De Romeo’s

Geplaatst in Artiesten

Met een naam als Romeo kan je vele kanten uit. Ooit stond die voor een historisch motorfietsmerk, is het een plaatsje in de Amerikaanse staat Michigan, duikt hij op in het bekende toneelstuk “Romeo & Juliet” van William Shakespeare, maakt hij deel uit van het legendarische automerk Alfa Romeo, is hij in de volksmond een vrij zeldzame jongensnaam, droomt haast elke vrouw dat haar geliefde zich als een heuse romeo zal gedragen én is Vlaanderen sinds 2003 drie romeo’s rijk, met name de heren Chris Van Tongelen, Gunther Levi en Davy Gilles. Anno 2017 werden ze zelfs in de pers als een fenomeen omschreven. De tweede januari van dat jaar lezen we in De Standaard: “De Romeo’s zijn een van de grootste succesverhalen uit de Vlaamse showbizz. Hun jaaromzet wordt geraamd op één miljoen euro. Chris Van Tongelen is het zakelijke brein. Hij beheert de agenda van de optredens. Daarnaast zijn de drie grotendeels hun eigen manager. ‘We komen misschien over als drie pipo’s die maar wat doen, maar we denken over alles goed na.’ Ze zijn volks, altijd in voor een knipoog. Het trio treedt 250 keer per jaar op voor gemiddeld 1000 toeschouwers: dat zijn 250.000 Vlamingen in 365 dagen: ‘We zijn het tegengif in tijden van ellende!’

Laten wij echter beginnen met de solocarrières van de heren in het kort te schetsen, want vergeten we niet dat ze ook solo hun mannetje konden en kunnen staan en daar al sinds jaar en dag even druk mee in de weer zijn. Uitvoerigheid in dezen zou ons iets te ver voeren en dat is ook niet de bedoeling van dit exposé. We hebben de keuze uit te beginnen met de knapste, de leukste, de meest populaire van de drie, de slimste enzovoort, maar om discussies daaromtrent binnen de groep te vermijden, beginnen we gewoon bij de oudste van de bende.

Chris Van Tongelen werd de vierde juni 1968 in Duffel geboren. Voor de volledigheid moeten we vertellen dat zijn moeder hem eigenlijk Christiaan noemde, omdat ze dat een mooie naam voor een al even mooi kind vond. Tot zijn derde woonde hij in de beenhouwerij van zijn vader, vake zoals Chris liever zegt, in Borgerhout. Nadien verhuisden ze naar Putte. Moeder, moeke zoals ze haar noemen, was een plichtsgetrouwe huisvrouw die niet alleen haar man en Chris in de watten legde, maar ook haar andere zoon Dave. Dave ging later voor kok studeren, oefende die job twaalf jaar uit in zijn eigen brasserie, om vervolgens met zijn vrouw een Spar-filiaal in Sint-Katelijne-Waver te gaan runnen. Thuis werd de woning gedeeld met de ouders van de moeder van Chris, vava en moemoe. Dankzij moeke Van Tongelen stond de godganse dag Radio 2 op en schalde vooral de muziek van James Last heel vaak door het huis. Er ging ook geen weekend voorbij of er werd aandachtig naar de Vlaamse Top Tien geluisterd. Naar school gaan als kleuter en nadien als scholier-student was qua afstand makkelijk, want vijftig meter van hun woning verwijderd lag de jongensschool van Putte. Dat Chris kon zingen, viel toen al op. In het eerste studiejaar werd Chris geselecteerd om mee te zingen in het schoolkerkkoor en snel stond hij als voorzanger met kerst te schitteren tijdens de nachtmis. Enkele jaren later trekt Chris naar het Sint-Romboutscollege aan de Veemarkt in Mechelen. Hier komt hij terecht in het Sint-Romboutsknapenkoor. Met dat koor zal hij in 1980, hij is dan twaalf, optreden in zijn allereerste musical “Oliver”. Het is hier dat Chris zijn voorliefde voor dat genre ontdekt. Vervolgens verhuist Chris naar het Sint-Ursula-Instituut in de Bosstraat in Onze-Lieve-Vrouw-Waver om daar de afdeling moderne talen te volgen. Studeren was wel niet zijn ding. Zijn moeder vertelde daarover aan de pers: “Chris was niet dom, maar de school sprak hem niet aan. Hij haatte de school. Ik lag daar wel wakker van. We hebben er veel ruzie over gemaakt. Maar het zat in zijn kop dat hij muziek zou doen. Hij wou naar het conservatorium, maar dat mocht niet van ons. Tot we in het laatste jaar humaniora van de directeur te weten kwamen dat onze zoon niet langer welkom was. Chris ging liever als monitor mee met de ziekenkas naar Zwitserland in plaats van naar school. Hij veegde er compleet zijn voeten aan. Dus als je zoon wil zingen, wat doe je dan? We hebben er ons bij neergelegd en hij is dan toch in de muziek gegaan. Gelukkig maar.”

Chris gaat nadien, om wat geld te verdienen, van start met een eigen reisbureau. In 1990 brengt hij zijn allereerste single op de markt, Liever met z’n twee. Iets later richt hij het groepje Roestvrij op. Die scoren behoorlijk met hun debuutsingle 5 dagen op 7, een tekst die Chris schreef op de melodie van Walking on sunshine van Katrina & The Waves, en laten nadien nog van zich horen middels de singles Jong zijn en Noem het maar geluk. Met dat laatste nemen zij in 1993 deel aan “Eurosong”, waar ze de vijfde plaats bezetten. In 1996 neemt Chris in zijn eentje deel aan “De Gouden Zeemeermin” en belandt hij net buiten de finale met het liedje De toekomst. Hij wordt wel bekroond met de personalityprijs. Chris komt vervolgens met zijn tenorstem en acteertalent terecht in het Ballet van Vlaanderen en zingt hier haast letterlijk de sterren van de hemel. Zo schittert hij in de musical “Chess”, in de rol van Petrus in “Jesus Christ Superstar” en in “Sneeuwwitje” en “Assepoester”. In 1999 valt hij op met het album “Music From The Heart” met daarop musical- en filmklassiekers als She’s a maniac, Pie Jesu en Love on the rocks. Van 2007 tot 2008 zien we hem aan de zijde van Davy Gilles, Sasha Rosen en Gunther Levi in de cast van de musical “Grease”. Chris dook daarnaast ook op in gastrollen in televisieseries als “Lili en Marleen”, “Heterdaad” en “Familie”. In deze serie speelde hij tot eind augustus 2015 de rol van Bart Van den Bossche. Met zijn eerste vrouw heeft Chris een dochter Laura, geboren in 1994, en een zoon Toon, geboren in 1998. Uit zijn relatie met de Nederlandse choreografe Brigitte Derks werd in 2006 dochter Lila-Jane geboren. Uit een eerdere relatie met Frank Hoelen heeft Brigitte een zoon, de bekende zanger Ian Thomas, voor wie Chris zich op tijd en stond met man en macht heeft ingezet. De dertiende januari 2017 schrijft Het Laatste Nieuws echter: “Chris Van Tongelen en Brigitte Derks zijn niet langer man en vrouw. Het acteurskoppel was tien jaar getrouwd, maar zette recent de scheiding in en gaat met onderlinge toestemming uit elkaar. Veertien jaar lang waren ze een graag gezien koppel op events en rode lopers. Tien jaar lang als man en vrouw en de voorbije jaren ook vaak in het gezelschap van Brigittes zoon Ian Thomas. Maar nu scheiden hun wegen. Het koppel laat weten dat alles in een vriendschappelijke sfeer verloopt en dat beiden een zo goed mogelijke regeling voor hun dochter willen treffen.

De twintigste november 2015 lezen we in Het Laatste Nieuws dat Chris met een eigen orkest on the road gaat. “Als kind was ik begeesterd door dat grote orkest met die mooie opvallende kostuums, de band van James Last. Ik ben hen blijven volgen, zelf blijven mee-evolueren met als doel een eigen orkest, want dat was mijn kinderdroom. Een normaal mens gaat het op mijn leeftijd wat kalmer aan doen. Bij mij is het net omgekeerd, ik steek nog een tandje bij. Mijn leven lang ben ik al zot van orkesten. Bij de Heverse Concertband heb ik de stiel geleerd. Optreden met hen bezorgde mij talrijke mooie avonden, net als de paar ontmoetingen die ik had met James Last. Hij gaf mij zowel inspiratie als motivatie. Toevallig sprak ik één dag voor het overlijden van Last nog met Davy Gilles over mijn orkestplannen, waar ik op dat moment al vier jaar mee bezig was. ‘s Anderendaags hoorde ik dat James Last gestorven was, voor mij een teken dat ik moest doorzetten en zo geschiedde. Na vier jaar intense voorbereiding is de wereld nu klaar om kennis te maken met Christiano and his Magical Orchestra.” De negenentwintigste januari 2016 verscheen het debuutalbum en de vierde juni, uitgerekend op Chris’ verjaardag, concerteerde het muzikale gezelschap in de Lotto Arena van Antwerpen. Naar aanleiding daarvan vertelde zijn moeder daarover volgende anekdote, die we uit een artikel in Het Laatste Nieuws lichten: “Hij was zot van James Last. Hij zag hem op de Duitse televisie en bouwde met zijn legoblokjes dan dat podium na. Zo’n legomannetje moest dan James Last voorstellen. Hij kon zich daar de godganse dag mee bezighouden.” Chris vult aan: “Ik ben altijd ontzettend zot van blazers geweest. Niet alleen James Last vond ik imponerend, maar ook een popgroep als Supertramp en een oertalent als Phil Collins hebben me altijd geboeid.”

 

Acht jaar jonger dan Chris is Davy Gilles, de tiende februari 1976 als Davy Vrancken in Rillaar geboren. Als kind zong hij al de longen uit zijn lijf, onder andere op feestjes van K.L.J. Rillaar. De muziek werd met de paplepel ingegoten, want zijn vader was drummer in een orkest waarin ook zijn beide ooms Franky en Jos meespeelden. Vader zong vanachter zijn drumstel meestal de romantische liedjes. Als kind deed Davy niets liever dan mee naar hun optredens gaan. Wanneer zijn beide ooms Franky en Jos overlijden, wordt het orkest opgedoekt en gaat papa Vrancken zich meer met de technische kant bezighouden. Sinds het succes van De Romeo’s is hij actief als vaste mixer tijdens de optredens van de groep. Hij is ook altijd de vaste chauffeur van dienst. Moeder Vrancken kwam vroeger aan de kost als poetsvrouw, maar houdt zich sinds haar pensioen vooral met de kleinkinderen bezig. Thuis klonk er sowieso veel muziek. De radio stond vaak aan. De muzikale keuze was breed: van klassiek tot populaire muziek. Tijdens zijn tienerjaren had Davy het nogal voor de Nederlandse zanger Danny de Munk. Ook Elvis Presley maakte een grote indruk op hem. Die liefde is gebleven, zeker sinds Davy in 2015 een bezoek bracht aan Graceland. Davy kickt vooral op muziek uit de swingende sixties, al krijgt hij ook nog altijd een goed gevoel wanneer hij de hits uit de jaren tachtig hoort: Wham!, Spandau Ballet, a-ha enzovoort.

Vanaf de kleuterklas (1979) tot en met het zesde studiejaar (1988) trekt Davy naar de basisschool De Winge, gelegen langs de Halensebaan in Sint-Joris-Winge. Davy is nog maar negen wanneer hij in de jongensschool in Rillaar aan een zangwedstrijd deelneemt met een liedje van Danny de Munk. Een muzikale opleiding heeft hij nadien nooit echt genoten, behalve dat zijn vader hem wat drumlessen gaf. Tussendoor leerde Davy zichzelf de nodige akkoorden op de gitaar en de piano en schaafde hij nog altijd zijn akkoordenschema’s bij, die hem van pas komen bij het schrijven van zijn eigen songs. Hij zal nadien privézangles krijgen van zangpedagoog Peter De Smet en volgt tegenwoordig nog altijd zangles bij Steven Hellemans, die bij hem in de buurt woont. Zijn moeder Jeannine herinnert zich nog dat Davy haar haardroger als microfoon gebruikte: “Op zijn veertiende won hij alle soundmixshows en kwam dan naar huis met een strijkijzer of een microgolfoven. Ik weet nog goed dat ik hem in de weekends in mijn Mini Coopertje daarnaartoe reed. Samen met zijn zus Priscilla. Ik heb nooit gedacht dat Davy voor de muziek zou kiezen. Ik zag hem eerder als voetballer carrière maken. Hij had heel veel talent. Een ploeg als Anderlecht stond op zekere dag aan onze deur. Hij speelde in die tijd samen met Timmy Simons. Tot hij op een dag zei dat hij een Vlaamse zanger wou worden. Eerlijk gezegd was ik daar niet rouwig om.” Wanneer Davy elf is, gaan zijn ouders uit elkaar. Voor Davy een moeilijke periode, want zijn omgeving kent hem als een heel gevoelig iemand.

Van 1988 tot 1991 volgt Davy de economische afdeling aan het Koninklijk Atheneum in Aarschot. Van 1992 tot en met 1994 volgt hij via deeltijds onderwijs aan het Damiaaninstituut in Aarschot kantoor en verkoop. Voordien was hij in 1992 een viertal maanden ingeschreven aan de Showbizzschool in Oostende, maar dat was niet zijn cup of tea. In 1991 wordt Davy door Johnny White ontdekt, die hem in zijn zaak in Scherpenheuvel laat optreden. Aan de soundmixwedstrijden neemt Davy deel met liedjes van onder meer de Nederlandse zanger Danny de Munk. Hij treedt dan op onder de naam Danny Dee. Om toch maar een diploma op zak te hebben, trekt hij in 1992 dus heel even naar de Showbizzschool in Oostende. Daar ontmoet hij Gunther Levi, maar langer dan vier maanden houdt Davy het daar niet vol. In 1993 is hij wel al te horen en te zien in de musical “Sprook”. In 1995 neemt hij deel aan “De Gouden Zeemeermin” met het liedje Elke nacht, maar hij wordt in de voorronde al uitgeschakeld. De artiestennaam Gilles behoeft niet veel uitleg, want het is een familienaam die in Aarschot en omstreken veel voorkomt. Op televisie zien we hem in de zomer van 1998 voor het eerst opduiken in de VT4-reeks “Vennebos”. Als zanger-acteur trad hij sinds 2002 op in musicals als “Doornroosje”, “Mamma Mia”, “Sneeuwwitje” en “Grease”. Bekend in Vlaanderen is hij niet alleen als Romeo, maar ook als cafébaas Rik Ghijselinck in de soap “Familie”, een rol die hij van 1998 tot 2006 vertolkte, en van 2005 tot 2008 als verpleger Jasper Landuyt in “Wittekerke”. Zijn droom gaat in vervulling wanneer hij eind 2000 als Yoeri mag optreden in de musical “De wereld van K3″, musical ligt hem namelijk na aan het hart. Nadien volgen “Sneeuwwitje”, “Doornroosje”, “Fiddler on the roof”, “Mamma Mia” en “Grease”. De eenentwintigste september 2002 staat hij samen met Mark Tijsmans en Dieter Verhaegen op één in de Vlaamse Top Tien met een cover van Les rois du monde, door Johan Verminnen vertaald als De Koningen. In 2013 zullen De Romeo’s dit ook aan hun repertoire toevoegen. Uit eerdere relaties heeft Davy een zoon en een dochter. Hij is intussen getrouwd met actrice en musicalster Sasha Rosen, met wie hij een zoon en een dochter heeft. Zij leerden elkaar in 2004 kennen tijdens de musical “Romeo & Julia”. Samen vormen zij, naast De Romeo’s, een succesvol duo met albums zoals “Onafscheidelijk” en “La vita è bella” en hun project “Secret Love” met daarin de allermooiste liefdesliedjes.

Twee maanden jonger dan Davy is Gunther Levi, de zestiende april 1976 in Reet geboren als Gunther De Batselier. Vader Jozef was elektricien, maar is intussen met pensioen. Moeder Arlette is huishoudhulp. Beiden zijn al geruime tijd gescheiden. Gunther heeft twee zussen: Cindy en Heidi. Cindy is één jaar ouder dan Gunther en werkt momenteel bij het productiehuis TvBastards, die onder meer instaan voor de productie van “Familie”. Op die manier ziet Gunther zijn zus op de set erg vaak. Zijn zus Heidi is drie jaar jonger, werkt in een doe-het-zelfzaak en zingt in haar vrije tijd bij een coverband. Volgens Gunther heeft zij een veel betere stem dan hij. Het is samen met haar dat Gunther tijdens zijn jonge jaren meedeed aan diverse playback- en soundmixshows. Vanaf 1979 tot 1988 vinden we Gunther als leerling op de schoolbanken van de basisschool in Londerzeel. Van 1988 tot 1989 passeert hij heel even het Gemeentelijk Technisch Instituut langs de Daalkouter in Londerzeel en vervolgens, tot in 1991, de koksschool, gelegen aan de Zijp in Wemmel. In die periode is Gunther in de ban van de muziek van Rob de Nijs, iets later van Queen. Anno 2017 luistert hij graag naar countrymuziek en ligt Elvis Presley hem nog altijd na aan het hart.

Volgens zijn moeder zong Gunther tijdens zijn kinderjaren zowat de ganse dag: “We waren nog maar net wakker of Gunther begon eraan. Meestal zong hij, hoe vreemd dat mag klinken voor een kind, opera-aria’s. Hij kon heel hoog en heel laag zingen. Hij speelde samen met zijn zussen op zolder graag toneel. Zij verkleedden zich en mijn man en ik moesten dan ‘s avonds naar hun optreden gaan kijken. Gunther stond vrij snel al zingend op het podium tijdens playback- en soundmixwedstrijden. Zo won hij de eerste prijs in de ‘KRO Mini Playbackshow’ van Henny Huisman samen met zijn jongere zus Heidi, waar zij als John Travolta en Olivia Newton-John optraden. Zij zongen toen You’re the one that I want. Ik besefte toen al dat hij niet het gewone pad zou kiezen.” Zowel in 1990 als in 1991 neemt Gunther deel aan de “VTM Soundmixshow”, waar hij de hit I’m gonna knock on your door van Eddie Hodges zingt en vervolgens Samen uit, samen thuis van Sam Gooris. Maar het eindresultaat van die deelnames was niet je dat. We stippen wel even aan dat Gunther intussen aan de muziekacademie langs de Mechelsestraat in Londerzeel notenleer en piano studeert. In 1992 besluit hij op zestienjarige leeftijd naar de Showbizzschool in Oostende te trekken. Zijn moeder zat een beetje in zak en as dat haar zoon zo vroeg het nest verliet. Maar blijkbaar was er geen tegenhouden aan. Hij zal hier in 1994 zijn opleiding afronden.

Na de singles Wie kan me zeggen en Désirée, die hij in 1992 en 1993 uitbrengt, scoort hij een jaar later met een cover van Ik ben verliefd op jou van Paul Severs, de achtentwintigste mei 1994 goed voor een negende plaats in de Vlaamse Top Tien. Speciaal voor hem schrijft Paul Meisje van hierboven, waarmee Gunther de tiende september 1994 op zeven in de Vlaamse Top Tien prijkt. Hij duikt geregeld in “Tien om te Zien” op. Dat jaar krijgt hij van Radio 2 trouwens tijdens “Zomerhit” de prijs voor het beste debuut. Na het behalen van zijn diploma aan de Showbizzschool maakt Gunther een ommetje via het “Laine Theater” in Londen (een bekende musicalschool), waar hij een hoofdrol versiert in de musical “The Young Ones”. Dat genre krijgt nadien bij hem aardig wat voorrang: “Pallieter”, “Alladin”, “Grease” enzovoort. In 1995 verschijnt zijn eerste album “Levensdroom”, drie jaar later de cd “Iedereen heeft iemand nodig”. Vanaf januari 1991 start Gunther op Kanaal 2 met de presentatie van “Super 50″, acht jaar later stopt hij daarmee. In 1995 is Gunther te zien in de VTM-familieserie “Wat nu weer?” en dat tot en met 1998. De eenendertigste augustus 1996 staat hij op zes in de Vlaamse Top Tien met Zonder woorden, een cover van You van de groep Scooter. Van 1998 tot 1999 acteert Gunther in de razend populaire Nederlandse soap “Goede tijden, slechte tijden”. Dat jaar, in 1999, verschijnt hij in de rol van Peter Van den Bossche in de succesvolle soap “Familie”. Het theater is hem ook niet vreemd. Zo speelt hij met glans in theater “Het Klokhuis”, bij het gezelschap “Les Flamands” en bij het “Echt Antwaarps Teater”. Vlak voor Gunther in 2003 met De Romeo’s begon, maakte hij nog deel uit van de groep The Funny Walkin’ Texas Rangers. Privé even dit: met actrice Silvia Claes heeft Gunther een zoon, Tommie. Zij gingen in de maand februari van 2009 uit elkaar. De vijftiende april 2016 trouwde Gunther op het stadhuis van Izegem met Charlotte Nollet. Samen kregen zij in 2012 zoon Otis en in 2014 dochter Bo.

Om de geboorte van De Romeo’s te schetsen, moeten we terug naar 2003. Davy Gilles zong toen in de cast van de musical “Romeo & Julia”. Uit die musical heeft hij samen met zijn musicalcollega’s Dieter Verhaegen en Mark Tijsmans de song De Koningen op single uitgebracht en die staat in de maand september van 2003 op één in de Vlaamse Top Tien. Dat brengt Davy op de idee een Vlaamse boyband op te richten, maar noch Mark, noch Dieter is daarvoor te vinden. Davy vindt wel gehoor bij een andere zanger uit de musical, Chris Van Tongelen. “Ik hoefde daar niet lang over na te denken, over dat voorstel“, aldus Chris. “Ik was meteen voor die idee te vinden, temeer omdat ik Davy goed kende van ‘Familie’. Tot dan toe was ik meer met het serieuze werk bezig geweest: optreden in musicals, waar ik ook nog eens tijdens het zingen moest acteren en dansen. Deze zijstap naar een andere manier van zingen en optreden leek me wel een leuke uitdaging.” Nu moeten ze nog op zoek naar een derde zanger. Ze denken heel even aan Jan Schepens, maar de vraag wordt aan hem nooit gesteld. Dan schiet hun plots de naam van Gunther Levi te binnen, die ze beiden kennen van de VTM-set “Familie”. Tijdens de opnamen in Studio Amusement, waar “Familie” wordt ingeblikt, wordt aan Gunther het opzet uitgelegd. Hij vraagt even bedenktijd, maar hapt uiteindelijk toch toe. “Ik had er al een behoorlijk succesvolle zangcarrière op zitten en ik had van dat zingen op dat moment een beetje mijn buik vol. Gelukkig kwam VTM snel op de proppen met het voorstel om tijdens hun Zomertour als voorprogramma op te treden, en dat leek me dan wél wat. In zo’n twee maanden een twintigtal optredens afwerken moest kunnen. En het lukte, het smaakte uiteindelijk naar meer.” Op die zomertour komen we zo meteen terug, maar er moest eerst nog een naam bedacht worden voor de groep. Er wordt eerst wat speels aan De Freddy’s gedacht, maar omdat er een duidelijke link is met de musical waarin ze spelen, kiezen ze gezamenlijk voor de groepsnaam De Romeo’s. Vlaanderen is een trio rijker.

VTM wil tijdens de zomer van 2003 enkele finalisten van “Idool 2003″, Natalia, Peter Evrard, Wim Soutaer en Brahim Attaeb, aan het publiek voorstellen. Zij vragen aan De Romeo’s of ze tijdens die tour het voorprogramma willen verzorgen. De heren zeggen meteen ja. “Het was natuurlijk voor ons in het begin een beetje zoeken en aftasten“, aldus De Romeo’s. “We gingen dringend op zoek naar een repertoire dat zich hoofdzakelijk beperkte tot medleys. Zo zongen we een foute medley, een hardrockmedley enzovoort. We voelden ook wel dat we iets te weinig in het Nederlands zongen en dat bleek na een tijdje een handicap te zijn, want we misten een ziel, een identiteit waarmee we het publiek echt naar ons toe konden trekken. We klonken eerder als een veredelde covergroep.” Chris voegt daaraan toe: “Qua repertoire hadden we dit voordeel dat Gunther en ik voordien bij de VTM-Soapband hadden gezongen, met daarin ook onder meer Dieter Troubleyn, Geena Lisa, Chadia Cambie en Jeroen Maes. We kenden het klappen van die zweep en hadden op die manier al een repertoire voorhanden met daarin diverse medleys.” Het voordeel bij hun repertoirekeuze was de mix binnen het trio: de voorliefde van Davy voor populaire meezingers, Gunther heeft het meer voor rocksongs en Chris durft al eens een nummer uit een of andere musical voor te stellen. Een melange dus, een mix, die bij het grote publiek wel aanslaat. Een pluspunt was ook dat zij zich door hun deelname aan die zomertour stilaan in de kijker wisten te zingen. Dat levert hun dat jaar zo’n tachtig optredens in Vlaanderen op. Natuurlijk profiteerden Davy, Gunther en Chris van hun optreden in de soap “Familie”. Elke dag in de Vlaamse huiskamers over de vloer komen, mag je niet onderschatten en dat speelde ook een grote rol in hun succes als zingende Romeo’s. Op zoek naar een geschikte manager komen ze op dat moment terecht bij Valère Pieraerts, toenmalig manager in ons land van onder meer Clouseau en Rob de Nijs. Hij tast voorzichtig af en gaat een paar keer langs tijdens enkele optredens. Valère is niet zo tevreden met wat hij ziet. “Ik kon in het begin mijn ogen niet geloven. Ik zag daar drie heren die zich als romeo’s wilden presenteren, uitgedost in gewone jeans. Dat levert weinig glitter en glamour op. Bij Davy vond ik meteen gehoor om daar iets aan te veranderen, ook vrij snel bij Chris, maar Gunther vond gepaste kleding niet zo belangrijk. Die kende ik voordien al als een wat nonchalante jongen. Ik bleef er echter op hameren dat de outfit bijna net zo belangrijk is als het repertoire dat je brengt. Ik grapte dat zo’n zeventig procent van hun publiek beter oogde dan zijzelf.” Davy is die opmerkingen van Valère na een tijdje beu en kan op zijn collega’s inpraten. Het tij keert en zij letten er voortaan op dat ze steeds spic en span het podium opstappen, wat zich na al die jaren in een zeer rijkelijke garderobe vertaald heeft.

Van bij de start in 2003 dachten De Romeo’s dat hun geen lang leven beschoren was. Maar aan die VTM-tour werd een vervolg gebreid en vier zomers later staan ze nog steeds uit volle borst te kwelen. De boekingen blijven binnenstromen. Ook het bedrijfsleven heeft hen ontdekt en boekt hen met graagte voor zijn personeelsfeesten. Kwatongen beweren echter dat ze niet anders kunnen omdat ze als acteurs niet kunnen overleven. In hun boek “In het spoor van De Romeo’s”, dat eind 2016 verschijnt bij uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts, vertelt Chris daarover aan auteur Bart Aerts: “In het begin waren we de acteurs van ‘Familie’ in een pakske die ook gingen zingen. Terwijl we lang voor ‘Familie’ al zangers waren. Dat weten de mensen meestal niet. Dat vooroordeel heeft een jaar of vijf geduurd. Na al die jaren zijn we eindelijk niet meer onze personages Bart, Peter en Rikske van ‘Familie’, maar wel degelijk Chris, Gunther en Davy. Dat is plezant. We zijn blijven gaan en dat heeft geloond.”

Na een tijdje wordt er beslist eindelijk een plaat uit te brengen, de fans en de organisatoren smeken er immers om. De zevende augustus 2004 staan De Romeo’s bescheiden op zes in de Vlaamse Top Tien met de single Strand, gekoppeld aan Nooit te laat. Deze single wordt uitgebracht op het Make My Day-label, verdeeld door Reli. Met dit nummer zijn ze een paar keer welgekomen gasten in “Tien om te Zien”. “Over deze release hebben we niet lang genoeg nagedacht. Achteraf gezien vinden we het geen typische Romeo-song en is het geen nummer geworden om over naar huis te schrijven. Het klinkt voor ons doen ook iets té poppy en de keuze en het resultaat was zeker geen schot in de roos. Maar we hebben er veel uit geleerd“, aldus de volmondige Romeo’s. Een jaar later is het de beurt aan de single Vandaag, maar deze keer zonder brokken te maken in de Vlaamse hitlijsten. Eind 2006 wordt het album “Non Stop Party” in de markt gezet. Voor de opnamen trekken de heren naar de Tamara King Studio in Heist-op-den-Berg. Producer van dienst is Marc Cortens met naast hem technicus Guy Maes. Er worden een rist medleys ingeblikt, waaronder Studio 54 Medley, Salsa Medley, Disco Hit Mix en De Foute Medley. De derde februari 2007 noteren we de cd op de zevenentwintigste plaats in de Ultratop Album 200.

In 2008 duiken De Romeo’s voor de eerste maal op tijdens het Schlagerfestival in de Ethias Arena in Hasselt. Zij mogen hier hun kunnen etaleren tijdens een wervelende show samen met onder anderen Eddy Wally, Corry Konings, Bart Van den Bossche, John Terra en Frans Bauer. Een special met hoogtepunten uit dit gebeuren wordt op zondag de twintigste april 2008 uitgezonden op VTM, in een presentatie van Anne De Baetzelier. In de zomer van 2008 is er de dubbelaar “The party goes on”, de tweede augustus op de dertigste plaats gespot in de Ultratop Album 200. Op dit album weer een rist medleys zoals Car Wash Medley, Faith Medley, Shout Medley, YMCA Medley. “We voelden meteen aan dat dit onze biotoop was en zou blijven. Het publiek dat daar naar ons voor de eerste keer kwam kijken, was een soort gemene deler van onze fans. Die mensen genoten van de eerste tot de laatste noot. Samen met onze collega’s dat podium delen, was een lieve lust. Het is sowieso een evenement waar we als De Romeo’s elk jaar naar uitzien en naartoe leven.”

In 2009 staat het Schlagerfestival sowieso met vette letters in de concertagenda van De Romeo’s genoteerd en de organisatoren kijken er, blijkens deze promotekst, reikhalzend naar uit: “Op 3, 4 en 5 april maakt Hasselt zich op voor een nieuwe editie van het Schlagerfestival. Voor de vierde keer op rij wordt in de Ethias Arena de hoogmis van de ambiance gevierd. Met Yves Segers, Erik en Sanne, Lindsay, Luc Steeno, Willy Sommers, Jan Keizer, Christoff, Laura Lynn én Will Tura wordt deze editie ongetwijfeld een van de sterkste uit de al imposante reeks. Het festival groeit jaar na jaar, en steeds meer mensen vinden de weg naar de Ethias Arena. En alsof dat nog niet genoeg is, voegt VTM aan de line-up nog een trekpleister toe. Nadat ze vorig jaar het tweede deel origineel vanuit de zaal openden, zijn De Romeo’s terug. Ze zullen dit jaar niet alleen zingen op het Schlagerfestival, ze gaan het – op hun persoonlijke manier – ook presenteren. En dat dat voor vuurwerk zal zorgen, is nu al zeker!

Zaterdag de eenentwintigste november 2009 heeft in de Ethias Arena de eerste editie van Het Zingpaleis plaats, waarmee De Romeo’s geschiedenis zullen schrijven, al weten ze dat dan nog niet en is het voor allen afwachten geblazen. Chris herinnert zich nog het volgende: “We liepen al een hele tijd rond met de idee iets groots te doen. Het was Linda Manet, toenmalig commercieel directeur van de Grenslandhallen in Hasselt, die ons toen linkte aan Kris Bloemen, een crack op het gebied van grootse evenementen aan- en in te pakken, en samen met hem hebben we die idee kunnen uitwerken. Sindsdien opereren we onafscheidelijk en hoort Kris als een soort vierde lid bij de groep.” In de persmap lezen we over deze eerste editie: “Er zal luidkeels meegezongen worden tijdens het grootste indoor meezingfeest van Vlaanderen. Ingrediënten voor deze absolute feestavond zijn om te beginnen een uitstekende liveband onder begeleiding van de gastheren Chris Van Tongelen, Davy Gilles en Gunther Levi ofwel De Romeo’s, die uiteraard het beste van zichzelf zullen geven. Tijdens de twee uur durende show zullen de grootste hits uit de sixties, seventies, eighties en nineties aan bod komen. Het is uiteraard toegestaan om mee te zingen, ook tijdens de optredens van onder anderen Peter Koelewijn, Sister Sledge, George Baker Selection en Jimmy Somerville. Hoogtepunt wordt ongetwijfeld het optreden van X-Session. Na zeven jaar rust en stilte komen Gene en Gina terug samen met X-Session en zijn ze de absolute headliner tijdens deze eerste editie van Het Zingpaleis.” Van deze eerste editie worden uiteraard opnamen gemaakt, je weet nooit waar die goed voor zijn. Waar hebben de heren de mosterd vandaan gehaald? In Nederland hadden De Toppers inmiddels bewezen dat je met een dergelijke formule het publiek alle hoeken van de zaal kan laten zien. Daarmee waren Gordon, René Froger en Gerard Joling in 2005 als grap begonnen, maar deze grap groeide intussen uit tot de langstlopende concertreeks in Nederland. Maar hier nijpt het schoentje een beetje, aldus Chris Van Tongelen. “Haast iedereen, ook De Toppers zelf die ons op zekere dag op de vingers wilden tikken dat we hen klakkeloos kopieerden, zijn vergeten dat wij met onze formule in 2003 al van start waren gegaan en de vraag dus moet worden omgekeerd. De Toppers hadden in de loop van de nillies aan ons een schoolvoorbeeld hoe je zo’n event voor de grote massa in elkaar moet boksen. Er is wel dit verschil dat De Toppers maar een aantal keren per jaar optreden en dat wij haast weekend na weekend in Vlaanderen een podium trotseren.” Om De Romeo’s die eenentwintigste november in het oog springend uit te dossen, mag Nicky Vankets de kleding ontwerpen.

Naast Koos Alberts, Paul Severs, Vader Abraham, The Sunsets en Sergio, staan De Romeo’s in het voorjaar van 2010, hoe kan het ook anders, hondstrouw op de affiche van het Schlagerfestival in Hasselt. Dat najaar heeft op zaterdag de zevenentwintigste november de tweede editie van Het Zingpaleis plaats. Davy wou daar toen aan de media dit over kwijt: “We liepen al méér dan een jaar met de idee van die formule rond. Vorig jaar hebben we een voorzichtige start genomen, dit jaar durven we al wat meer. We waren dan ook dringend op zoek naar een degelijke single om deze editie aan te zwengelen. Onze keuze viel op Jij altijd jij, een vertaling van de Anita Meyer-klassieker Why tell me why. Het is een meerstemmig nummer waarmee we live veel kanten uit kunnen. Het heeft ook een enorm meezinggehalte en we hebben geprobeerd er een beetje onze stempel op te zetten.” Ondanks al dat positieve, komen we de single nadien in de hitlijsten nergens tegen. Het evenement zelf is een schot in de roos met op de affiche onder meer Johnny Logan, Sandra Kim, VOF de Kunst, The Gibson Brothers en Plastic Bertrand. Toegegeven, met deze namen ligt het Eurovisiesongfestival binnen handbereik. Die avond staat er sowieso een Eurosongmedley op het programma en brult de hele zaal mee met Plastic Bertrands Ça plane pour moi en The Gibsons’ Que sera mi vida. De Romeo’s laten vooraf in extremis nog weten dat ze wat extra geld in een grotere band hebben gestopt. Er wordt die avond luider geblazen en op de bühne door een aantal dames verleidelijk gedanst.

2011 wordt feestelijk en fuivend ingezet met de single Naar de kermis, de negentiende februari goed voor een eerste plaats in de Vlaamse Top Tien. Voorop horen we de stem van Laura Lynn, die De Romeo’s voor dat nummer had uitgenodigd op haar cd “Eindeloos”. In de ArtSound Studio nemen de drie heren dat jaar hun album “In ‘t Wit” op. Producer van dienst is Jean-Pierre Kerkhofs. Gemusiceerd wordt er door Wietse Meys, Jo Hermans, Peter Delannoye, Claudia Boumans, Martin Hoffman, Luis Andrade, Ann Baeten, Dominique Swerts, Paul Vermeulen en als backingvocalisten Dany Caen en Mieke Aerts. Die mogen zich uitleven in liedjes als Geef je hart en ziel aan mij vannacht en de oppeppende Feestmedley. In het bijbehorende boekje willen Gunther, Chris en Davy dit lozen: “Eindelijk een Nederlandstalige cd. Wie had dat ooit gedacht? Maar wat zijn we blij!” Dat Nederlandstalige kwam er niet zomaar, daar was vooraf grondig over gepalaverd en nagedacht. Ze hebben in de muzikale bijsluiter ook een apart woordje over voor hun partners: “Dank dank dank voor jullie vertrouwen! Dagen, nachten niet thuis en steeds zijn ze er voor ons. Dank u. En voor onze schatten van kinderen hebben we gewoon een liedje gemaakt.” Uithuizig zijn ze ook de eerste, tweede en derde april 2011 wanneer ze nog maar eens de affiche van het Schlagerfestival in Hasselt mogen sieren, deze keer samen met Danny Fabry, Luc Steeno, Sam Gooris, Christoff, Jan Smit, Laura Lynn, Lindsay, The Sunsets, Joe Hardy en Willeke Alberti. De Schlagerfestival All Stars brengen met een medley een eerbetoon aan Eddy Wally, die was aangekondigd voor deze editie, maar door een hersenbloeding niet aanwezig kon zijn.

De eenentwintigste mei 2011 staat het album “In ‘t Wit” op acht in de Ultratop Album 200. Qua verkoop wordt de gouden status bereikt. Wij met ons twee, Viva De Romeo’s en Hé Marjan komen op single terecht. Viva De Romeo’s prijkt de zestiende juli op één in de Radio 2 Vlaamse Top Tien. Bij dat nummer hoort wel een apart verhaal, want Chris en Gunther zagen dat nummer eerst niet zitten. Ze vonden het té carnavalesk. Dat klopt ook voor een deel, want origineel is het een Duits carnavalsnummer van de groep Höhner, die het in 2003 als Viva Colonia op de markt bracht. In Nederland vertaald als Viva Hollandia, waarmee Wolter Kroes in 2008 bij onze noorderburen een nummer één scoorde. Het feit ook dat Davy al een hele tijd er bij zijn collega’s op aandrong in het Nederlands te zingen, was niet in goede aarde gevallen. Maar de aanhouder wint, ook in dit geval. Het is Erik Goris die de Nederlandse tekst schrijft bij Viva Colonia en die maakt er een beetje ijdeltuiterig Viva De Romeo’s van. Tijdens hun liveoptredens moet Davy zijn vrienden gelijk geven, want een partystopper wordt het nummer aanvankelijk niet. Pas wanneer zij het op oudejaarsavond op televisie zingen, wordt het een regelrechte klassieker en moeten ze het nummer sindsdien tijdens elk optreden minstens één keer uit hun muzikale hoed toveren. Davy voegt er nog aan toe: “Ik ben blij dat ik Gunther en Chris heb kunnen overtuigen dit op te nemen, want dat nummer is stap voor stap een eigen leven gaan leiden. Het is en blijft onze grootste hit tot nu toe. Opvallend genoeg echter zonder de echte steun van de radio. We traden zoveel op dat het ging leven bij ons publiek. En de titel heeft onze naambekendheid alleen maar groter gemaakt.”

Het album “In ‘t Wit” wordt uiteindelijk met goud bekroond. Zaterdag de tiende december 2011 palmen De Romeo’s de Ethias Arena in Hasselt nog eens in met Het Zingpaleis, gepromoot als een groots meezingfeest. In hun kielzog brengen De Romeo’s die avond een rist artiesten mee, onder wie kleppers als Lou Bega, Drukwerk en Umberto Tozzi. Om de fans alvast in de juiste stemming te brengen is er het dubbelalbum “De Romeo’s Live – Het Zingpaleis”. Dit album bevat opnamen die de eenentwintigste november 2009 in de Ethias Arena van Hasselt werden gemaakt tijdens de eerste editie met als tracks onder meer Footloose, Daddy Cool Medley, Celebration Medley en Les lacs du Connemara. In 2012 lezen we in een interview met de vrouwen, de julia’s dus, van De Romeo’s in De Zondag dat de weg naar de top voor hun mannen geen sinecure was. Sasha: “Het is heel erg dat onze mannen zo lang niet serieus zijn genomen. Misschien hebben de mensen lang gedacht: och, die acteurtjes uit ‘Familie’ gaan ook eens zingen. Terwijl het net andersom is: het zijn drie straffe zangers die toevallig ook acteren. Ze hebben altijd kwaliteit gebracht, geen amateuristisch gepruts. Daarom ben ik blij dat ze eindelijk krijgen wat ze verdienen.” Charlotte: “Gunther zat al heel lang in het vak toen ik hem leerde kennen. Ik sta zelf niet graag in de kijker. Hoe meer ik eruit kan blijven, hoe beter. Voor mij was het wennen dat je overal wordt aangesproken en aangestaard. Dat mensen het respect niet hebben om je met rust te laten wanneer je op restaurant aan het eten bent, kan er bij mij niet in.” Wennen dus aan al die heisa. Brigitte probeert goed om te springen met de vrouwelijke belangstelling die haar man Chris geniet: “De meeste vrouwelijke fans zullen wel meer willen, maar de keuze is aan Chris. Ik vertrouw hem. We zijn al zo lang samen, hebben vier kinderen. Zoiets zet je niet zomaar op het spel. Bovendien: als zoveel vrouwen zich aanbieden, is dat op den duur niet meer aantrekkelijk voor een man. Overkill, weet je wel.” In koor wensen de dames hun mannen alle succes toe: “We hopen dat ze er plezier in blijven hebben, dat is het belangrijkste. Ze zitten nu op een hoogtepunt. We zijn benieuwd waar ze over een jaar of vijf zullen staan. Eén ding weten we zeker, ze gaan ermee door tot ze erbij neervallen. Zoals we hen kennen, is het voor het leven.” Maar al die inzet loont de moeite, want de zevende april 2012 staan De Romeo’s op één in de Radio 2 Vlaamse Top Tien met We gaan weer feesten, een cover van Is this the way to Amarillo van Tony Christie en oorspronkelijk geschreven door Neil Sedaka. Hoe kan het anders, ook in 2012 sieren De Romeo’s de affiche van het Schlagerfestival in Hasselt. Uit de persmap onthouden we: “Naast Frans Bauer, Willy Sommers, Dana Winner, Bart Kaëll, Jo Vally, Frans Duijts, Roxeanne & André Jr. Hazes, Sam Gooris, Christoff en De Romeo’s worden drie bijzonder aparte artiesten uitgenodigd om mee te komen feesten op het podium: Get Ready!, actrice Jacky Lafon en muziekicoon Samantha. Zij maken voor het eerst hun opwachting op het Schlagerfestival.” Top of the bill die avond is Frans Bauer. Er is ook het album “Viva De Romeo’s”. Elf liedjes met naast de titelsong zelfgeschreven nummers als Ga met me mee, Marjan en Vlaanderen feest. Een feestelijke meezinger en meestamper is sowieso Viva de cyclocross.

In 2012 worden De Romeo’s tijdens de uitreiking van de Anne Awards in de Capitole in Gent door Christoff gekroond tot “Beste Groep”. De elfde augustus noteren we De Romeo’s op één in de Radio 2 Vlaamse Top Tien, en dat met Zingen, lachen, dansen, dat ze opnamen met Jan Smit voor diens album “Vrienden”. De zeventiende augustus 2012 zetten De Romeo’s de feestelijke kers op de muzikale taart. In De Rotonde in Westende ontvangen ze de trofee “Zomerhit” van Radio 2 voor hun nummer Vlaanderen feest, geschreven door Chris, Davy en Gunther samen met Paul Vermeulen. Zij gaan ook aan de haal met de trofee “Beste Ambiance”. Met dat nummer stonden ze de zevende juli op twee in de Radio 2 Top Tien. Voornoemde hits zijn ook terug te vinden op het album “Feesten in stijl”. De productie is in handen van Jean-Pierre Kerkhofs en opgenomen werd er in de ArtSound Studio, die ze hun tweede thuis noemen. In het bijbehorende boekje lezen we: “Een tweede Nederlandstalige cd, zo snel na de eerste, wie had dat ooit gedacht. Daarom graag nog een bedankje aan onze vaste bende waar we nu toch al enige jaren mee op pad zijn en dat tien zomers lang.” In het totaal sieren twaalf nummers deze cd. De zestiende juni noteren we dit album op de vierde plaats in de Ultratop Album 200. Uit deze cd verschijnt Ondersteboven nog op single, waarmee De Romeo’s de eerste december 2012 op vier in de Radio 2 Vlaamse Top Tien staan. Zij schreven dit samen met Jo Hermans en Wietse Meys. In die Vlaamse Top Tien stonden ze de elfde augustus trouwens nog op één met Zingen, lachen, dansen, een nummer dat zij met Jan Smit opnamen, die dit liedje samen met De Romeo’s én met Paul Vermeulen schreef. Om 2012 in schoonheid en in opperste feeststemming af te ronden staat er op zaterdag de achtste december nog Het Zingpaleis op het getouw. Het publiek lokken ze met de volgende promo: “De Romeo’s hebben Jan Smit kunnen strikken voor de vierde editie van Het Zingpaleis, het grootste ambiancefeest van het jaar, dat op 8 december doorgaat in de Ethias Arena in Hasselt. Tijdens het jubileumconcert 15 Jaar Jan Smit nodigden De Romeo’s de populaire zanger uit voor Het Zingpaleis. Ook De Beste Zangeres Van Nederland Glennis Grace en ambiancemaker Willy Sommers zullen van de partij zijn.” Als aanloop is er de negentiende oktober op het Vlaamse Sterren-label de release van “Live in Het Zingpaleis”. We noteren daarop Reach Out Medley, Disco Medley, 80′s Medley, Hé Marjan enzovoort. Tijdens de uitreiking van de Music Industry Awards, de MIA’S, in de maand december, winnen De Romeo’s de prijs in de categorie “Vlaams Populair”.

De vijftiende januari 2013 zijn De Romeo’s in de Capitole in Gent opnieuw te gast tijdens de uitreiking van de Anne Awards. De felbegeerde Anne Award gaat naar hen voor het nummer Zingen, lachen, dansen, hun eerder vernoemde duet met Jan Smit. De achtste mei 2013 lezen we in Het Laatste Nieuws dat De Romeo’s, Vlaanderens populairste ambiancegroep, een lid rijker is en dat vanaf volgend jaar Willy Sommers deel zal uitmaken van het swingende mannenclubje. Niet als gast, maar als volwaardig lid van de band. Dat is toch de bedoeling“, aldus Sommers. We gaan samen een nummer opnemen en trekken dan door Vlaanderen met een twee uur durende liveshow. De Romeo’s ontvangen de zilvervos met open armen. Willy is altijd al de opper-Romeo van Vlaanderen geweest. Eerder deelden ze reeds de planken tijdens Het Zingpaleis, maar eigenlijk ontstond het verrassende plan veel vroeger. Op een dag speelden we allebei in het concertgebouw van Brugge“, aldus Willy. We hebben er toen samen I can’t get no satisfaction van The Stones gebracht en dat viel heel goed mee. Sindsdien zagen we elkaar regelmatig en is er ook een band gegroeid. De Romeo’s mogen dan wel jonger zijn, we delen dezelfde humor en kunnen het heel goed met elkaar vinden.” De fans worden tijdens het voorjaar nog maar eens naar het Schlagerfestival in Hasselt gelokt met de volgende promo: “Vlaanderen houdt van het sympathieke trio en hun populariteit kende de voorbije maanden geen grenzen. In de zomer wonnen ze nog de prestigieuze ‘Radio 2 Zomerhit’ voor Vlaanderen feest en ze kregen ook een prijs in de categorie ‘Ambiance’. Stilzitten is tijdens een optreden van De Romeo’s uitgesloten en zoals altijd pakken ze tijdens het Schlagerfestival uit met een repertoire dat alleen maar bestaat uit ambianceliedjes die iedereen moeiteloos kan meezingen.” Op 22, 23, 29, 30 en 31 maart 2013 is het publiek van harte welkom en kan het als extraatje meegenieten van de internationale sterren Lee Towers en Gérard Lenorman.

Tijdens “Zomerhit” van Radio 2 worden De Romeo’s genomineerd voor Houden van elkaar, geschreven door Paul Vermeulen samen met Chris, Davy en Gunther. De zesde juli 2013 staan ze ermee op twee in de Vlaamse Top Tien. Ozark Henry en Amaryllis Uitterlinden winnen die avond de trofee “Zomerhit” voor hun single I’m your sacrifice. Zaterdag de dertigste november 2013 pakken De Romeo’s uit met de vijfde editie van Het Zingpaleis. Met hen aan het roer, naast kleppers als Luc Steeno, Rob de Nijs en Christoff, zijn alle ingrediënten aanwezig voor het grootste meezingfeest. Het wordt volgens hen het grootste ambiancefeest van het jaar en tevens een knallende feesteditie, want niet alleen wordt het de vijfde editie van Het Zingpaleis, tegelijk wordt “10 Jaar De Romeo’s” gevierd. Die tien jaar worden extra in de kijker gezet met de dubbel-cd “De Romeo’s 10″. Op de binnenhoes lezen we: We schrijven 2003… Zullen we samen nog eens iets doen, zijn de eerste woorden. 10 jaar later, 10 jaar Romeo’s! We willen dit dubbelalbum opdragen aan iedereen die ons in de voorbije jaren gevolgd, gesteund en geholpen heeft. Familie, vrienden, onze vaste crew, muzikanten en fans. Bedankt voor alles!” We noteren in het totaal twintig liedjes, zoals steeds opgenomen in de ArtSound Studio onder toezicht van producer Jean-Pierre Kerkhofs. Dit album blijkt meteen een voltreffer te zijn, want de zesde juli staan ze ermee op de tweede plaats genoteerd in de Ultratop Album 200. Uit dit album wordt Dans de sirtaki gelicht, een single die we de eenendertigste augustus 2013 op één aantreffen in de Radio 2 Vlaamse Top Tien. De Romeo’s penden dit samen met Jo Hermans en Wietse Meys bij elkaar. Met Paul Vermeulen schreven ze Droog nu je tranen, de veertiende december van dat jaar goed voor opnieuw een nummer één in de Radio 2 Vlaamse Top Tien. Nog even vermelden dat De Romeo’s in 2013 genomineerd werden in de categorie “Vlaams Populair”, maar deze keer ging Christoff met de eer en de prijs lopen, wat hij in 2014, 2015 en 2016 nog eens overdeed.

Eind 2013 rommelt het een beetje in de Romeo’s-rangen. Her en der vangen we op dat Gunther Levi het kamp wil verlaten. In Dag Allemaal legt hij even uit dat dat niets te maken heeft met het feit dat hij af en toe graag een pintje drinkt. De andere twee Romeo’s Davy en Chris willen namelijk na Vlaanderen ook Nederland veroveren en dat zag Gunther aanvankelijk niet zitten. “Mijn agenda is een complexe puzzel en was het afgelopen jaar méér dan goedgevuld. Dat stoorde me, en ik zag werkelijk niet hoe ik daar ook nog eens een Nederlands verhaal bij zou kunnen nemen zonder mijn gezin danig te verwaarlozen.” Tijdens onze babbel laat Gunther weten dat dit in de pers werd aangedikt en dat hij zich toen hier en daar in de media probeerde te verdedigen, maar dat het niet zo’n vaart liep.

In 2014 is het zover. De Romeo’s worden aan het talent van Willy Sommers gekoppeld. De veertiende februari gaan ze officieel van start in het Casino van Oostende. Die dag lanceren ze ook de single Jij bent zo mooi, die Willy samen met De Romeo’s en Paul Vermeulen schreef, de tweeëntwintigste van die maand goed voor een notering boven aan de Radio 2 Vlaamse Top Tien. Willy zal dit nummer samen met De Romeo’s ook zingen tijdens het Schlagerfestival op 28, 29 en 30 maart en op 4 en 5 april 2016 in de Ethias Arena van Hasselt. In hun persmap lezen we daarover: “De affiche is ook nu weer zorgvuldig samengesteld en bestaat uit een mooie muzikale mix. Met Willy Sommers, Lindsay, Christoff, De Romeo’s en Bart Kaëll werden gevestigde waarden gestrikt, die al meermaals bewezen hebben dat ze hier thuishoren. Dennie Christian is er voor de vierde keer bij. Voor Nicole & Hugo is het hun tweede keer. Naast de gevestigde namen trakteren de organisatoren het publiek op bekende artiesten die voor het eerst op het Schlagerfestivalpodium zullen staan. In het kader van de verruimingsoperatie die vorig jaar werd ingezet, is voor de nieuwe editie de Nederlandse rocker Peter Koelewijn aangetrokken. Ook Kristel, Josje en Karen van K3 zijn van de partij. Hun liedjes zullen op het Schlagerfestival door jong en oud meegezongen worden, dat staat vast.” En alsof het niet op kan, krijgen De Romeo’s en Willy Sommers in de loop van de maand november tijdens het Gala van het Vlaamse Lied, georganiseerd door VLAPO en MENT TV in een presentatie van Johan Verstreken, de “Loftrompet” voor Jij bent zo mooi.

In 2014 is er géén groots optreden in de Ethias Arena in Hasselt voorzien, maar pakken De Romeo’s op zaterdag de eenendertigste oktober in de Lotto Arena in Antwerpen uit met Het Feestival van De Romeo’s. Davy Gilles: “Uiteraard spelen we ook onze zelfgeschreven Nederlandstalige nummers. Maar je hoeft niet per definitie fan van De Romeo’s te zijn om je op Het Feestival te amuseren.” Gunther Levi: “Absoluut waar! Wij willen onszelf uitdagen om een hele avond muziek en entertainment van de bovenste plank te brengen. En dat geldt ook voor de andere artiesten die op Het Feestival zullen staan.” Speciaal voor deze editie nemen ze een nummer op dat samen met het weekblad Story wordt aangeboden. Elke lezer krijgt de kans om met een unieke downloadcode Feestival van De Romeo’s gratis te downloaden. “Muziek verbindt mensen met elkaar en wanneer je samen zingt ontstaat er iets bijzonders. Vanuit die gedachte hebben we de themasingle Welkom op ons Feestival gemaakt. Een positief nummer waarmee we iedereen ook echt willen uitnodigen om op 31 oktober naar de eerste editie van Het Feestival van De Romeo’s te komen. Het lijkt ons gewoon heel tof om straks met z’n allen dat nummer samen te zingen“, aldus Chris Van Tongelen. Feestival is een cover van A Brand New Day van Diana Ross en Michael Jackson.

27, 28 en 29 maart en 3 en 4 april 2015 staan De Romeo’s nog maar eens te glunderen op het podium van het Schlagerfestival in Hasselt. Mogen mee in de spots genieten: Tom Waes, Laura Lynn, The Lynn Sisters, Sam Gooris, Matthias Lens, Yves Segers, Willy Sommers, Luc Steeno, Sandra Kim en Christoff. De presentatie is voor rekening van Gene Thomas. De veertiende maart 2015 noteren we de release van het album “Op Stap”, twaalf nieuwe liedjes gearrangeerd door Wietse Meys in een productie van Edwin De Groot met vooraf de lancering van hun volgende nummer één Deze is voor Julia, getekend Jan Smit. Dat nummer stond de achtentwintigste juni 2014 al op één in de Radio 2 Vlaamse Top Tien. Ze werden dat jaar ook met die single genomineerd voor de trofee “Zomerhit” van Radio 2. Voor dit album levert Miguel Wiels, bekend van de vele songs die hij voor K3 schrijft, het nummer Catharina, dat hij samen met Kurt Burgelman en Raymond Felix schreef. Het bijbehorende boekje wordt opgevrolijkt met foto’s van hun Amerikareis en met de tekst: “In vijf jaar vier fantastische Nederlandstalige albums kunnen maken, wie had dat ooit durven te dromen? En nog nooit zijn we zo op stap geweest als voor dit album. Een Nederlandse producer, nummers geschreven in Frankrijk en onze tv-special ‘Romeo Drive’ gemaakt in de Verenigde Staten. En daar stopt het dit jaar niet bij… Er zullen nog meer op-stap-avonturen komen!” Uit dit album wordt ook Wat ze doet op single uitgebracht, een nummer dat we de zevende maart 2015 op vijf in de Vlaamse Top Vijftig en de achtentwintigste maart op negen in de Radio 2 Top Dertig terugvinden. Het album zelf wordt de eenentwintigste maart in de Ultratop Album 200 met een vijfde plaats gehonoreerd. Tijdens het Gala van het Vlaamse Lied, georganiseerd door MENT TV, wordt de vijftiende december in het Plopsa Theater in De Panne dit album gelauwerd met een “Loftrompet”.

In de loop van de maand oktober lezen we nog maar eens in Het Laatste Nieuws dat het voor Gunther niet makkelijk is zijn agenda op orde te krijgen. Dat onderwerp blijkt voor de media een stokpaardje te zijn. Het is en blijft voor Gunther puzzelen om al zijn drukke bezigheden op elkaar af te stemmen. Hij speelt ook nog eens mee in de populaire soap “Familie”. Samen met het vaderschap zorgt dat voor vermoeiende dagen. Chris Van Tongelen stapte vanwege zijn drukke agenda daarom al eerder uit “Familie”. “Het voelt aan alsof ik nog de enige sukkelaar ben die er nog een job naast moet doen“, lacht Gunther. “Maar ik heb geen keuze, anders kan ik mijn kinderen geen eten geven (glimlach)… Het valt nog net te combineren. Maar met twee fulltimejobs en drie kinderen begint dat wel zwaar door te wegen. Hoe ouder ik word, hoe harder mijn botten kraken.”

Zaterdag de vierentwintigste oktober 2015 heeft in de Ethias Arena van Hasselt de zesde editie plaats van Het Zingpaleis. De Romeo’s roepen deze keer iedereen op om volledig in het wit te komen. Witte kleding en witte feestattributen voorzien dus, maar vooral de stembanden smeren en de spieren opwarmen, voor een avond zingen, brullen en dansen. Er wordt niet alleen door De Romeo’s gezongen, maar ook door Natalia en Paul Severs. Het Zingpaleis wordt naar goede gewoonte trouwens voorafgegaan door de uitreiking van de Story Awards. De single Wind in de haren bereikt een beetje onverwachts de Radio 2 Top Dertig. Daar staan De Romeo’s de derde oktober op de achttiende plaats. De twaalfde september hadden ze met dat nummer al op acht in de Radio 2 Vlaamse Top Vijftig gestaan.

De twintigste november 2015 lezen we in Het Belang van Limburg dat Chris van plan zou zijn uit De Romeo’s te stappen. Van Tongelen is vaak in Los Angeles, waar zijn stiefzoon Ian Thomas aan zijn doorbraak werkt, en de combinatie met zijn activiteiten bij De Romeo’s is moeilijk haalbaar. Daarom zou hij overwegen een punt achter zijn tijd bij De Romeo’s te zetten. Eerder stapte hij om deze reden al uit “Familie”. Zover komt het echter niet en wordt het voor Chris op een bepaald moment gewoon wat extra heen en weer vliegen richting USA. Een halfjaar later lezen we in de loop van de maand mei 2016 in de pers: “Op twee maanden na verhuisde Brigitte Derks twee jaar geleden naar Los Angeles. Samen met haar dochter Lila-Jane zou ze haar zoon Ian Thomas vergezellen om diens internationale carrière uit te bouwen. Dat lukte bijzonder goed en Ian trok een deel van de wereld rond en werd hier en daar (voorzichtig) gelanceerd. Deze zomer is Ian vooral in Vlaanderen terug te vinden en tourt hij met zijn band langs verschillende festivals. Voor mama Brigitte is het internationale avontuur voorlopig voorbij: zij is terug naar Europa. Zeg nooit definitief, want het gezin van Chris Van Tongelen heeft een grote voorliefde voor Amerika. Maar dochter Lila-Jane had last van heimwee. Twee jaar weg van vrienden, schoolkameraadjes en familie, het begon door te wegen voor Lila-Jane. De afgelopen weken werd er afscheid genomen van een mooie periode in Los Angeles. Vanaf nu is Vlaanderen weer de uitvalsbasis van het gezin. Brigitte gaat binnenkort aan de slag voor de musical ‘Chaplin’ en wellicht zullen er nog wel wat werkaanbiedingen volgen.

Eind 2013 lijkt het inpalmen van de Nederlandse markt een struikelblok te worden binnen De Romeo’s. Vooral Gunther heeft het moeilijk met die plannen, haalden we al eerder aan. De elfde januari 2016 bloklettert De Zondag: “Een doorbraak in Nederland ligt niet meteen voor het grijpen“. De Romeo’s zelf leggen uit waarom. “Om daar echt te kunnen doorbreken moet je er voortdurend aanwezig zijn“, zegt Van Tongelen. Davy Gilles is het daarmee eens: “We hebben al snel gemerkt dat dit niet evident is, gezien de agenda’s van Chris en Gunther. En men zit daar ook niet op ons te wachten, laat dat duidelijk zijn. Ze hebben daar al De Toppers. Maar wie niet waagt, niet wint.” Gunther Levi ziet het plots wél positief. “Ach, die Toppers zijn toch een ander concept. Zij spelen vier of vijf keer per jaar, wij het hele jaar door. Morgen kunnen wij in Groningen een feesttent platspelen en drie uur later ergens anders staan!

Benidorm is De Romeo’s ook niet vreemd en sowieso goedgezind. De twintigste april 2016 staan ze geboekt in Benidorm Palace, waar ze voor dolenthousiaste fans mogen optreden. Daar waren ze samen met Story en Jo Vally, Bart Kaëll en Garry Hagger de elfde november 2012 te gast. De veertiende februari 2013 zetten ze in een brasserie op de Benidormse dijk een speciaal valentijnsconcert op het getouw. Een blik in hun overvolle concertagenda leert ons dat De Romeo’s voor het Schlagerfestival in de Ethias Arena van Hasselt geboekt staan op 25, 26 en 28 maart en op 2 april 2016. Ze zingen daar uiteraard niet alleen, want ze worden geflankeerd door Belle Perez, Rob de Nijs, Laura Lynn, Klubbb3, Lissa Lewis, Bart Kaëll, Lindsay en Roxeanne & André Hazes Jr.

En de entourage rond De Romeo’s zit om geen idee verlegen. De ene formule na de andere wordt bedacht, uitgewerkt en met veel verve aan het publiek aangeboden. In de maand april 2016 staat “Vrienden voor het leven” op de agenda. Dat vriendschappen in de showbizz bestaan, wordt tijdens dit event onder andere bewezen door de unieke band die Lindsay, De Romeo’s en Jan Smit met elkaar hebben. Op 23 april (Stadsschouwburg Antwerpen), 29 april (Casino-Kursaal Oostende) en 10 juni (Oktoberhallen Wieze) concerteren zij samen met een uitgebreide liveband tijdens een avondvullend programma. Qua repertoire brengen ze alle drie hun hits, worden er onderling liedjes uitgewisseld en zingen ze speciale gelegenheidsnummers in duo- of triovorm. Na afloop in Antwerpen beaamden zij unaniem: “We hebben ons kostelijk geamuseerd. We voelden ons als kleine kinderen in een speeltuin.” Ook het publiek bleek dolenthousiast over deze toch wel unieke samenwerking tussen de artiesten onderling. Zeker de vlotheid waarmee de liedjes in elkaar overvloeiden, was een lust voor het oor. Tijdens deze show zong Lindsay bijvoorbeeld Als jij me kust samen met De Romeo’s en Het kleine meisje samen met Jan Smit.

Over vriendschap gesproken. Hun agenda bood dat jaar, ondanks al die optredens, nog voldoende ruimte om met veel inzet mee te doen aan het Eén-programma “Beste Vrienden”. Presentator en bedenker Bruno Wyndaele was daarmee aan zijn vijfde seizoen toe en combineerde De Romeo’s in een en dezelfde uitzending met Cath Luyten en Maarten Vangramberen. Geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken. Competitiebeesten overigens. Zondag de vijfde juni 2016 werd hun deelname, opgenomen in Tel Aviv, uitgezonden en kwamen Davy, Chris en Gunther als overwinnaars uit de bus. Met 985.532 kijkers werd hun aflevering trouwens, op een totaal van zeven, het dichtst bekeken.

In de zomer van 2016 proberen De Romeo’s een nieuw genre uit, dat ze zelf omschrijven als “party rock”. Hun voorbeelden daarbij zijn bands als Status Quo, De Kreuners, groepen die hen al jaren geïnspireerd hebben. Noem het tijdloze rockmuziek, maar dan toegankelijk gemaakt voor een groot publiek. Een voorbeeld daarvan is hun single Waanzin. Naast de singleversie nemen ze ook twee sfeervolle versies op. Waanzin werd eerder in Duitsland een hit in de versie van Achim Petry, die met Deine Liebe ist der Wahnsinn, geschreven door zijn bekende zingende vader Wolfgang Petry, bij onze oosterburen een vette hit scoorde. De Romeo’s drijven het tempo iets op en maken er een echt livenummer van, reden misschien dat de single de elfde juni 2016 op plaats 27 in de Vlaamse Top Vijftig halt houdt. De single werd via streaming gelanceerd.

In 2016 verrassen De Romeo’s zowat iedereen met het bericht dat ze met een film bezig zijn die “H.I.T.” zal heten. Een film die ze niet met hun gedrieën zullen trekken, want zij acteren samen met Sergio, Marijn Devalck en Nicole & Hugo. Ook onder anderen Lindsay, Jan Smit, Ann Ceurvels, Aiko Vanparys, Linde Carrijn, Sasha Rosen, Belle Perez, Kurt Defrancq en zelfs Jan Kriekels zullen in de film opduiken. In Het Laatste Nieuws lezen we: “Iedereen gaat echt acteren“, aldus Chris Van Tongelen. “Iedereen speelt zichzelf, maar dan net ietsje anders. Het decor van de film is de leefwereld van De Romeo’s. De ondertitel is dan ook ‘De Enige Echte Romeo’s Film’.” Anderhalf jaar hebben De Romeo’s aan het project gesleuteld. Regisseur van dienst is Matthias Temmermans, die eerder ook bij “Mega Mindy vs. Rox” en “K3 en de Kattenprins” achter de camera stond. Dit is het scenario waarmee hij moet werken: “Het gaat niet goed met De Romeo’s. Vooral Chris krijgt het op zijn heupen wanneer Davy voor de zoveelste keer te laat opdaagt op een concert waar ook andere zangers op de affiche staan. Wanneer een van de artiesten vlak voor zijn optreden wordt aangevallen, probeert Davy de aanslag te verijdelen. Chris en Gunther zijn verbaasd over zijn interventie en eisen een verklaring. Davy neemt hen mee naar zijn huis en toont daar zijn wapenarsenaal, wat als bewijs moet dienen voor het feit dat hij al een tijdje undercoveragent is binnen de HIT-missie. Meer wil hij daarover niet kwijt. Maar voor Chris is dit het bewijs dat Davy niet meer met zijn hart bij De Romeo’s is. Hij wil dan ook dat De Romeo’s ermee ophouden. En dat net aan de vooravond van het Europees Schlager Festival.” De opnamen hadden van de zevenentwintigste juli tot de eenendertigste augustus 2016 plaats.

De eerste oktober 2016 staan De Romeo’s op elf in de Vlaamse Top Vijftig met de single Cabrio, een cover van Heut’ schlafen wir in meinem Cabrio van Jürgen Drews. De Romeo’s scoorden beter dan Jürgen, want die behaalde met dat nummer in zijn thuisland Duitsland in 2015 geen hitnotering. Niet verlegen om een stunt lanceren de jongens dit nummer in het Eén-programma “Sorry voor alles” (in dit programma wordt het leven van een onbekende Vlaming, zonder zijn of haar medeweten, gedurende één maand van nabij gevolgd). In deze clip speelt de 27-jarige half-Griekse Evrithiki totaal buiten haar weten om de hoofdrol in de Cabrio-clip van De Romeo’s. Goed bekeken van De Romeo’s, want op deze manier kunnen ze hun nieuwste single in de kijker zingen. Zaterdag de negentiende november 2016 zijn we in de Ethias Arena in Hasselt toe aan de zevende editie van Het Zingpaleis. In de persmap lezen we: “Begin al maar te zoeken naar een kleurrijke outfit, want die ga je zeker nodig hebben! Het wordt zonder meer het heetste ambiancefeest van het jaar, want De Romeo’s hebben gekozen voor het thema ‘Tropical’ als uithangbord voor hun feestje. Voor de nieuwe editie van Het Zingpaleis stappen De Romeo’s af van één welbepaalde kleur, maar gaan ze resoluut voor een volledige thema-editie: Tropical!” Gunther Levi is in zijn nopjes. “Toegegeven, wij zijn allemaal heel warme mensen. We houden van de zon en vooral van de zuiderse sfeer. Vandaar ook het idee om in 2016 te gaan voor het heetste Zingpaleis ooit.” “Muzikaal is het duidelijk dat we een aantal liedjes in tropische jasjes gaan stoppen. We gaan werken met extra percussie en we gaan nummers spelen die we voorheen nog nooit gespeeld hebben, maar die wel passen bij het thema. De integratie van salsa- en sambadanseressen is zeker een goede suggestie, waar wij uiteraard al aan gedacht hebben natuurlijk en niet anders kunnen dan daar enthousiast over zijn“, grapt Chris.

De Romeo’s zijn inmiddels een geoliede machine geworden waarbinnen de taken perfect verdeeld zijn. Chris is de oudste, hij neemt zowat de vaderlijke rol voor zijn rekening en is de ondernemer van de bende. Gunther beaamt dat: “Chris is onze coach, de man die voor de nodige flow zorgt. Wanneer wij twijfelen, hakt hij de knoop door.” Chris neemt de boekingen voor zijn rekening en moet daarom de agenda’s van zijn collega’s goed in de gaten houden en zien dat er geen overlappingen gebeuren, want Davy en Gunther zijn nog met diverse andere dingen bezig. Zo runt Gunther samen met zijn vrouw Artfashion, een bedrijf dat kinderkleding verdeelt. Davy past zijn optredens samen met zijn vrouw Sasha zo aan dat ze nooit laat op de avond geboekt staan, wat maakt dat hij met De Romeo’s veel kanten uit kan. Zij weten, and that’s the deal, dat De Romeo’s voorlopig nog steeds voorrang krijgen. Dat Chris de boekingen zelf regelt, houdt in dat zij het commissieloon dat normaal het kantoor int, nu zelf op zak steken. Meegenomen dus. Wanneer er in een hotel overnacht wordt, boeken ze twee kamers. Volgens een beurtrol slaapt de een bij de ander. De Romeo’s werken wel nauw samen met Benelive Entertainment in de persoon van Kris Bloemen (partner van zangeres Lindsay), die zij liever als hun adviseur dan als hun manager beschouwen. “We zijn acht handen op één buik. Hij voelt ons perfect aan en weet precies wat kan en niet kan, al is hij best op tijd en stond grensverleggend in zijn ideeën en voorstellen“, aldus Chris Van Tongelen. Het team rond De Romeo’s wordt aangevuld door Pieter Ramboer en Kurt Frederix van het entertainmentbedrijf Upstars, samen de zogeheten schaduw-Romeo’s. Zij denken mee met hen en staan in voor de begeleiding en dergelijke. Je kunt het omschrijven als management, maar onderling noemen zij het eerder non-stop creatieve begeleiding.

Davy is behoorlijk muzikaal, dat weten we intussen. Hij schrijft vaak mee aan de nummers en zorgt er vooral voor dat de auteursrechten in orde zijn. Gunther bekijkt het wat meer vanop afstand. Hij heeft talent zat, maar moet meer aangespoord worden omdat hij ook met zijn eigen zaak bezig is. Hij probeert een familieman te zijn en tuiniert graag. Soms komt muziek bij hem op de tweede plaats. Maar één ding staat buiten kijf: ze vullen elkaar perfect aan en voelen elkaar ook perfect aan. “Ik probeer zo veel mogelijk te doseren en dat probeer ik aan Davy en Chris diets te maken. We moeten opletten dat ons publiek ons niet te snel beu wordt door almaar met nieuwe projecten te komen aandraven. Dat mag en moet, maar met mate. Om de paar maanden iets nieuws is oké, maar niet om de twee weken. Ik weet het maar al te goed uit ervaring, soms is less a bit more“, aldus een wat ernstige Gunther die het hele gebeuren almaar vaker -vanop een gezonde afstand bekijkt. Samengevat: Davy is en blijft de meest spontane van de drie, Chris is de zakenman en Gunther de denker. Ze weten maar al te goed dat ze mee profiteren van een hernieuwde belangstelling voor de Vlaamse schlager. Vaak treden De Romeo’s met een muziekband op, maar u kunt ze ook live boeken en dan worden ze op het podium begeleid door toetsenist Claude De Maertelaere, gitarist Jan Decombele, drummer Dany De Coninck en bassist Herwig Scheck. In een kingsizeversie kunnen daar occasioneel ook nog drie blazers en een percussionist aan toegevoegd worden.

Maandagavond de tweede januari 2017 zendt Eén om 21.30 uur de documentaire “Leve het levenslied, in het spoor van De Romeo’s” uit. VRT-journalist Bart Aerts had voor het programma “Koppen” eerder al een bijdrage gemaakt over De Romeo’s, maar nog voor die opname kon worden uitgezonden, werd het programma afgevoerd. Bart wou toch iets met die bijdrage doen en besloot in samenspraak met de VRT bijkomende beelden en interviews op te nemen en uit te breiden tot een heuse docu. De Romeo’s natuurlijk vol lof over de VRT én over dit initiatief van Bart. Zelfs in De Morgen konden ze er, zij het op hun manier, niet omheen: “In 2003 besloten zangers van het zevende knoopsgat Davy Gilles en Chris Van Tongelen hun krachten te bundelen. ‘Familie’-acteur Gunther Levi voegde zich bij het duo en de rest is geschiedenis. De Romeo’s groeiden uit tot een muzikaal curiosum. Ze werden hilarisch geparodieerd in ‘Tegen de sterren op’ en leggen nu de laatste hand aan een langspeelfilm en een eigen frikandel. Een cameraploeg beet zich een jaar lang vast in het spoor van de drie musketiers van het Vlaamse levenslied. Unieke blik achter de schermen van een balorkest dat zichzelf niet al te ernstig neemt.” Over die frikandel gesproken, de twaalfde december 2016 berichtte Het Laatste Nieuws: “Heerlijk gekruid, lichtjes pikant én goed voor 35 centimeter puur genot, een hele mond vol dus“, zo omschrijft producent Vanreusel, lichtjes aangebrand, De Romeo’s-frikandel XXL. De Romeo’s zijn een sterk merk dat matcht met onze producten“, laat Bart Vanreusel weten. “Frituristen bestellen nu al massaal dit product, waardoor we intussen al met een productie zitten van 300.000 worsten, goed voor een lengte van 105 kilometer.” De firma Vanreusel produceert sinds de drieëntwintigste januari dagelijks vijftien ton Romeo’s XXL-frikandellen of zo’n vierduizend worsten per uur. De dertiende februari 2017 belanden de eerste in de frituur om de hoek.

De eenendertigste januari 2017 wordt de geboorte van het nieuwe album “Vrienden voor altijd” gevierd. De productie is weer in handen van Edwin De Groot. Muzikale steun is er van Marcel Fisser, Edwin zelf, Gregor Hamilton, Marijn van den Berg, Marieke Dollekamp, Wietse Meys, Jo Hermans, Ruud Breuls en Jel Jongen. Een vrij Hollandse aangelegenheid dus. De Romeo’s willen in het bijgevoegde boekje de kopers van de cd van harte welkom heten: “Een nieuw jaar, een nieuw album. Wij zijn alvast trots dit te mogen presenteren in al z’n pracht. Een mengeling en mooi evenwicht tussen zelfgeschreven nummers en weluitgekozen covers. Ons vijfde Nederlandstalige album alweer, alvast eentje om in te kaderen.” Ze voeren ook promotie om de film aan te kondigen die de vijftiende maart in de bioscoop te zien zal zijn. De soundtrack ligt de derde maart in de winkel. Trouwens, de eerste twee liedjes waarmee “Vrienden voor altijd” wordt ingezet, met andere woorden de titelsong en Waar zijn al die handen, zullen ook in de film te horen zijn.

Woensdag de 8ste maart 2017 stellen De Romeo’s hun film “H.I.T.” in première in “Kinepolis” in Antwerpen voor. In “Het Belang van Limburg” lezen we de dag nadien: “Alles met een beetje naam en faam in de Vlaamse schlagerwereld verzamelde woensdag in Kinepolis Antwerpen voor de première van H.I.T., de film van De Romeo’s. “Als ze ons toch nooit vragen om mee te spelen in een film, laat er ons dan zelf een maken, dachten we”, aldus Davy Gilles, Günther Levi en Chris Van Tongelen. “Het is geen verfilming van onze carrière, eigenlijk wilden we gewoon een feelgoodfilm voor de hele familie maken. We lachen met onszelf, maar we willen ook de mensen die niet van het schlagergenre houden aan het lachen brengen.” Of dat lukt, daarover zult u vooral zelf moeten oordelen als de film volgende woensdag in de bioscoop komt. De vele schlagerartiesten die een gastrolletje wisten te versierenn, van Lindsay De Bolle over Willy Sommers, Jo Vally, Nicole en Hugo tot Sergio, Lisa del Bo en Luc Steeno, waren alvast heel erg enthousiast.” Op 24, 25 en 26 maart en op 1 april 2017 staan De Romeo’s op de affiche, en dat voor de tiende keer, van het Schlagerfestival in de “Ethias Arena” van Hasselt. Zij delen deze keer het podium met Umberto Tozzi, Johan Verminnen, Willy Sommers, Sasha & Davy, Jo Vally, The Lynn Sisters, Laura Lynn, Matthias Lens, Yves Segers en Lindsay, in een presentatie van Kürt Rogiers.

Of zij na al die fantastische plannen in 2017 nog een droom koesteren? “Wij zouden zo graag“, en ze zingen dit haast in koor, “een soap inblikken van zo’n aflevering of twaalf in de stijl van ‘Hallo K3′. Na die filmopname hebben we blijkbaar de smaak te pakken gekregen. Acteren ligt ons sowieso na aan het hart. Zo’n serie zou voor ons de kers op de taart zijn.”

De sleutel tot hun succes vatten De Romeo’s als volgt samen: “Probeer niet te doen alsof je het leuk vindt, amuseer je echt. Sta zo dicht mogelijk bij je publiek en heb geduld. Bouw je carrière stap voor stap op, het succes volgt wel!” En mocht er aan dat succes een einde komen? “Daar denken we zelfs niet aan. Voor ons mag dit feest blijven doorgaan. We hebben nog zat ideeën en de goesting wordt met de dag nog groter. De Romeo’s zullen nog een hele tijd van zich laten horen. Noteer dat maar.”

tekst en research: Marc Brillouet

© 2017 Daisy Lane & Marc Brillouet