K3

Geplaatst in Artiesten

Aan alles komt een einde. Ook aan sprookjes, al vertel je die zelf. De media stonden er de achttiende maart 2015  bol en vol van: “na jaren van speculatie houdt K3 ermee op! “. “Het Laatste Nieuws” trok hiermee als eerste de berichtgeving omtrent het stoppen van K3 op gang. “K3 stopt” blokletterden zij. In allerijl werd de pers in het hoofdkwartier van “Studio 100″ in Schelle uitgenodigd om het nieuws juist te kaderen. Al huppelend kwamen de dames de zaal binnen, maar dat eindigde aan het einde van de bekendmaking in tranen. Voorzichtig werd aan de man gebracht dat K3 niet stopt, maar de fakkel zal doorgeven, dat ze niet te oud of te rebels zijn en dat het niets met wantoestanden en ruzies binnen het trio te maken heeft. “Wij willen gewoon op ons hoogtepunt stoppen. Na lange en intense gesprekken, hebben we dat samen met de directie beslist.” In de wandelgangen deed nochtans het gerucht de ronde als zou de Nederlandse Josje het beu zijn om uitsluitend voor kinderen te zingen en weigerde naar verluidt om een langdurig engagement aan te gaan. “Het doet me veel pijn dat te horen. Ik ben het bewijs dat dromen kunnen uitkomen. Daarom doen we een oproep aan alle meisjes die in onze voetsporen willen treden“, reageerde de blonde prompt, waarmee de link naar het volgende hoofdstuk meteen gelegd was. Uit de persmap onthouden we: “Net als bij de vorige vacature, gaat Studio 100 via een televisieshow op zoek naar opvolging. “K3 zoekt K3″ zal vanaf het najaar op de commerciële zenders VTM en het Nederlandse SBS6 te zien zijn. Het wordt wellicht een zoektocht naar opnieuw een blonde, een bruine en een rosse. Maar het belangrijkste is dat de meisjes een klik hebben waaruit magie ontstaat!” Karen vertelt dit met tranen in de ogen, terwijl Kristel dit, begeleid door haar zakdoek, beaamt en Josje koeltjes van op afstand toekijkt.

Twee maanden later lezen we op de website van VTM: “Karen, Kristel en Josje zullen zich in hun zoektocht naar hun drie opvolgsters laten bijstaan door een publieksjury. Daarin zullen kinderen, moeders, vaders en grootouders zetelen. Iedereen die dus mee wil beslissen welke meisjes de nieuwe K3 zullen vormen, kan zich kandidaat stellen“. Gert Verhulst haast zich om daar onmiddellijk aan toe te voegen: “In de eerste plaats is de leeftijd niet onbelangrijk. De vervangsters moeten jonger zijn dan Karen, Kristel en Josje. Ook het uiterlijk zal doorslaggevend zijn bij de selectie. We eisen geen perfecte looks, maar de meisjes moeten iets hebben. De haarkleur van de meisjes moet wel hetzelfde als bij de huidige bezetting blijven. De combinatie van blond, bruin en rood haar is een must. In geval van een andere haarkleur zullen de uiteindelijke K3′tjes dus vaak naar de kapper moeten gaan”. Tot de eenendertigste mei konden eventuele kandidaten zich inschrijven via de website van VTM.

Maar liefst 6081 vrouwen wilden lid van de nieuwe K3 worden. Dat bevestigt Studio 100 met graagte aan VTM NIEUWS: “De inschrijvingen voor “K3 zoekt K3″ liepen de dertigste april om middernacht af. Met méér dan zesduizend inschrijvingen kan er gesproken worden van een groot succes. De minimumleeftijd is achttien jaar, al was het niet meteen duidelijk of er valsspelers tussen zitten die eigenlijk jonger zijn. Een maximumleeftijd was er niet en dat was ook te zien, want de  oudste kandidate is vijfenzestig jaar. Uit de 6081 inschrijvingen zal nu eerst een grote selectie gemaakt worden. De uitgekozen kandidaten krijgen dan een eerste auditie“.

De vierde september 2015 gaat de eerste aflevering van “K3 zoekt K3″ op antenne en lezen we in de Vlaamse pers: “Eerst was het aan een honderdkoppige publieksjury van kinderen, mama’s, papa’s en grootouders om een eerste selectie te maken. Wie hun hartjes wisten te veroveren, mochten hun auditie voortzetten voor de ogen van de vakjuryleden Karen, Kristel, Josje en Gert Verhulst. Presentatoren Niels Destadsbader en Gerard Joling zorgden, waar wenselijk, voor de nodige opkikkerende en troostende woorden. Kristel en Studio 100-baas Gert hadden op voorhand al aangekondigd de strengen te zijn. Met een lach, dankzij de geflopte audities, een traan door de emoties die af en toe opliepen en hier en daar een kwinkslag van Gert, werd het een show die jong en oud kon bekoren.” VTM was intussen een kijkcijferkanon rijker! Drie dagen voor de start van deze succesolle tv-show schrijft “Het Laatste Nieuws”: “Zeventien jaar reisde de trein van K3 vrolijk toeterend door Vlaanderen en Nederland. Miljoenen platen en nog meer tickets voor shows, films en musicals verkochten ze: Karen, Kristel, Kathleen en, in een later stadium, Josje. Van meisjes in roze rokjes evolueerden ze naar dertigers en veertigers met een overvolle bankrekening. Nu de aflossing van de wacht nakend is, blikken alle hoofdrolspelers terug op het onwaarschijnlijke succesverhaal.”

K3 bestond bij de start uit Kristel Verbeke, Kathleen Aerts en Karen Damen. Hadden de drie dames dan geen muzikaal verleden? Toch wel. We beginnen bij de oudste van de groep, Karen Damen. Zij werd de achtentwintigste oktober 1974 in Wilrijk geboren. Zij studeerde moderne talen tijdens haar middelbareschoolopleiding. Nadien waagt ze haar kansen aan het “Herman Teirlinck Instituut”, maar slaagt niet.  Zij stopt die liefde voor het theater niet weg en gaat een tijdlang optreden bij “Het Mechels Miniatuurtheater”. Zij maakt ook een tijdje deel uit van “De Familie Backeljau” en komt aan de kost in de horeca.  In de loop van haar carrière ontdekt ze dat ze erg goed overweg kan met het medium televisie. Zij duikt op in diverse programma’s: als jurylid in “Belgium’s got talent”, in het panel “Scheire en de schepping”, in 2014 als vaste weekgast in “Café Corsari”, in het voorjaar van 2015 op Vijf in een uitdagene rol in “Perfect?”, eveneens in 2015, maar dan op Vier, als panellid in “Het zijn net mensen” met als spelleider Gert Verhulst en samen met Gilles De Coster in “Karen & De Coster”. Hier en daar dook ze in de roddelpers op door haar relaties met Studio 100-baas Gert Verhulst en met gitarist Christian Olde Wolbers van Fear Factory. Zij woont tegenwoordig samen met drummer Antony Van der Wee van de groep The Ditch.

Kristel Verbeke werd de tiende december 1975 in Hamme geboren in een gezin van vier kinderen. Haar jeugdjaren verliepen niet vlekkeloos. Zij vertelde daar trouwens de zeventiende juni 2015 openlijk over in het Radio 1-programma “Groep van 10″. Kristel zet zich met veel liefde in voor kinderrechten. Haar ouders scheidden toen zij dertien was. Zij heeft hard gestudeerd om haar diploma te behalen. Zij stond in het begin als lerares een tijdje voor de klas, maar ze wou iets anders en kwam terecht als bediende bij een bank in Laarne. Haar muzikale ambities kon ze botvieren in een funkgroepje en in een project rond Ann Christy, samen met Kathleen Vandenhoudt, Pascale Michiels, Andrea Croonenberghs en Robert Mosuse. Zij gaat een tijdje in het achtergrondkoortje van Niels William zingen, de man die iets later met het project K3 van start zal gaan. De zevende juni 2003 trouwt Kristel met de bekende zanger en tv-presentator Gene Thomas. Zij hebben samen twee dochters.

Kathleen Aerts werd de achttiende juni 1978 in Geel geboren. Zij trekt naar de normaalschool afdeling talen en wiskunde en studeert af als onderwijzeres. Zingen doet ze dolgraag. Van 1992 tot 1995 zingt zij bij het groepje Wonderful Game. In 1995 neemt ze deel aan de “VTM Soundmixshow” en wordt derde met het nummer Grow a baby van de Belgische groep Pop in Wonderland. Een jaar later zingt ze From a distance van Bette Midler tijdens de “Ontdek de Ster Show” van VTM. In 1997 doet ze nog eens mee aan de “VTM Soundmixshow”, deze keer met Chirpy chirpy cheep cheep van Middle of the Road en belandt in de halve finale. Zij zingt zich stevig in de kijker wanneer zij in de musical “Sneeuwwitje” van Studio 100, Sanne vervangt omdat die het met de regie op een bepaald moment oneens is. In de nasleep daarvan neemt zij als Cath in 1998 het soloplaatje My love won’t let you down op, een cover van Nathalie Sorce. Na tien jaar K3 zal Kathleen de drieëntwintigste maart 2009 beslissen ermee te stoppen. Zij wordt vervangen door de Nederlandse zangeres Josje Huisman. Vanaf vijf juni 2009 treedt Kathleen op als solozangeres en scoort hits met singles als Zumba Yade en Feest voor kinderen. In de loop van de maand september 2015 komt zij in het nieuws wanneer ze naar aanleiding van de “Werelddag Dementie” bij uitgeverij Lannoo haar boek “Voor altijd mijn mama”, het verhaal over haar jongdementerende moeder, uitbrengt.

In een interview in “Humo” legden de drie terugblikkende dames in 2004 een deel van hun prille K3-ziel bloot. Karen vertelde dat ze in zowat elk restaurant en café in Antwerpen heeft gewerkt: “Op het einde was ik in de karaokebar op de Grote Markt beland. En toen was er ineens K3. Zal dit me ooit vervelen? Nee. We staan met beide voeten op de grond. De dag dat ik mij anders begin te gedragen, mogen ze me vastbinden. Voor mij geen kreeft of kaviaar. We nemen altijd onze boterhammen mee naar een optreden.” Kathleen vertelde: “Ik zat nog op school toen we met K3 begonnen. Ik had nog nooit gewerkt, behalve tijdens de vakantie een paar dagen in een worstenfabriek. Girlpower was voor mij té straf. Ik heb geen power, ik ben een slappeling, ik zeg bijna altijd ja. In het begin van K3 was ik heel verdrietig als er weer iets stoms over mij werd gepubliceerd, nu alleen nog geïrriteerd en boos.” En Kristel wou het volgende nog kwijt: “Op het podium hebben we aan een paar woorden genoeg om eens goed te lachen. Terwijl we volop aan het zingen zijn over kabouters, geven we elkaar tips zo van: knappe man, derde rij links. Als ik met rust gelaten wil worden, ga ik apart zitten. Maar verder betrekken we elkaar bij alles, we hebben geen geheimen voor elkaar. Maar het blijft wel tussen ons. De boekjes staan vol over onze muziek en onze nieuwe shows en de laatste tijd vol gissingen over ons privéleven. Alleen al de onzin die daarover geschreven is!”

Josje Huisman, die vanaf 2009 Kathleen verving, werd de zestiende februari 1986 in het Nederlandse Heusden geboren. Haar vader is predikant. Josje groeit op in Steenwijkerwold en verhuist  op haar veertiende naar Meppel. Op haar tweeëntwintigste studeert zij af aan de “Dansacademie Lucia Marthas” in Groningen. Zij gaat in Amsterdam een jaar lang een musicalopleiding volgen. Via het programma “K2 zoekt K3″, uitgezonden door de Nederlandse en Vlaamse televisie, wordt Josje de derde oktober 2009 geselecteerd om Kathleen in K3 te vervangen. Zij gaat van dan af in Antwerpen in de buurt van “Studio 100″ wonen. In 2012 haalt ze de pers wanneer zij een relatie aanknoopt met haar baas Gert Verhulst, vervolgens met Johnny de Mol en vanaf eind 2013 tot en begin 2015 met acteur Kevin Janssens.

De man achter K3, die tevens het concept bedacht, is Niels William, de twintigste november 1974 als William Vaesen te Bree geboren. Hij studeerde aan de muziekhumaniora “Kindsheid Jesu” te Hasselt en vervolgens aan de “Showbizzschool” in Oostende waar hij Frank Dingenen leerde kennen. Samen namen ze in 1991 de hit Dat goed gevoel op. Tijdens “Zomerhit” van Radio 2 ging hij twee keer met een prijs lopen: in 1992 als beste debutant met Blijf bij mij en in 1995 met de prijs van de beste Nederlandstalige productie voor Zie ze doen. Ongeveer tien jaar kwam Niels bij Radio 2 aan de bak als presentator van onder meer “Golfbreker” en “De Zondagsclub”. In het achtergrondkoortje van Niels zat, zoals we al eerder aanhaalden, onder anderen Kristel Verbeke. Niels wou aanvankelijk een groep oprichten in de stijl van The Spice Girls die met hun songs en vooral hun girlpower wereldwijd de ene hit na de andere scoorden. Niels wou er een Vlaamse versie van maken. Hij kende ook Karen Damen en een zekere Kelly Cobbaut. In een soort aanloopfase was er in eerste instantie het trio Mascara, maar omdat de voornamen van de dames met een k begonnen, werden ze plagend en speels K3 genoemd. Als singletje coveren ze Alles heeft een ritme van de Nederlandse meidengroep Frizzle Sizzle. In Nederland, want dit deel van het verhaal mogen we ook niet uit het oog verliezen, had je sinds 1995 het drietal Linda, Roos & Jessica met daarin Katja Schuurman, Guusje Nederhorst en Babette van Veen. Een groep, opgericht puur voor de fun, door producers Fluitsma en Van Tijn, maar wonder boven wonder kwam hun eerste single Ademnood op één terecht in de Nederlandse Top Veertig. Zo’n groepje in Vlaanderen zag Niels wel zitten.  Na de passage van Kelly, die musical in Nederland gaat studeren, is het de beurt aan Deborah Ostrega  om Kelly’s plaats in te vullen, maar zij bedenkt zich en zo gaat de beurt over naar Kathleen Aerts om haar entree te maken. En zie, de echte  K3 is geboren. De audities hadden vooraf plaatsgehad in de “Top Studio” in Gent. De aandacht ging daarbij vooral uit naar het zingen. Het huppelen en springen is er pas later bij gekomen. In de jury zat toen onder meer Miguel Wiels, die al een tijdje met Niels Wiliam samenwerkte. Onder andere met het project Boysband dat Niels midden de jaren negentig had opgericht samen met Wim De Kerpel, Bjorn Rosier, Jeffry De Roeck en Jo Veraghtert. Een duidelijk plan hoe het voor K3 allemaal moest klinken, was er nog niet, maar de drie dames hadden in elk geval zin om er een muzikale lap op te geven. Zij kiezen een nummer dat kant-en-klaar op hen ligt te wachten, Wat ik wil :  ”Kijk ik in de spiegel dan zie ik daar een meisje staan, dat van alles wil beleven, dat zo graag weg wil gaan. Het is zonneklaar, ik wil een nieuw avontuur beleven, maak al mijn dromen waar. Wat ik wil, wat ik wil, wat ik wil, is een kick die mij vanbinnen raakt, wie neemt mij mee ver van hier, wie maakt mij stapelgek en helemaal dronken enz.” Deze eerste single, geschreven door Marc Paelinck, Ronald Buerssens en Dennis Peirs, flopt.

In 1999 neemt K3 deel aan “Eurosong” met het oog op het “Eurovisiesongfestival”. Bart Brusseleers van platenfirma BMG had bij Miguel een demobandje gehoord met daarop Heyah Mama en hij vond dat K3 daarmee aan “Eurosong” moet deelnemen. Een professioneel selectiecomité kiest uit bijna tweehonderd ingezonden tapes, eenentwintig nummers, verdeeld over drie selectieronden. K3 belandt met Heyah Mama in de derde ronde met daarin onder meer Yves Segers, Martine Foubert, Alana Dante, Nadia, Ricky Fleming en Dominic. Het vernietigende commentaar van jurylid Marcel Vanthilt zorgt ervoor dat K3 met Heyah Mama op de vijfde plaats belandt. Volgens de heer Vanthilt was hun liedje eerder geschikt om geëtaleerd te worden in de afdeling fijne vleeswaren: “echt wel k** met peren, muziek voor achtjarigen en baby’tjes“. Aan de uiteindelijke finale nemen onder anderen Petra, Medusa, Wendy Fierce en Alana Dante deel en er wordt gewonnen door Vanessa Chinitor, die de negenentwintigste mei in Jeruzalem op de dertiende plaats eindigt met het door Wim Claes en Emma Philippa geschreven Like the wind. De overwinning gaat dat jaar naar Zweden en Charlotte Nilsson met Take me to your heaven.

Niels William en K3 lachen in hun vuist wanneer ze merken dat Heyah mama een hit in wording is. Na een behoorlijke klim staan ze de vierentwintigste april 1999 op één in de Vlaamse Top Tien. Het nummer werd geschreven door Miguel Wiels, Peter Gillis en Alain Vande Putte. Die heren kenden het klappen van de zweep al, want zij schreven voordien hits voor Isabelle A en The Dinky Toys. Zij zijn maar wat blij wanneer ze vernemen dat hun nummer de negentiende juni zelfs tot op twee is geraakt in de VRT Top Dertig. Een tijd later mag K3 edelmetaal in ontvangst nemen: driemaal goud en méér dan dertig weken genoteerd in de Vlaamse Top Tien. Door Radio 2 krijgen ze de trofee “Zomerhit 1999″ overhandigd. Dit toch wel onverwachte succes doet, voortgaand op de reacties, K3 en Niels Willam inzien dat ze niet alleen een zeer jong publiek, maar ook hun ouders en grootouders aanspreken. Vrij snel wordt beslist de girlpower op te doeken en over te stappen naar liedjes voor de heel jonge fans. Een bewijs dat K3 geen uitgekiend concept is.  Meteen wees het succes uit in welke richting ze verder moesten. Het viel op dat vooral de kids meezongen en tijdens optredens op de voorste rijen gingen postvatten. Aan “Humo” vertelde Niels in 2004: “Ik wou een Vlaamse Spice Girls lanceren: sympathiek, energiek, babetoestanden. Er is geen marketingonderzoek aan voorafgegaan: het publiek heeft ons algauw in die richting van entertainment voor kinderen gestuurd. Het feit dat we elkaar al een tijdje kenden, was wel een groot voordeel, want de switch van sexy naar kinderlijk zagen de meiden aanvankelijk niet zitten. Maar de pikorde stond vast: ik was de baas. En de regels waren simpel: hard werken en niet zagen. Van girlpower werd probleemloos overgeschakeld naar kidpower. “Oké het was een zakelijk risico en ik heb sterk onder het vuur van non-believers gelegen, maar ik ben blijven roepen: ” Wij worden zo top als Kabouter Plop“, aldus Miguel Wiels. Heyah mama schreef hij bij hem thuis in een kleine kamer, zijn muziekkot zoals hij dat graag noemt. Buiten was het erg warm, Miguel zocht binnen graag de koelte op en had zin in het schrijven van een reggaegetint liedje. Miguel had het begin van de tekst al geschreven, maar kon niet meteen iets verzinnen bij het refrein. Hij zong dan maar: “heyah Mama di heyo hé héhéhé”. Alain Vande Putte zou de tekst wel verder afwerken, maar had na twee weken nog niets gevonden en er werd besloten die eerste tekstuele vondst van Miguel te gebruiken. Peter Gillis houdt zich van in het begin bezig met het opfrissen van de liedjes, de arrangementen, de opnamen en de mixing. Peter doet dat samen met Miguel, die beiden, door de bank toch, de productie voor hun rekening nemen. Per jaar schrijven zij zo’n dertig liedjes om er uiteindelijk voor het nieuwe album een twaalftal over te houden. Zij leggen de lat behoorlijk hoog. Zij willen K3 muzikaal een zo breed mogelijk profiel geven en liedjes aanbieden waarin de dames zich goed voelen. Zij maken hun productieteam vooraf dan ook duidelijk waarover ze willen zingen, welke thema’s hun aanspreken. Jaren later zullen ze eerlijk toegeven dat ze bij de start hebben toegehapt toen ze de liedjes hoorden. Het was die blije sfeer die hun aansprak, iets later is de rest er als pluspunt bij gekomen.

Aan Miguel, Alain en Peter wordt door Niels William gevraagd zo snel mogelijk voor een opvolger te zorgen en dat is Yeke yeke. Het team besliste van in het begin geen typische kinderliedjes te schrijven, maar poppy deuntjes voor kids. Qua inspiratie ging Miguel voor deze song te rade bij Mory Kanté die in 1987 een nummer één had gescoord met Yéké Yéké. Miguel pikte dit liedje op een nacht op de radio op toen hij terug naar huis reed, na een tv-opname voor “De Notenclub”. Hij was op zoek naar een liedje met daarin een brabbeltaaltje verweven. Het verhaaltje zelf pikte hij van Save your kisses for me van de Engelse groep Brotherhood of Man, waarin het uiteindelijk draait om de liefde voor een kind (zij wonnen daarmee in 1976 het Eurovisiesongfestival). De vierde september 1991 wordt er met Yeke yeke gepiekt in de Vlaamse Top Tien. De achttiende september noteren we een vierde plaats in de VRT Top Dertig. Het succes van deze single overtuigde de drie dames dat Niels goed gegokt had met die overschakeling naar muziek voor kinderen. K3 wordt van dan af een fulltime kindergroep.  Dan volgt I Love You Baby, opnieuw een nummer één in de Vlaamse Top Tien, maar het belandt slcehts op een elfde plaats in de VRT Top Dertig. De zesde oktober 1999 brengt K3 hun eerste album uit, “Parels”, op het Capetown-label en verdeeld door BMG-Ariola. De zevenentwintigste november staat K3 ermee op de tweede plaats in de Ultratop Album 200. Het album is een bestseller. December 1999 ligt hun eerste stripavontuur “K3 X 2″ in de winkel.

Van bij het begin wordt er achter de schermen een vierde K3 opgevoerd in de persoon van Axana Ceulemans. Die had haar sporen al jaren eerder verdiend als actief lid van de succesvolle groep Def Dames Dope. Samen met Barbara De Jonge, Ingrid Gerits en Edith Verlinden scoorde zij tussen 1992 en 1996 een opvallende rist hits. In 1993 kaapten zij nog de “Radio 2 Zomerhit” weg met Ain’t Nothing To It. In Axana’s bio lezen we: “Ik stopte na zes intense jaren met Def Dames Dope. Ik werd ouder, had een vaste relatie, had van de wereld geproefd en verlangde naar een rustiger leven. Bovendien werd ik geopereerd voor baarmoederhalskanker en wilde een nieuwe weg inslaan. Ik ging terug werken als directiesecretaresse bij een firma in het Antwerpse. Maar vooral het dansen kon ik niet loslaten. Zingen en dansen leerde ik door anderen het te zien doen, in discotheken en op tv. Achter de schermen bleef ik choreografisch advies aan muziekgroepjes geven. Tot manager Niels William mij op een bepaald moment aansprak met de vraag of ik een dansje voor K3 wilde bedenken.  Het werd de dansante aftrap van een fantastische samenwerking”.

Omdat het succes zo snel aangroeit en Niels William soms moeite heeft om bij te benen, gaat hij met zijn zakelijk instinct op zoek naar een partner die kan instaan voor merchandising en dergelijke. Hij kan meteen een degelijk profiel van de groep voorleggen, de kant die zij uit willen. Hij vindt een prima partner in  ”Studio 100″. Gert Verhulst en Hans Bourlon zijn meteen te vinden voor een samenwerking. Hun volgende hit Alle kleuren wordt dan ook uitgebracht op het eigen platenlabel van Studio 100. Miguel had zin in een universeel liedje over verdraagzaamheid. De tekst mocht niet te belegen zijn en toen kwam Alain op de idee om te zingen over “alle kleuren van de regenboog, van Afrika tot in Amerika…”. De eerste juni 2000 pronken de drie dames ermee op één in de Vlaamse Top Tien. De zestiende augustus staan ze op twee in de VRT Top Dertig en hangt er een platina exemplaar aan de muur. Bij Radio 2 weer goed voor de trofee “Zomerhit 2000″ én de prijs van het publiek. Hun wordt ook gevraagd of ze dat jaar het Gordellied voor hun rekening willen nemen. In september 2000 stellen ze in “Bellewaerde” hun album “Alle kleuren” voor, met op de teller veertigduizend stuks in voorverkoop en met op de eindteller méér dan honderdvijftigduizend verkochte exemplaren, oftewel vijfmaal platina. Tijdens het componeren zit de wind goed mee, want in nog geen tien dagen tijd schrijven Miguel en Alain al de liedjes bij mekaar, alsof het een makkelijke klus is. Het zal ook het bestverkochte album van 2001 worden. Raar maar waar voor Vlaamse artiesten, K3 slaat ook in Nederland aan. Studio 100 springt meteen op de kar qua marketing. In de winkel zijn voortaan kaften, kleren, poppetjes en boekentassen met K3 erop te verkrijgen. Met een jaar vertraging staat Heyah mama de achtentwintigste oktober 2000 op plaats achttien in de Nederlandse Top Veertig.

Het productieteam achter K3 weet maar al te goed waar ze mee bezig zijn en palmen gelijk de grootouders van de K3-fans in door Oma’s aan de top op single uit te brengen. De inspiratie komt deze keer van de hit Toch ben je oma uit 1991, gezongen door Louis Neefs. Miguel wilde, daarin gesteund door Peter, er een nieuwerwetse draai aan geven, een omaliedje met een poppy beat. Niet alleen de dertigste december 2000 goed voor een vierde plaats in de VRT Top Dertig en een nummer één in de Vlaamse Top Tien, maar ook een hit in Nederland, want daar wordt Oma’s aan de top, gekoppeld aan Blub, ik ben een vis, de dertiende oktober 2001 beloond met een achttiende plaats in de Top Veertig. Op “Alle kleuren” staat ook het niet mis te verstane Doe Maar, een liedje waarvan de tekst toch iets verder gaat dan de alledaagse leefwereld van een doorsneekind: “Zeg nu toch niet dat ik jou niet verwen, je krijgt miljoenen zoenen van mij, ik voel me goed als ik dicht bij jou ben, maar je wil meer dan samen uitgaan, je wil meer dan hand in hand gaan, jij wil meer, je kijkt me zo lief aan. Doe maar, een klein beetje langzaam, ik voel me nog niet klaar om de grote stap te wagen.” Een jaar eerder werd aan hun Vlaamse fans hun tweede stripverhaal “De babysitters” aangeboden.

Omdat Studio 100 goed thuis is in de wereld van de musical, mogen de meiden van K3 van de zesentwintigste december 2000 t.e.m. de vijfde januari 2001 hun eigen verhaal op het podium etaleren in de musical “De wereld van K3″, de story van drie meisjes op zoek naar succes. Er wordt gigantisch gescoord met de single Tele-Romeo, opnieuw van de hand van Miguel Wiels, Peter Gillis en Alain Vande Putte. Tele-Romeo schrijft Miguel nog maar eens in de wagen, tijdens zijn zoveelste avondrit van Brussel naar Gent, althans daar schiet hem de melodie door het hoofd die hij meteen op het antwoordapparaat van zijn gsm inzingt. Hij heeft meteen door dat dit een catchy song in wording is. Bij zijn thuiskomst zingt hij het in een deftige vorm op een demootje in en stuurt het door naar Alain. Op dat demootje zingt Miguel het in in een soort nonsenstekst die eindigt met shalom shalom. Alain vervangt die passage door “wie heb ik aan de lijn hallo hallo?” Meteen nadien verzint Alain de titel Tele-Romeo. Die Franstalige spielerei tussendoor stoot op enig protest: C`est qui à l`appareil, allô, allô, je n`entends rien que ta voix, es-tu si beau, j`suis amoureuse de toi, allô, allô, mon Télé-Roméo”. Miguel wil er absoluut het zinnetje “tu sonnes si beau” bij hebben, maar dat blijkt geen correct Frans te zijn en dus werd het “es-tu si beau”. De negende juni 2001 staan de dames zestien weken na mekaar op één in de Vlaamse Top Tien. De vijfentwintigste augustus van dat jaar bereiken ze de eerste plaats in de VRT Top Dertig. Zij worden beloond met tweemaal platina. Ook in “Tien om te Zien” van VTM voeren ze de boventoon. Tele-Romeo levert hun de trofee “Zomerhit” van Radio 2 op, plus de publieksprijs. In Nederland wordt hun vorige album “Alle kleuren” met goud bekroond. In ons interview geeft Kathleen spontaan toe dat ze dat liedje in het begin niet zag zitten en het nadien ook nooit echt graag tijdens optredens heeft gezongen. Om haar letterlijk te citeren: “Dat was voor mij te veel boenke boenk.” Dat was erover. Karen en Kristel beamen dat. Niemand van hen vond het die eerste keer tof klinken. Wel tof was dat zij voor de eerste keer een broek mogen aantrekken. Maar toen ze iets later gingen optreden en het publiek spontaan begon mee te zingen, wisten ze dat ze met Tele-Romeo een superhit te pakken hadden.

De eerste september 2001 ligt het nieuwe album “Tele-Romeo” in de winkel. Dat wordt door hen die dag in drie steden live aan de fans voorgesteld: Kortrijk, Antwerpen en Hasselt. In de Ultratop Album 200 positioneren ze zich negen weken na mekaar aan de top en halen uiteindelijk vijf keer platina op het droge.  Ouders die op zoek zijn naar een nieuwe strip ontdekken begin oktober “School op stelten”. Nog een maand later trekt K3 naar Nederland om daar hun album “Tele-Romeo” voor te stellen, meteen goed voor goud! De eenendertigste december 2001 zendt VTM een sneeuwvolle special rond K3 uit die ze aan het begin van het jaar in Zwitserland hebben ingeblikt. Omdat er niet altijd gehuppeld hoeft te worden, brengt K3 de single Je hebt een vriend uit. De producers vinden de tijd rijp voor een song over vriendschap en stoppen een soort boodschap in dat nummer. Deze keer is de tekst er eerst en wordt er, tussen de huppelnummers door, gekozen voor een traag ritme. We noteren de achtste december 2001 nog maar eens een eerste plaats in de Vlaamse Top Tien en, twee weken later, een elfde plaats in de VRT Top Dertig. Studio 100 zet voor het volle pond in op een nieuwe musical, “Doornroosje”.  De liedjes worden deze keer geschreven door Gert Verhulst, Hans Bourlon en Danny Verbiest op muziek van Johan Vanden Eede. De songs worden in studio “The Groove” in Schelle ingeblikt. K3 kruipt in deze musical in de huid van de goede feeën. Free Souffriau speelt de rol van Doornroosje, Koen Crucke wordt koning Lodewijk en Myriam Bronzwaar koningin Isabel. Die musical levert hun een vette hit op, Toveren. De drieëntwintigste februari 2002 pieken ze op één in de Vlaamse Top Tien en bereiken de zesde april de tweede plaats in de VRT Top Dertig. In de Nederlandse Top Veertig zit er de dertiende april een derde plaats in. De zesde september 2002 hijst Studio 100 alle vlaggen, want dan wordt in een productie van Niels William het vijfde album van K3 ” Verliefd” gelanceerd, met daarop Feest, Papapa en Verliefd, die ook de daaropvolgende singles worden. Het valt op dat de impact op de Top Tien en de VRT Top Dertig wat is afgenomen. Het album daarentegen doet het beregoed in de Ultratop Album 200, waar een eerste plaats wordt bereikt met als eremetaal tweemaal platina. Niels William krijgt in die periode nog amper de tijd om te slapen. Hij staat er haast alleen voor en ziet K3 almaar groeien. Zijn leven bestaat nog alleen uit interviews regelen, onderhandelen en problemen oplossen, iets waarvoor hij niet in de juiste wieg blijkt gelegd. Na een stevige babbel met het management van Studio 100 besluit Niels eind 2002 zijn K3 voor een bom geld aan hen te verkopen. “Voor hoeveel dat doet er niet toe“, zegt William, “maar als ik niet al te zot doe met mijn geld, hoef ik nooit van mijn leven meer te werken.” De meiden van K3 voelen zich van dan af zeker zo gelukkig met voortaan Gert Verhulst aan het roer: “want hij heeft zo’n fantastische dosis humor !“, klinkt het unaniem. Met de komst van Gert hebben ze, nog steeds aldus de dames, minder de indruk dat ze een manager achter zich hebben staan, het loopt allemaal wat vlotter en spontaner. De stress van in het begin, het moeten slagen, valt met de komst van Gert en Studio 100 een beetje weg. Het keurslijf is wat minder gespannen en de meiden krijgen meer inspraak. K3 wordt meer iets zoals zij het zelf aanvoelen. Ze ervaren dat als een voorrecht dat ze intussen verworven hebben, na een periode van keihard werken en keurig in de pas lopen. Gert staat er bijvoorbeeld meteen op dat wanneer K3 ergens optreedt het ook backstage in orde is, zodat zij in optimale omstandigheden kunnen optreden. De Studio 100-stijl en kwaliteit steekt almaar meer de kop op (eigen catering enz.).

Niels gaat in Zuid-Afrika wonen en richt daar de groep X4 op, een Zuid-Afrikaanse variante op K3. Hun eerste album passeert méér dan twintigduizend keer de toonbank. Maar de verstandhouding binnen de groep is vlug zoek en X4 wordt iets later ontbonden. Aanvullend nu al melden dat Niels in 2005 terug naar België komt en zich hier gaat ontfermen over de carrières van onder anderen Milk Inc., Els de Schepper, Marjolein Lecluyze, Wim Soutaer enz. Twee jaar later verkoopt hij zijn boekingskantoor aan de groep rond “De Zuiderkroon” in Antwerpen. In 2008 richt hij samen met Johan Smets uitgeverij “Kwagga” op en neemt Kathleen Aerts, die intussen uit K3 is gestapt, onder zijn vleugels. In 2011 verhuist Niels samen met zijn drie zonen en zijn vrouw Ellen Christiaen naar Zuid-Afrika om daar te werken aan de tv-reeks “House of Davis”. Maar terug naar de eenendertigste december 2002 wanneer VTM de special “K3 in de Ardennen” uitzendt. Daarin worden niet alleen mooie beelden getoond, maar zingen Kristel, Karen en Kathleen hun tot dan toe grootste hits. De Nederlandse TROS zendt in negen afleveringen “De wereld van K3″ uit. Van deze afleveringen hebben de dames ook een Vlaamse versie opgenomen. Om het livecontact met de fans niet te verliezen pakt K3 in 2002 uit met de “K3 Toveren Tour”. Op hun website lezen we: “Dit is een magische liveshow die je onderdompelt in een wereld vol fantasie. Karen Kristel en Kathleen gaan op avontuur met meester tovenaar Carolus Van Barkenstein en maken een betoverende reis, op zoek naar het grootste geluk dat er bestaat. Dansend op het ritme van de zomer met Feest en vele andere magische liedjes proberen de meisjes drie moeilijke goocheltrucjes tot een goed einde te brengen.”

Op muziek van Johan Vanden Eede en teksten van Gert Verhulst, Danny Verbiest en Hans Bourlon, lanceert Studio 100 in 2003 de musical “De 3 biggetjes” met naast K3, onder anderen Jan Schepens, Dimitri Verhoeven, Daisy Thys en Free Souffriau. Eerst worden door de medewerkers de wenkbrauwen gefronst. K3 in de rol van drie biggen? Dat klinkt en oogt niet zo lief, maar Gert maakt er drie aantrekkelijke, aaibare varkentjes van. Van deze musical verschijnt zowel een succesvolle cd als een dvd. Met de single De 3 biggetjes staat het trio de tweeëntwintigste maart 2003 op twee in de Vlaamse Top Tien en de zesentwintigste april op vier in de VRT Top Dertig. Maar een van hun grootste hits moet nog gescoord worden. Zij brengen nadien vrij snel Oya lélé uit en staan vanaf de eenentwintigste juni weken na mekaar op één in de Vlaamse Top Tien en de achtentwintigste juni eveneens op één in de VRT Top Dertig. Miguel Wiels hierover: “Wij proberen geen kinderliedjes te schrijven, geen belegen teksten en producties. Onze liedjes hadden net zo goed gezongen kunnen worden door de Britse hitgroep Steps. Onze muziek verdient de stempel pop for kids, zeker niet de term kinderliedjes. Dat is ook de kracht van de liedjes die bij ons de grootste hits zijn geworden, zoals Oya lélé. Dit nummer heeft het kinderlijke helemaal overstegen.” Wiels had aanvankelijk een beetje schrik om Oya lélé op single uit te brengen omdat hij het iets te volwassen vond klinken, zeker tekstueel, dat het iets te veraf zou staan van het typische K3-publiek. “Meer dan we denken, gaan de liedjes over de liefde bedrijven, maar dan in zéér bedekte termen. Pa en ma mogen er ook wat aan hebben wanneer ze naar een K3-voorstelling komen. Oya lélé gaat immers over een zwoele zomerdag, alles is heet, we voelen ons geweldig enz.“, dixit Miguel. Het waren de drie dames van K3 zelf die van in het begin als één vrouw achter dit nummer gingen staan en de release hebben doorgedrukt. Kristel herinnert zich nog dat ze met z’n drieën op weg waren naar een concert en dat ze Gert opbelden met de smeekbede het nummer, dat toen al twee jaar in de schuif lag, eindelijk op single te zetten omdat zij aanvoelden dat er sowieso een enorme hit aan zat te komen. In de Nederlandse Top Veertig kleeft er een negende plaats aan vast, nadat ze daar iets eerder ook met De 3 biggetjes hebben gescoord. In Vlaanderen is platina de kroon op het werk, samen met de trofee “Zomerhit 2003″ én de publieksprijs. Het album “Oya lélé” is in voorbestelling al meteen goed voor drieënveertigduizend exemplaren, omgezet in twee weken nummer één in de Ultratop Album 200. Er zit geen nummer één in voor de daaropvolgende singles die uit dat album geselecteerd worden: Frans liedje en Hart verloren. Op dit album staat ook de kentune van hun tv-show  “De wereld van K3″, die vanaf de negenentwintigste oktober 2003 op VTM wordt uitgezonden, én het nummer Dat ding dat je doet dat ze samen met Marcel Vanthilt zingen. Hun achtste stripverhaal ligt vanaf de maand november in de winkel “De wereld van K3″.

In 2003 trekt K3 er met de theatershow “K3 in Wonderland” op uit. “In deze show gaan Karen, Kristel en Kathleen op droomreis naar Wonderland, een land waar alles tot leven komt! De reis belooft een lange droom te worden, maar toch moet je goed wakker blijven. Reis doorheen de vier seizoenen en zing uit volle borst mee met Oya Lele en vele andere K3-liedjes. Droom van herfstkleuren, winterpret, lentekriebels en ontwaak met een warm zomergevoel!” De vierentwintigste december 2003, kerstavond dus, serveert VTM “5 jaar K3″, waarin hun carrière tot dan toe wordt belicht. In dit programma zien we hoe hun platenfirma, zo fier als een gieter, de drie dames een unieke award mag aanbieden voor de verkoop van méér dan twee miljoen verkochte cd’s in België en Nederland (dit programma wordt de derde januari 2004 op de Nederlandse televisie uitgezonden). Iets later lezen we in de pers dat dit cijfer achterhaald is en dat ze al een nieuwe award in ontvangst hebben mogen nemen voor meer dan drie miljoen verkochte exemplaren. In de maand februari 2004 ligt een liveregistratie van  ”K3 in Wonderland” op dvd in de winkel.  Om die vijf jaar K3 te vieren worden al hun hits verzameld op het album “5 jaar – hun grootste hits”, gewaardeerd met een platina exemplaar. Het theater laat hen niet onberoerd en dus gaan ze weer de baan op, deze keer met “K3 de wereld rond”. “ Karen, Kristel en Kathleen winnen een wedstrijd. In spanning wachten ze op de man die hun de prijs zal overhandigen. Hij heeft namelijk een grote verrassing bij zich: een reis rond de wereld! Maar er schuilt nog een addertje onder het gras: voordat zij hun prijs in ontvangst mogen nemen, moeten ze nog een allerlaatste opdracht vervullen. Het begin van een muzikaal avontuur?” Ook deze show blijkt, net zoals de andere, een voltreffer.

Dat jaar duiken ze drie keer op in de Vlaamse Top Tien: op twee met Liefdeskapitein en met Superhero en op acht met Zou er iemand zijn op Mars? In de VRT Top Dertig staat Liefdeskapitein de eenendertigste juli op acht, waar we de achttiende oktober Superhero terugvinden. Miguel Wiels herinnert zich dat Liefdeskapitein een moeilijke bevalling was. De nummers voor het volgende album waren al klaar, maar hij miste nog een catchy song. Op een vrijdagavond trok hij naar de studio en begon daar ‘s nachts om twee uur nog te experimenteren met beats en klanken, en zo is Liefdeskapitein ontstaan. De middag nadien stuurde Miguel het door naar Alain en de dinsdag daarop werd het tijdens een luistersessie geselecteerd om de nieuwe single te worden. De daarnet opgesomde hits vinden we terug op het album “In Wonderland”, dat de achttiende september 2004 wordt gereleaset en tot op twee geraakt in de Ultratop Album 200. De negenentwintigste september heeft de première plaats, zowel in België als in Nederland, van de eerste K3-film “K3 en het magische medaillon”. ” In deze film gaan de meisjes, naar een verhaal van de hand van Gert Verhulst, Hans Bourlon en Danny Verbiest, aan de slag in hun droomhuis. Wat ze niet weten, is dat er ergens in het huis een waardevol medaillon verstopt zit. Enkel Gazpacho, een zware jongen van internationaal kaliber, weet van het bestaan van het medaillon af. Hij zal niet rusten voor het medaillon veilig en wel in zijn bezit is. Maar dat is buiten Karen, Kristel en Kathleen gerekend”. De regie is in handen van Indra Siera en er zijn bijrollen weggelegd voor onder anderen Paul de Leeuw en Peter Rouffaer. In januari 2005 verschijnt deze film op dvd. Twee maanden later krijgen ze in “Kinepolis Brussel” een ster op de “Walk of Fame”.

Januari 2005 ligt strip tien in de winkel, “Actie!”. Zoals de vorige negen, werd ook deze uitgegeven bij Dupuis. Om u enig idee te geven waar de inhoud van zo’n strip om draait, deze als voorbeeld: “De première van de eerste K3-film “Het magische medaillon” in Vlaanderen is een weergaloos succes. Hollywoodproducer Max Money is net in het land en ziet de nieuwe filmsterren op TV-journaal en hoort de kassa al rinkelen. Hij biedt de K3′tjes de hoofdrol aan in een mega-spectaculaire-actiefilm in Hollywood. Een aanbod waaraan de meisjes niet kunnen weerstaan. In Hollywood aangekomen, krijgt producer Bill Kill lucht van de plannen van zijn concurrent Max Money. Hij tracht K3 te verleiden met allerlei cadeautjes om toch maar in zijn nieuwe film te spelen. Wanneer dit niet lukt, stelen Bill Kill en zijn topactrice Dolly Dollar het filmscenario van Max Money. Kathleen, Karen en Kristel blijven niet bij de pakken zitten en gaan als echte supergirls de gemene dieven achterna …”. De auteurs van dienst zijn zoals steeds Patriek Roelens en Jan Ruysbergh.

De veertiende januari 2005 bevalt Kristel van haar eerste dochter Nanou. Kathleen maakt van die vrije tijd gebruik om in “De Efteling” de hoofdrol te vertolken in de musical “De kleine zeemeermin”. Van de tweede tot en met de vijfde april 2005 staat K3 driemaal in het “Sportpaleis” van Antwerpen met een totaalspektakel waarin zij vijfentwintig hits aan mekaar rijgen. Onder begeleiding van een liveorkest en veertig dansers en danseressen maken zij er een ongelooflijk groot feest van! Datzelfde jaar overrompelen ze “Ahoy” in Rotterdam met vanaf de negentiende tot en met de zesentwintigste oktober in het totaal twaalf shows, gespreid over twee per dag. In cijfers komt dat neer op: negentig minuten spektakel, vijfentwintig hits, tweehonderd kostuums, veertig dansers en danseressen, een achttien meter breed podium, veertig meter catwalk, vijfhonderdnegenentwintig lampen in het decor, driehonderdvierendertig meter lichtbrug en twintig vrachtwagens vol licht, geluid én decor. De tweede juli wordt er in de Top Tien nog eens stevig monsterachtig gescoord met Kuma hé. Weerom geschreven in een soort nonsenstaaltje, intussen zo eigen aan K3. De bedoeling was de titel als een soort verbastering te laten klinken van Kom maar hier. De idee erachter was een liedje te schrijven dat met vraag en antwoord werkt. Miguel Wiels wil omtrent dat componeren dit nog kwijt: “Iedere keer bij het schrijven van een nieuw lied blijft de uitdaging: laten we zo origineel mogelijk uit de hoek komen. Dat is bij dit zeker gelukt.Kuma hé zongen de dames al live tijdens hun optredens, maar ze voelden telkens aan dat het toch nog niet je dat was. Er werd gaandeweg regelmatig aan gesleuteld vooraleer het definitief op plaat belandde. De zesde augustus staat K3 ermee op één in de VRT Top Dertig. In Nederland komen we Kuma hé de negende juli in de Nederlandse Top Veertig op twee tegen. De achtste oktober wordt het gelijknamige album gereleaset, dat een week later al op één in de Ultratop Album 200 staat, en dat drie weken na mekaar. In het totaal horen we twaalf liedjes waarvan Borst vooruit eveneens op single wordt uitgebracht. K3 blijft strippen, want in de loop van de maand december 2005 ligt volume twaalf in de winkel “De kletskous club”, nadat ze enkele maanden eerder de stripfans met “Het zingende spook” hadden verwend.

Intussen heeft begin 2005 Danny Verbiest, die mee de scenario’s voor de musicals van K3 schreef, Studio 100 verlaten. In “Het Nieuwsblad” van de zevende februari vertelt Danny daarover: “Ik doe het nog graag, maar ik vind het geen uitdaging meer voor mezelf. Ik ben nu negenenvijftig jaar en ik wil er graag aan het einde van mijn carrière nog eens goed in vliegen en dingen doen die ik al zo lang wou doen. Dingen die niet passen in de toekomstplannen van Studio 100. Samson is altijd heel eerlijk gespeeld, met veel respect voor de kijkers. Het karakter van Samson was geïnspireerd op mijn jongste dochter. Die was toen drie jaar oud. Ze leefde tussen de grote mensen. Vandaar de woorden die ze dacht te moeten gebruiken, maar helemaal verkeerd uitsprak. Ook het niet kunnen verdragen dat er oneerlijke dingen gebeuren in het dagelijkse leven is voor kinderen heel herkenbaar. Ik heb niet alles verkocht. De figuur Samson blijft mijn eigendom en ik heb nog altijd mijn derde deel in Kabouter Plop en Big & Betsy. En in K3, die laat ik aan Gert over.” De K3-dames blijven met volle teugen van hun succes genieten. Niet alleen voor hen is de groep een ongelooflijk sprookje geworden, maar ook voor het publiek. Ze genieten van de vele reacties die ze links en rechts te horen krijgen, van de vele brieven die ze ontvangen en vooral dat ze merken dat hun publiek veel troost vindt in hun liedjes wanneer het in het leven eens wat minder meezit. Unaniem vertellen ze ons: “K3 is niet alleen een sprookje voor ons, maar een sprookje voor iedereen!“. Vanaf de achtste april tot de vijfde mei 2006 komen de fans aan hun trekken met de K3-theatershow “K3 en het heksenexamen”: “Zarzuela is allesbehalve in haar nopjes. En dat is niet te best, want zij is een heks. Een echte. Alleen is ze haar reservetoverstok kwijt en dus baalt ze flink. De meisjes van K3 daarentegen zijn het zonnetje in huis. Ze mogen naar een gekostumeerd bal en als er iets is dat Karen, Kristel en Kathleen ongelooflijk leuk vinden, dan is het wel een verkleedpartijtje. Maar in de jurk van Karen zit iets verstopt: de toverstaf van Zarzuela. De heks verdenkt K3 van kwade bedoelingen en dat zullen de meisjes geweten hebben. Komt het allemaal goed? Dat zal nog moeten blijken.” In Vlaanderen treden ze acht keer op, in Nederland van de vijfde augustus tot en met de achtentwintigste augustus, vijftien keer.

De pret kan niet op, want er moet opnieuw een speelfilm worden ingeblikt, deze keer “K3 en het IJsprinsesje”. Ook nu is regisseur Indra Siera van dienst en wordt het verhaal bij mekaar geschreven door Hans Bourlon en Gert Verhulst, zonder Danny Verbiest dus. De cast wordt aangevuld met onder anderen Urbanus, Peter Faber, Carry Tefsen en Stany Crets. De film wordt in de zalen verdeeld door “Independent Films” en gaat de zestiende juli 2006 in première. In Nederland en Vlaanderen samen trekken zo’n half miljoen kijkers naar de bioscoop. De vierde september is er het nieuwe album “Ya Ya Yippee”. Met de titelsong hadden ze de zeventiende juni de Vlaamse Top Tien al helemaal ingepalmd. Maar er hangt een grote maar aan vast. Als er één liedje is waar de dames hun langste tanden in hebben gezet, dan toch wel dit. Miguel Wiels was apetrots op dit nummer, maar de drie dames wilden er niet aan beginnen. Er gingen veel discussies aan de opname vooraf. Zij vonden het, cru gezegd, een onding. Tijdens onze babbel is het vooral Karen die laat horen dat ze dit liedje niet zag zitten, maar naarmate ze het vaker zongen, zijn ze er toch stilaan van gaan houden. Miguel wist hen immers gaandeweg te overtuigen, al behoort het liedje na al die jaren nog steeds niet tot de favoriete K3-toptien, hoe dik ze er ook mee scoorden. De negentiende augustus stonden ze er zelfs mee op twee in de VRT Top Dertig. Het album staat de zestiende september 2006 een weeklang op één in de Ultratop Album 200. En ja hoor, ook deze keer zit er een platina exemplaar in. Uit datzelfde album wordt enkele maanden later Dokter dokter op single uitgebracht, goed voor een tweede plaats in de Vlaamse Top Tien. Strip veertien staat ook op het menu, “De hoed van Ya Ya Yippee”.

De eerste juli 2007 wordt K3 door toenmalig schepen van Cultuur Philip Heylen op het stadhuis van Antwerpen ontvangen, waar hun een oorkonde wordt overhandigd omdat ze de eerste juli hebben uitgeroepen tot “Kusjesdag”. Dit blijkt een slimme zet, want die dag wordt hun nieuwe single Kusjesdag uitgebracht, die een week later op twee in de Vlaamse Top Tien genoteerd staat. Drie dagen later worden ze in het wassenbeeldenmuseum van “Madame Tussaud” in Amsterdam verwacht om daar hun wassen evenbeelden te onthullen. De zevende juli staat Kusjesdag in de Nederlandse Top Veertig op zeven. Miguel Wiels kan zijn  geluk en trots niet op en blijft in de media K3 een succes buiten proportie noemen, wat iedereen inspireert om er elke keer weer voor te gaan: stevige songs schrijven, zo veel mogelijk herhalingen vermijden en het onderste uit de creatieve kan halen. Daarom dat zij met het vaste team blijven samenwerken. Never change a winning horse!

In 2007 wordt er graag tijd vrijgemaakt om hun derde lange speelfilm op te nemen, “K3 en de kattenprins”. Deze keer is de regie in handen van Matthias Temmermans die aan onder meer Carry Goossens, Anne Mie Gils en Roel Vanderstukken vraagt of ze niet willen meespelen. De negentiende december  heeft de première in België en Nederland plaats. Begin april 2008 verschijnt de film op dvd: “Op een nacht vinden Karen, Kristel en Kathleen een geheimzinnig sprookjesboek in hun slaapkamer. Daarin verschijnt het gezicht van een knappe prins die vervloekt werd door de gemene Kattenkoningin. Als de prins voor middernacht zijn ware geliefde niet kust, zal hij veranderen in een kat! Gelukkig kan de prins tijdens zijn zoektocht rekenen op de hulp van fee Fiorella. Zij haalt K3 op met haar koets en brengt de meisjes naar Sprookjesland, hoog in de wolken. Zullen Karen, Kristel en Kathleen erin slagen om de vloek van de Kattenkoningin te verbreken voor de klok twaalf uur slaat?“. Het bezoekersaantal wordt op het einde van de bioscopenrit geschat op méér dan driehonderdvijftigduizend bezoekers. De zevenentwintigste oktober van dat jaar is er de release van hun cd “Kusjes” die de tiende november tot op vier geraakt in de Ultratop Album 200. In voorverkoop heeft deze cd al de platina status bereikt. Om die opvallend te lanceren, organiseren Kristel, Karen en Kathleen een heuse kusjesparade in Oostende, Antwerpen en Hasselt, waarbij ze, zingend op een rijdend podium, het publiek laten kennismaken met hun nieuwste product. Iets later is er uit datzelfde album de release van de single Je mama ziet je graag. Eind 2007 vraagt Urbanus hun of ze niet willen meewerken aan zijn album “Vobiscum”. Speciaal voor deze cd zingt K3 een bewerking van Een rustige ouwe dag.

2008 wordt een speciaal jaar voor K3, want dan bestaan ze tien jaar. Zij gaan de baan op met de show “K3 en het toverhart”: “Zij vinden op het podium een doos. In deze doos zit Bolliebol, een echte toverbol. Hij kan wensen in vervulling laten gaan. Karen, Kristel en Kathleen mogen alle drie, drie dingen wensen. Bolliebol vertelt dat hij heel ongelukkig is dat hij geen vriendinnetje heeft en smeekt Kristel om voor hem een vriendin te wensen. Maar Kristel wenst per ongeluk iets heel anders. Zal Bolliebol ooit nog een vriendinnetje krijgen?“. De tiende mei heeft de Vlaamse première in de “Koningin Elisabethzaal” in Antwerpen plaats en de drieëntwintigste mei de Nederlandse in de “IJshallen” in Zwolle. Het scenario van deze show wordt door Hans Bourlon en Gert Verhulst geschreven, die ook de regie in handen heeft. Op hun striphonger hoeven de fans dat jaar niet te zitten, want er is het album “De woelieboelies”, het zeventiende in deze populaire reeks. De eenentwintigste juni wordt er nog eens een nummer één gescoord in de Vlaamse Top Tien, deze keer met De revolutie. Het valt op dat ze dat jaar niet met een nieuw album uitpakken. Wel is er de verzamelaar “Vakantiehits” en worden de shows “K3 en het heksenexamen”, “K3 de wereld rond” en “K3 in Ahoy” in een verzamelbox aangeboden, die ontzettend goed onthaald wordt. In 2008 gaat er in Duitsland een Duitse K3-versie van start Wir 3 met als line-up de dames Lina, Linda en Vera. Hun eerste single is een vrije vertaling van Heyah Mama. Het verwachte succes blijft uit. Als opvolgers zijn er de singles Kuma Hé, Omi ist der Hit en Liebeskapitän. Alle kleuren wordt in het Duits Regenbogenbunt, maar van hoogvliegers kunnen we moeilijk spreken. In 2010 besluit de groep wijselijk er dan maar mee te stoppen.

Een keerpunt in de geschiedenis van K3 is de drieëntwintigste maart 2009. In  ”Gazet van Antwerpen” lezen we: “Kathleen Aerts stapt uit K3. Dat werd bekendgemaakt tijdens een persconferentie in Antwerpen. De 30-jarige blondine uit Geel was de jongste zangeres van de populaire meidengroep. Karen Damen en Kristel Verbeke gaan verder met K3. Ook Kathleen wil blijven zingen. Kathleen Aerts ging al verschillende keren haar eigen weg in de musicals “Sneeuwwitje” en “De kleine zeemeermin”. In de originele bezetting wordt er de zeven- en achtentwintigste juni voor het laatst opgetreden op het “Studio 100 Zomerfestival” in de “Ahoy” in Nederland. Commercieel als ze zijn, besluiten VTM en Studio 100 er een talentenjacht van te maken om de plaats van Kathleen in te vullen. Via een speciale website kunnen meisjes zich kandidaat stellen vanaf mei tot eind juni. De show “K2 zoekt K3″ gaat de tweeëntwintigste augustus 2009 van start op de Nederlandse televisie en een dag later op de Belgische. Er wordt gepresenteerd door Koen Wauters en Gerard Joling. Karen Damen, Kristel Verbeke en Gert Verhulst passeren op tijd en stond de revue. In de jury zetelen: Axana Ceulemans, Patty Brard, Marc Forno en Miguel Wiels. De derde oktober heeft de finale plaats en komt de Nederlandse zangeres Josje Huisman als winnares uit de bus. Voor de hand liggend staat er een nieuwe cd op het getouw. Er wordt als vanouds nog eens overdonderend gescoord, met name de achtentwintigste november 2009 met het album “Mamasé”. Die cd zal zeven weken na mekaar helemaal boven in de Ultratop Album 200 blijven postvatten. Dit is het eerste album waarbij Josje Huisman, de vervangster van Kathleen, mag laten horen dat ze een aardig mondje kan zingen. Het album valt in die zin op dat het een dubbelalbum is met naast de nieuwe liedjes, de hits van vroeger, maar deze keer met de stem van Josje. Als aanloop werd er de tiende oktober al stevig gescoord met de singleversie van Mamasé, in de Vlaamse Top Tien gewaardeerd met een wekenlange notering op één. Na het opstappen van Kathleen had Gert Verhulst een beetje druk gezet achter de heren schrijvers-componisten. De nieuwe single moest een knaller worden, een schot pal in de hitroos. Dat schrijven onder dwang voelde gelijk aan als een strop om de nek, erg stresserend. Maar de redding vonden ze bij de zin mamasé, mamasa, mamakusa die Michael Jackson al had gebruikt in zijn hit Wanna be starting somethin’.  In de Ultratop 50 blijft Mamasé van de zeventiende oktober tot de achtentwintigste november op één geparkeerd. Die single kon je al vanaf de achtentwintigste september downloaden in drie verschillende versies, gezongen door de drie finalisten van “K2 zoekt K3″: Noa Neal, Madelon van der Poel en Josje Huisman. In de Nederlandse Top 40 piekt Mamasé de zeventiende oktober op twee. Wanneer we terugblikken, blijft dit tot op de dag van vandaag nog altijd een van hun grootste hits.

“K3- Mamasé” is tevens de titel van de nieuwe show waarmee de drie dames gaan rondtoeren: “Om Josje te verwelkomen, hebben Karen en Kristel elk een cadeautje voor haar gekocht. Maar als K3 even weg is, wordt het cadeautje van Kristel verwisseld. Als Josje het cadeau opent, verschijnt Kassandra. Kassandra wil de plaats van Josje innemen. Het mag van Karen, als Kassandra net zo’n mooie stem als Josje heeft. Wat Karen niet weet, is dat Kassandra de dochter van een toverheks is. Met een drankje neemt Kassandra de stem van Josje over. Wordt Josje nu al vervangen door Kassandra? Of verzint K3 een plan zodat Josje bij K3 kan blijven?” De negende oktober heeft de Belgische première in de “Koningin Elisabethzaal” in Antwerpen plaats en de zeventiende oktober wordt er in “Go Planet” in het Nederlandse Enschede afgetrapt. Ook deze keer is de regie in handen van Gert Verhulst. In de wandelgangen vernemen de dames tussen alle drukte door dat er al méér dan vier miljoen verkochte K3-cd’s op de teller staan.

In 2010 is er de sitcom “Hallo K3″ die vanaf de zesde oktober in Vlaanderen wordt uitgezonden en vanaf de tweede april 2011 in Nederland (RTL8, NOP3 en VTM). De verhaallijn: “Karen en Kristel wonen samen in één appartement. Josje woont in het appartement aan de overkant van de gang. Maar ze wonen natuurlijk niet alleen in het grote gebouw. In het appartement onder hen woont de jonge, hippe en goeduitziende Bas. Naarmate de meiden Bas beter leren kennen, vallen ze stiekem alle drie een beetje voor deze leuke vrijgezel. Bas vindt dit leuk, maar blijft bescheiden. In het appartement boven hen woont weduwnaar Marcel, die hen altijd wil helpen. Buurman Marcel bedoelt het goed, maar bakt er niet altijd evenveel van. Maar Marcel is er steeds voor de meisjes, en geeft hen steevast foute goede raad. Hij is ook een echte klusser die met afwisselend succes de meisjes uit de nood helpt, of net voor de nodige problemen zorgt. Daarnaast brengen de meisjes graag tijd door bij Rosie in haar koffiebar ‘Roze Bottel’.”. Naast Karen, Kristel en Josje spelen ook Winston Post, Metta Gramberg en Jacques Vermeire mee. Regisseurs van dienst zijn Bart Van Leemputten, Jeroen Dumoulein en Dries Vos. Aan de heren schrijvers wordt gevraagd de titelsong te schrijven en te verzinnen, want er was vooraf niet eens een programmatitel verzonnen. Zij kunnen dus alle kanten uit. Qua inspiratie vertrok Miguel van de titelsong van de bekende Amerikaanse sitcom “Cheers”, die in de jaren tachtig op televisie liep. Het themalied van die reeks heet Where everybody knows your name. Het liedje Hallo K3 begint opvallend genoeg met: “Waar kent iedereen je naam en waar ben je altijd saam“. Het nummer wordt op single de zoveelste voltreffer. De zeventiende juni zit er voor de dames een nummer één in de Vlaamse Top Tien in. De VRT Top Dertig blijft nochtans buiten bereik. De twaalfde augustus staat het nummer wel op drie genoteerd in de Ultratop 50. Nog zo’n voltreffer dat jaar wordt het optreden van K3 tijdens de megepopulaire liveshow van De Toppers (René Froger, Gerard Joling, Jeroen van der Boom en Gordon) in de “Amsterdam Arena” waar K3 de zevenentwintigste, de achtentwintigste en de negenentwintigste mei een medley brengen van hun grootste hits. Vanaf september tot eind december 2010 staat K3 op de Vlaamse en Hollandse planken met de tournee “K3 en de wondermachine”: “Wanneer de meisjes van K3 aan hun optreden willen beginnen, ontdekken ze op het podium een gekke machine. Het is de Wondermachine van professor Schwarzwald. Je kunt ermee tijdreizen of ermee worden wat je maar wil. De professor waarschuwt de meisjes echter dat ze niet aan de machine mogen komen, omdat hij nog niet helemaal goed werkt. De meisjes kunnen hun nieuwsgierigheid niet bedwingen en proberen hem toch uit. Al snel blijkt dat ze beter naar de professor hadden kunnen luisteren.” Zo’n honderdvijfentachtigduizend jongens en meisjes komen deze voorstelling bijwonen, begeleid door hun al even enthousiaste ouders en grootouders.

Een single die het bij de start van 2011 in de Vlaamse Top Tien goed doet, is Alice in Wonderland. De negentiende februari  terug te vinden op één. In de Ultratop 50 staat K3 de vijfde maart op zeven. De negende april gaat de musicalversie van “Alice in Wonderland” in de “Koningin Elisabethzaal” in Antwerpen in première. De achtentwintigste augustus heeft de laatste voorstelling plaats in het “World Forum Theater” in Den Haag. Het verhaal is als volgt: “Karen, Kristel en Josje vervelen zich en gaan met zijn drietjes naar de bioscoop. Eenmaal bij de bioscoop aangekomen, beginnen de verrassingen en niets is wat het lijkt. De meisjes belanden in een wereld die Wonderland heet. Daar komen ze de meest rare figuren tegen: een pratende rups, de hartenkoning en zijn gemene koningin, de gekke hoedenmaker, de behulpzame tweeling en een wit konijn. K3 belandt in een groot avontuur, waar de ene gekke situatie de andere opvolgt. Kan K3 ooit nog ontsnappen uit deze wonderlijke wereld?”. Gert Verhulst heeft niet alleen het scenario mee bepaald en geschreven, maar heeft ook deze keer de regie in handen. De achtentwintigste december wordt de special “K3 en het droombed” in een regie van Dennis Bots op tv uitgezonden: “Karen, Kristel en Josje gaan naar de magische illusionistenshow van Dr. Von Zanzibar kijken. Na de voorstelling komt Josje erachter dat ze haar handtas in de zaal is vergeten. Hun zoektocht naar de tas brengt hen tot op het podium, tussen de spullen van Dr. Von Zanzibar. Daar ontdekken ze dat het droombed uit de show toch wel zeer speciaal is.” . Vanaf de vijftiende februari 2012 is deze special op dvd leverbaar.

Datzelfde jaar trekken de fans nog maar eens naar de bioscoop, deze keer voor de verfilming van “K3 Bengeltjes”: “Karen, Kristel en Josje van K3 zijn door het dolle heen, want hun drie nichtjes logeren een weekendje in hun appartement. Maar al snel blijkt dat de nichtjes ettertjes zijn, die de boel graag op stelten zetten. In de wolkenwereld waar de engelen leven, is er een afdeling “Bengeltjes” waar opperengel Manuel van kindjes die zich op aarde als ettertjes gedragen bengeltjes maakt. De kindjes die bengeltjes worden, moeten op aarde vierentwintig uur lang braaf zijn en mogen geen overtreding maken tegen het Engelenboek. Als ze toch een fout begaan, worden ze gestraft op een wel heel bijzondere manier. Opperengel Manuel geeft zijn nieuwbakken, maar heel klungelige assistent Tuur, de opdracht om de drie nichtjes van K3 op te halen om er bengeltjes van te maken, zodat ze leren om braaf te zijn. Maar Tuur vergist zich en maakt per ongeluk bengeltjes van Karen, Kristel en Josje“. De twaalfde december gaat de film zowel in België als in Nederland in première. Bijrollen zijn er weggelegd voor onder anderen: Jacques Vermeire, Sam Gooris en Chris Van den Durpel. De regie is deze keer in handen van Bart Van Leemputten. Als aanloop naar die film wordt de single Waar zijn die engeltjes?  ingeblikt, de dertigste juni op één terug te vinden in de Vlaamse Top Tien.

De zestiende december 2012 kunnen we op VTM kijken naar de special  ”Mode Meiden”. “Karen, Kristel en Josje krijgen van hun stylist Sammy de kans om een eigen outfit te ontwerpen. Een droom die uitkomt voor deze drie modebewuste meiden, maar wat gaan ze maken? Hoe moeten ze er aan beginnen en zal de creatie op tijd klaar zijn tegen de grote catwalkpresentatie? K3 – Modemeiden: een verhaal vol muziek, dans en fashion!” Vijf liedjes worden er gezongen en de regie wordt verzorgd door Matthias Temmermans en Dennis Bots. K3 gaat onafgebroken door met zalen tot de nok toe te vullen. In 2013 met de show “K3 verjaardagsshow 15 jaar”. Deze keer mogen Nico De Braeckeleer en Tom Vermeyen de verhaallijn bedenken: “Als verrassing en bedankje voor alles wat K3 de afgelopen vijftien jaar gedaan heeft, haalt een engel Karen, Kristel en Josje naar de magische wolkenwereld. Daar krijgt elk van hen de kans om een spetterende droom te beleven. Het wordt een heus feest vol magische sprookjesfiguren, circusavonturen en glitter & glamour in ware Hollywoodstijl!” De vijfentwintigste september ligt de dvd-versie in de winkel. De show wordt de tweede maart in de “Ethias Arena” in Hasselt op gang getrokken en de zeventiende november bollen de dames, na een hele rist voorstellingen, eindelijk uit in de “Ahoy” in Rotterdam.

Het drietal duikt nog maar eens de filmstudio in. Voor de buitenopnamen van “K3 Dierenhotel” worden de tenten opgeslagen in het Waalse Stoumont. De twaalfde februari 2014 heeft, zowel in België als in Nederland, de première plaats. Het scenario is als volgt: “Kristel heeft geboekt in een luxueuze beautyfarm. Josje en Karen gaan datzelfde weekend stiekem in het dierenhotel helpen bij Bas, op wie de drie meisjes verliefd zijn. Maar als de gps’en van K3 per ongeluk verwisseld worden, komen de drie meisjes toe op de verkeerde bestemming. Dit zorgt voor heel wat hilarische toestanden en doldwaze misverstanden. Als het dierenhotel in gevaar blijkt, moeten de meisjes van K3 de handen in elkaar slaan om het te redden.” Bart Van Leemputten regisseert en wijst enkele bijrollen toe aan onder meer Daisy Thys, Jacques Vermeire en Philippe Geubels. De titelsong Loko Le wordt, weken voorafgaand aan de première, de nieuwe K3-single. Loko le is van de hand van Miguel Wiels, Peter Gillis en Tracy Atkins. Dat nummer houdt de tweede november 2013 halt op de derde plaats in de Vlaamse Top Tien. Het mag wat vreemd lijken, maar vanaf 2013 blijken er geen hitnoteringen te zijn weggelegd voor de singles Zeg eens AAA, Koning Willem-Alexander en Eya hoya. Een voorbode van tanend succes? In 2014 zijn er ook geen noemenswaardige hitnoteringen voor de singles Drums gaan boem, En ik dans en K3 kan het! Maar geen nood, want de negenentwintigste april verschijnt de verzamelaar “15 jaar – De 60 grootste hits!”. De vijfentwintigste november wordt het nieuwe album “Loko Le” uitgebracht, met enkele weken later een vierde plaats als hoogste notering in de Ultratop Album 200. In het achtergrondkoor horen we op het album de stemmen van onder anderen Eva Jane Smeenk, Free Souffriau, Kristof Aerts en Het Studio 100 Kinderkoor.

Een laatste blik op de hitlijsten leert ons dat K3 de elfde april 2015 op vier staat in de Vlaamse Top Tien met K3 loves you. Ze voelen de hete adem van het afscheid in hun nek! Vanaf de derde mei 2014 duikt K3 op in hun eigen wensprogramma op “Studio 100 TV”. K3 probeert daarin de wensen van kinderen van zeven tot twaalf waar te maken. Dat programma wordt elke zaterdagochtend uitgezonden en de dag nadien herhaald.

Naarmate in de loop van 2015 op VTM de show “K3 zoekt K3″ vordert, stijgt de spanning over de toekomst van de groep. Overal wordt er geraden en gegist. Zelf zegt Gert hierover in de pers: “De overgang naar de nieuwe meisjes zal aanpassen zijn”. Toch hoopt hij dat ze op het huidige elan kunnen voortbouwen. “Dat zou heel fijn zijn. Als we er nog eens vijf jaar bij kunnen doen of vijftien… Zolang het leuk blijft. Het zou alleen een beetje jammer zijn als na de eerste tournee alles meteen weer stilvalt. Maar als dat zo is, is dat zo. Ik ben vooral dankbaar voor wat er geweest is. Dat is zoals een koppel dat een jubileum viert en zegt: tot hiertoe is het geweldig geweest, en hopelijk kunnen we dat er allemaal nog eens bij doen, daar gaan we voor.”

En hoe kunnen Kristel, Josje en Karen hun verhaal beter afsluiten, dan door met z’n allen, de nieuwe bezetting incluis, nog een laatste keer op stap te gaan om op die manier al zingend afscheid van hun fans te nemen. Vrijdag de zesde november heeft op VTM de finale plaats van “K3 zoekt K3″ en is de nieuwe bezetting bekend. De achtentwintigste november 2015 beginnen ze er samen aan in “Flanders Expo” in Gent en de laatste voorstelling in Vlaanderen staat de zeventiende april 2016 in de “Ethias Arena” in Hasselt gepland. De twaalfde december 2015 staat de eerste voorstelling in Nederland van dit afscheidsconcert op het programma in de “Brabanthallen” in ‘s-Hertogenbosch, en afgesloten wordt er de tiende april 2016 in de “MartiniPlaza” in Groningen. Dat afscheid nemen, zal niet zo gemakkelijk gaan. Aan “Humo” vertelde Karen Damen de negentiende mei 2015 al spontaan: “Ik stond dit weekend in Plopsaland Indoor te zingen en ineens drong het echt tot me door: straks is het gedaan. En ik werd bang. Mij geeft optreden met K3 altijd een gevoel van veilig thuiskomen. Ik heb dat graag, een veilige thuisbasis. Ik heb graag zekerheid en controle: ik haat het als ik niet weet wat er gaat gebeuren. Ik geniet er bijvoorbeeld van als ik een weekend met K3 naar Amsterdam ga en weet: we staan zo laat op, eten een uur later, moeten dan op en tegen dat uur weer af. Als Josje en Kristel vlak voor een optreden opeens zeggen: “Kom, we gaan vandaag eens van de andere kant op om de jongens van de volgspots te pesten,” dan denk ik meteen: “Nee! Het moet gaan zoals het altijd gaat.”

En de hamvraag blijft. Wat gaat er gebeuren als de nieuwe K3 in de zalen opduikt en blijkt dat het publiek zich niet kan aanpassen en dat de nieuwe formule geen succes blijkt te zijn. In “Humo” van de derde november 2015 geeft Hans Bourlon toe dat ze er bij Studio 100 wel degelijk rekening mee houden dat het K3-verhaal ooit wel eens kan ophouden: “Ons bedrijf omvat ondertussen veel meer dan enkel K3. Laat het me zo zeggen: we zouden het wel voelen, maar we zouden er niet van doodgaan. Maar het is evident dat er altijd economische belangen meespelen. In dit geval dus ook. Voorts zijn we ambitieus: we zien K3 als een muziekconcept dat over de generaties heen kan bestaan en steeds opnieuw ingevuld kan worden. We kunnen uiteraard niet garanderen dat de groep over dertig jaar nog bestaat-voor hetzelfde geld is het over twee jaar gedaan. Maar mocht het lukken, dan zou dat iets moois en unieks zijn. Dat generatieoverschrijdende maakt K3 vandaag trouwens al fantastisch: mijn moeder van tweeëntachtig heeft haar favoriete kandidates in “K3 zoekt K3″, net zoals mijn nichtje van achttien, hoewel mijn moeder niet met K3 is opgegroeid!

Aan de vooravond van de nieuwe K3-lichting, de prestaties van hun voorgangers in harde cijfers op een rij gezet: drie musicals, dertien concerttours, vijf bioscoopfilms, ngentien albums honderdtachtig liedjes, een miljoen verkochte boeken, drie miljoen verkochte merchandiseproducten en méér dan vijf miljoen verkochte albums. In de slipstream van deze overdonderende cijfers spreekt CEO Studio 100 Anja Van Mensel in “De Morgen” (vrijdag 6 november 2015) duidelijke en klare taal: “Als de nieuwe K3 het niet ziet zitten om het voor minstens tien jaar te doen, dan hoeft het voor ons niet. Alleen kun je dat niet contractueel vast laten leggen! Elke werknemer kan altijd opstappen bij zijn werkgever. Ook de leden van K3. Maar je doet toch ook niet mee aan zo’n wedstrijd als je niet heel graag K3 wilt zijn. Wie daar dan uiteindelijk in slaagt, wil niets liver dan dat dat nog heel lang blijft duren. Daar gaan wij toch van uit!”

Vrijdagavond, zes november 2015, iets over elf is de muzikale kogel eindelijk door de kerk. De nieuwe K3 is gekend. Na een lange strijd maken Karen, Kristel en Josje de winnaars bekend: Hanne Verbruggen (een eenentwintigjarige scoutsleidster uit Mechelen), Klaasje (een twintigjarige domineesdochter uit Amsterdam) en Marthe (een negentienjarige studente kinderverzorging uit Kontich) worden de nieuwe goudhaantjes van Studio 100. Er volgt gelijk een eerste single 10.000 luchtballonnen, waarvoor ze maandag de negende november als eerste klus de videoclip mogen opnemen. Vanaf de tiende tot en met de eenentwintigste november duiken ze samen met Miguel Wiels de studio in. De liedjes voor het nieuwe album moeten worden ingezongen, plus moetenHanne, Klaasje en Marthe ook de grootste K3-hits van een nieuwe versie voorzien. En dan wordt het keihard oefenen, want de achtentwintigste november heeft in Gent de première van de afscheids-en kennismakingstour plaats. De vijfde en zesde december staat de Sinterklaasshow in het “Sportpaleis” van Antwerpen op het programma en de zestiende december wordt er promotie gevoerd voor het nieuwe album dat twee dagen later in de winkel ligt.

Bij Lieven Van Gils blikte Gert Verhulst in “Van Gils en Gasten” op dinsdagavond de tiende november op Eén met graagte nog even na. “Wij hebben de wedstrijd opengesteld voor iedereen. Er hebben zich zesduizend meisjes ingeschreven en daar waren heel weinig allochtonen bij. Nora, het Antwerps-Marokkaans meisje, is nochtans lang in de wedstrijd gebleven en ging er uiteindelijk uit omdat ze minder goed zong, en dat kon iedereen ook horen.” Over één zaak wou Gert trouwens wat helderheid scheppen: “Er is op geen enkel moment sprake geweest van manipulatie in de wedstrijd, zoals geruchten beweren. Het lag dus niet op voorhand vast dat Hanne, Marthe en Klaasje de nieuwe K3′tjes zouden worden. En de stemmen van de tv-kijker tijdens de finale telden wel degelijk mee. Ik kan met de hand op het hart zeggen dat het publiek exact dezelfde keuze gemaakt heeft als de jury, met een zeer grote voorsprong op de tweede combinatie van drie meisjes. De cijfers zijn er, dat kan je altijd controleren bij de deurwaarder.“ 

Tussen eenentwintig en vijfentwintig december 2015 worden vijf afleveringen van “Dit is K3″ uitgezonden”, een docusoap waarin de camera Hanne, Marthe en Klaasje achter de schermen volgt, vanaf het moment dat ze na de finale van het podium stapten tot de repetities voor de nieuwe show en het eerste contact met de fans. We maken ook de verhuis mee van Marthe, Klaasje en Hanne naar de nieuwe K3-flat in ” Welkom bij K3″, dat in de tweede week van de kerstvakantie wordt uitgezonden. Het wordt een programma waarin herinneringen worden opgehaald: de meisjes ontdekken in de dozen al het materiaal van zeventien jaar K3. Ook Kristel, Karen en Josje blikken terug en vertellen over hun leukste herinneringen. In het voorjaar van 2016 gaat op VTMkzoom een animatieserie rond de nieuwe K3 van start.

Bij deze toch even K3 in de nieuwe bezetting gedetailleerder u voorstellen. De derde maart 1994 werd Hanne Verbruggen in Mechelen geboren. Zij studeerde communicatiemanagement aan de “Artesis Hogeschool” in Antwerpen. Zij mag binnen K3 de plaats van Karen innemen. De tweede maart 1995 werd in Lutjegast, Nederland, Klaasje Meijer geboren. Zij studeerde in Amsterdam aan het conservatorium. Thuis hing vaak muziek in de lucht. Samen met haar moeder en zussen vormde zij het Meijerquintet. Voor haar avontuur met K3 begon, studeerde ze ook nog dwarsfluit en gaf hierin les aan kinderen van de basisschool en speelde daarnaast nog een actieve rol in het kerkkoor van ‘s-Gravenzande. Intussen is Klaasje naar Antwerpen verhuist. Als Nederlandse neemt zij binnen K3 de plaats in van Josje. Marthe De Pillecyn werd de zestiende juli 1996 in Duffel geboren waar zij de opleiding kinderverzorging volgde aan het “Sint-Norbertusinstituut”. Marthe, die in de plaats van Kristel mag dansen en zingen, brak haar studies af om zich voor het volle pond voor K3 te kunnen inzetten. Studio 100 is haar niet vreemd, want ze zong voordien zo’n tien jaar bij het Studio 100-koor. In 2013 nam Marthe nog deel aan de wedstrijd ” Belgium’s Got Talent”.

Zaterdag de negentiende december 2015 lezen we in een persbericht van Studio 100: “Voor de jongste K3-show zijn intussen al meer dan 350.000 tickets aan de man gebracht. Daarmee is het de succesvolste Studio 100-productie ooit, want het vorige record stond op 335.000 tickets voor de musical 14-18.” En er werden nog meer records gevestigd. Uit de krant “De Tijd” van dat weekend onthouden we: “Vliegende start K3-cd, opsteker voor Studio 100. 150.000 exemplaren zijn er bij de release van hun album op vrijdag de achttiende december al verkocht aan Belgische en Nederlandse winkels. Ongezien in een cd-markt die elk jaar met 15 procent krimpt. Het succes overtreft de stoutste verwachtingen. K3 laat zelfs Adèle met haar nieuwste album “25″ achter zich.” De dag nadien voegt Miguel Wiels in diezelfde krant daar nuchter aan toe: “Er is een eerste grote stap gezet, maar de buit is nog niet binnen. Marketingsgewijs is het allemaal fantastisch gedaan en goed uitgedraaid. Eigenlijk kon je de hype voorspellen. Maar eens die voorbij is, is het uitkijken.” Op de opmerking als zou K3 muziek uit de fabriek zijn, antwoordt hij enigszins gepikeerd: “Wij steken er veel werk in. Daarom raakt die kritiek me. Ik ben trots op die nummers. Ik kan er veel mensen het nakijken mee geven. Tegen mijn criticasters zeg ik: “Ontleed die song eens. Zie eens hoe goed die in elkaar zit.” Maar pijn? Het is crying all the way to the bank. Ik voel me niet miskend. Het zou flauw zijn over mijn pijn te praten, terwijl het zo’n succes is.

 

Ketnet reikte zondag de zeventiende januari 2016 voor de derde keer de Gouden K’s uit. Op het grote “Gala van de Gouden K’s” werden de awards feestelijk uitgereikt. Meer dan 35.000 kinderen stemden in een poll op de website van Ketnet voor hun favoriete BV, wrapper, programma enz… Grote winnaars werden Niels Destadsbader, K3 en het programma D5R. Tot haar eigen verbazing werd Karen Damen verkozen als babe van het jaar, iets waar ze zelf ook wat van opkeek. “Ik vind dat wat raar, maar het is wel leuk. Ik ben er echt heel blij mee, dus dank je wel allemaal!“. VTMKZOOM wil in de maand april Karen, Kristel en Josje nog een laatste keer in het zonnetje zetten en organiseert daarom de “Merci K3-maand”. De kinderzender zendt vanaf zaterdag de negende april een hele maand lang K3-films, -reeksen en -specials uit. VTMKZOOM roept ook iedereen op om een leuke video in te sturen via vtmkzoom.be om de meiden uit te wuiven. In de rubriek “Jij Kiest K3″ kunnen de kijkers vanaf de negende april via vtmkzoom.be op hun favoriete K3-reeks stemmen. De populairste reeks van die week wordt telkens op zaterdagochtend om tien over acht met vier afleveringen uitgezonden. Er staat ook elke zaterdagzaterdagnamiddag rond kwart over vier een K3-special geprogrammeerd zoals “K3 en het Wensspel” en “K3 in Nederland”.

Kristel Verbeke is niet alleen de manager van de nieuwe K3. Vanaf vrijdag de negende april 2016 start Ketnet met de opnames van een programma rond kinderrechten dat in het najaar gepland staat en dat gepresenteerd zal worden door Kristel omdat zij als goodwill ambassadeur voor de kinderrechten al enkele jaren nauw samenwerkt met Unicef, Global Compact Network Belgium en het Kinderrechtencommissariaat. Als kinderzender van de openbare omroep wil Ketnet een maatschappelijk relevante rol spelen met programma’s en initiatieven die kinderen informeren en begeleiden in hun ontwikkeling. Onder meer met programma’s als “Karrewiet” en “D5R”, en met initiatieven als de “Move tegen Pesten” en “De Pet op tegen Kanker”.

De zeventiende april 2016 zou in de geschiedenis van K3 een datum worden om in te kaderen. Dan zouden Karen, Kristel en Josje voor de allerlaatste maal optreden en zou dit de start officiële start betekenen van de nieuwe K3. Maar wegens de gigantische respons op hun gezamenlijke concerttournee laat het management van K3 op donderdag eenentwintig januari het volgende weten: wegens waanzinnig succes hebben K3 en Karen, Kristel en Josje beslist om hun allerlaatste show te spelen op zondag 8 mei om 17 u. in de “Lotto Arena” in Antwerpen! Bovendien komt er, na massaal veel verzoekjes op sociale en andere media, een K3-show met staanplaatsen! Deze show zal op zaterdag 7 mei om 20.30 u. in de “Lotto Arena” in Antwerpen plaatsvinden. Er komen ook extra shows voor alle leeftijden op vrijdag 6 mei om 20.30 u., zaterdag 7 mei om 16 u. en op zondag 8 mei om 14 uur. Zondag de achtste mei 2016 zongen Karen, Kristel en Josje dus hun allerlaatste K3-nootjes. In “De Standaard” lezen we de dag nadien: “Het was allicht de langste afscheidsprocedure in de geschiedenis van afscheidsprocedures, maar gisteravond in de “Lotto Arena” hebben Karen, Kristel en Josje de K3-bladzijde definitief omgeslagen, om plaats te ruimen voor de opvolgsters Hanne, Marthe en Klaasje. Oude en nieuwe bezetting stonden samen op het podium. Het was de laatste van 122 afscheidsshows, in het totaal zijn 400.000 fans de drie komen uitzwaaien. Veel van hen hadden erop gehoopt dat voormalig lid Kathleen Aerts toch nog zou verschijnen, maar dat gebeurde niet.” In “Het Nieuwsblad” lezen we over de toekomstplannen van de voormalige K3-leden. Josje: “Ik wil zeker nog blijven zingen, en hopelijk horen jullie nog van mij. Maar ik denk dat het gezond is voor mezelf om dit allemaal eerst even te laten bezinken. Ik wil mijn tijd nemen om mijn weg te vinden. Voorlopig blijf ik ook gewoon in België wonen, maar ik sluit niet uit dat ik op een bepaald moment weer naar Nederland verhuis.” Kristel: “Ik blijf manager van de nieuwe K3 en ik maak voor Ketnet een programma rond kinderrechten. En zingen? Ik heb lang gedacht dat het moeilijk zou zijn om ineens in kleinere zalen te moeten optreden als ik een soloplaat zou uitbrengen, maar op de Nacht van de Televisie Sterren heb ik met mijn ventje (Gene Thomas, ndvr.) opgetreden, en toen had ik ineens iets van: Dat is ook wel leuk zo, met een ander publiek.”  Karen: “Buiten mijn tv-projecten wil ik natuurlijk nog blijven zingen! Ik zit thuis in onze studio regelmatig te experimenteren, maar ik verander nog de hele tijd van gedacht. Vroeger zei ik altijd dat ik een soloplaat wou maken met Ozark Henry, maar intussen vind ik ook Tourist LeMC heel goed en heb ik zin om die eens te bellen om hem te vragen voor mij een plaat te schrijven. Niets moet, er is geen druk.”

We moeten er nog even aan wennen, maar intussen vliegt de nieuwe K3 op eigen vleugels en laten Hanne, Marthe en Klaasje op vrijdag de 3de juni horen dat ze helemaal klaar zijn voor de nakende zomer.  Na het grote succes van hun album “10.000 Luchtballonnen”, waarvan er 285.000 exemplaren verkocht zijn, komen de meiden namelijk die dag op de proppen met het zomerse Ushuaia, de eerste single van hun nieuwe album, dat in het najaar zal verschijnen. In Ushuaia neemt K3 ons mee naar een wereld waar alles kan en waar het elke dag feest is! De nieuwe show wordt eveneens een groot feest, want je kan dan volop meezingen en dansen op hun grootste hits. Deze spetterende voorstelling kan je vanaf januari 2017 meemaken, maar met de release van Ushuaia wordt bekendgemaakt dat de ticketverkoop al vanaf begin juni van start gaat.

Het feest kan voor de drie meiden van K3 niet op, want op zondag de 21ste augustus 2016 krijgen zij uit handen van minister van media Sven Gatz de trofee “Radio 2 Zomerhit” overhandigd tijdens de liveuitzending op Eén en Radio 2 van “Radio 2 Zomerhit 2016″. K3 won eerder al met Heya Mama en Alle Kleuren. Deze keer was de eer weggelegd voor hun recente hit Ushuaia. “We hadden tijdens onze optredens de voorbije weken een beetje reclame gemaakt bij de fans om alvast voor ons te stemmen. Deze trofee is voor ons de kers op de taart na een geweldig jaar. In de zomer van 2015 namen we nog deel aan K3 zoekt K3 en een jaar later winnen we deze prijs. Onvoorstelbaar“, aldus Hanne, Klaasje en Marthe.

Vanaf 28 augustus 2016 zendt VTM elke zondag om 10.40 u. “Iedereen K3″ uit. Daarin nodigen Klaasje, Hanne en Marthe kinderen in de studio uit om hen kennis te laten maken met de wereld van K3. In iedere aflevering komt ook een BV langs, onder meer Kürt Rogiers, Laura Tesoro, dj Regi en Jelle Cleymans. Zij brengen elk een apart en opvallend verhaal mee. Woensdag de 9de november ligt het nieuwe K3-album “Ushuaia”in de winkel. Net zoals hun debuutalbum “10.000 Luchtballonnen”, bevat ook dit album twee cd’s, met daarop twaalf nieuwe liedjes en twaalf oude K3-klassiekers die Marthe, Hanne en Klaasje een make-over gaven. Dat wordt meezingen met onder meer De 3 biggetjes, Liefdeskapitein, Je hebt een vriend en Loko Le. Nieuw zijn onder andere On va danser, Boembiboem en Choco Choco. Aan de eerste reacties te horen is K3 hotter dan ooit! Donderdag 10 november 2016 brengt de 3 meiden een nieuwe single uit, baanbrekend mogen we wel zeggen. In Prinsesje en Superman, geschreven door Miguel Wiels, Peter Gillis en Alain Vande Putte, zingen de meisjes namelijk voor het eerst expliciet over het aanvaarden van homoseksualiteit en gendervloeibaarheid: je niet volledig thuisvoelen in één van de twee geslachten. “Waarom mag een jongen nooit prinsesje, waarom mag een meisje nooit superman zijn? Soms houden prinsesjes van prinsesjes. Hier bij ons mag iedereen zijn wie ze zijn!” Voor K3 geen probleem. “De directe aanleiding om die tekst te schrijven was de aanslag in Orlando”, zegt vaste tekstschrijver Alain Vande Putte. “Daarnaast speelde ook de bezorgdheid over tendensen die weer opduiken, terwijl we toch 2016 zijn. Veel kinderen zullen de komende jaren hun geaardheid ontdekken, en er zijn ook steeds meer gezinnen met ouders van hetzelfde geslacht. Wij zochten naar een K3-manier om dat aan te brengen.” Gert Verhulst verwacht wel kritiek. “Er zijn nog altijd mensen die homoseksualiteit verwerpelijk vinden, en in de VS sturen sommige ouders hun kinderen zelfs naar homokampen in de hoop dat ze daar genezen.”

Zaterdagavond, de 19de november 2016, werden in de “Ethias Arena” te Hasselt de “Story-Awards 2016″ uitgereikt. Grote winnaar van de avond was K3. Hanne, Klaasje en Marthe namen één jaar geleden de fakkel over van Karen, Kristel en Josje en zijn ondertussen razend populair geworden bij kinderen en hun ouders. De dames namen twee awards mee naar huis: “Zangeres van het jaar” en “Favoriete nieuwkomer”. Toeval of niet, Studio 100 viel onrechtstreeks nog een derde keer in de prijzen. Gert Verhulst werd immers door de lezers van Story verkozen tot “Man naar ons hart”.

Zaterdag 28 januari 2017 heeft in “Flanders Expo” in Gent de première plaats van de nieuwe K3-show, de eerste voor Hanne, Marthe en Klaasje op eigen benen. Ook deze keer loopt er een verhaal als rode draad door de show. “De kleuren van de regenboog zijn plotseling verdwenen! Zonder mooie kleuren kan K3 onmogelijk een vrolijke show geven. Met de hulp van Captain Space probeert K3 de kleuren terug te halen op de planeten Amoria, Smilus en Njammie. Maar daar is heel veel liefde, plezier en energie voor nodi. Gaat het K3 lukken om alle kleuren van de regenboog weer bij elkaar te krijgen? Hanne, Marthe & Klaasje zijn in de wolken met dit succes: “Dit hadden we nooit durven dromen! We geven zaterdag de aftrap in Gent, in een uitverkocht “Flanders Expo”, fantastisch! We brengen in primeur nummers van het nieuwe album “Ushuaia” en uiteraard ook onze allerbekendste hits.” De belangstelling is zo groot, dat er meteen beslist werd om twee extra shows te spelen in Antwerpen: op vrijdag 7 april om 14u. en om 17u. In de week van de derde tot en met de zesde april 2017 verving Bart Peeters, Lieven Van Gils in diens talkshow “Van Gils en gasten”, voor de gelegenheid “Bart & gasten” genoemd.  Donderdag de 6de  april nam Bart voor de laatste avond de honeurs waar en deed dat op een speciale manier. De uitzending stond deels in het teken van ”Iedereen tegen kanker”, de actie van Eén en Kom op tegen kanker waarbij Vlamingen worden opgeroepen om samen actie te ondernemen tegen kanker. Voor een zeer speciale samenwerking verliet gastheer Bart voor heel even de studio. Hij kreeg namelijk het idee om kankerpatiënten al zingend een hart onder de riem te steken. Bart zette zelf een actie op poten om samen met de meisjes van K3 de kinderen die in het UZ Gent op de afdeling kinderonco verblijven, met liedjes te verrassen. “Optreden voor kinderen die vechten tegen kanker is een heel intense ervaring. Op zo’n dag raak je doordrongen van respect voor de kinderen, hun ouders, broers, zussen en hun begeleiders.” Ook Klaasje, Marthe en Hanne van K3 waren onder de indruk van het bezoek: “Natuurlijk wilden we er samen met Bart voor zorgen dat de kinderen even alles konden vergeten en gewoon samen zalig liedjes zingen. Het was een intense dag met veel emotie, maar we hebben vooral veel lachende gezichten gezien.”

Dinsdag de 13de juni 2017 doet Kristel Vereecke de wereld kond dat zij stopt als manager van K3. Ik vond het fantastisch“, aldus Kristel, “om een brug te kunnen zijn tussen de oude’ en de nieuwe K3. Ik heb er enorm van genoten om te zien hoe snel Hanne, Klaasje en Marthe een hecht trio zijn geworden. Ze zijn helemaal klaar om samen met het Studio 100-team nieuwe verhalen te schrijven. Ik neem afscheid met veel trots en dankbaarheid voor de kansen en voor het vertrouwen dat ik gekregen heb. De beslissing werd in alle vriendschap genomen: de missie is geslaagd, de meiden zijn nu helemaal klaar om op eigen benen te staan. Wat mijn nieuwe uitdagingen betreft: dat is iets voor later. Eerst ga ik nog even genieten van een korte, welverdiende pauze.” Ook Gert Verhulst, Hans Bourlon en CEO Anja Van Mensel hebben alleen maar lovende woorden voor Kristel. “We zijn haar enorm dankbaar: zij heeft er -dankzij haar tomeloze inzet en onnavolgbare kennis- mee voor gezorgd dat K3 een mooi nieuw leven heeft. Ze geeft de fakkel nu door aan de ervaren artiestenmanagers bij Studio 100.”

 

tekst en research: Marc Brillouet

© 2016 Daisy Lane & Marc Brillouet