Laura Lynn

Geplaatst in Artiesten

Dana Winner kronen tot onze schlagerkoningin? Daarvoor heeft zij te veel verschillende genres aangeboord. Dan moet er strijd worden geleverd tussen Lindsay en Laura Lynn. En die strijd gaat niet gelijk op, want Lindsay zong lange tijd in de schaduw van haar broer Christoff en begon pas enkele jaren geleden aan een solocarrière. De zogeheten strijdbijl dan maar begraven en de eer laten aan wie die eer toekomt. Toen aan Laura Lynn in 2006 gevraagd werd of zij wilde meewerken aan haar biografie, schrok zij even, want zij was toen nog geen dertig. Enkele maanden later lag “Mijn Droom” in de winkel dankzij uitgeverij Kramat. De eerste pagina’s van het boek worden gesierd door een voorwoord door minister Geert Bourgeois, die haar de verdienste toeschrijft, voor een groot deel dan toch, dat het Vlaamse levenslied dankzij haar nog altijd leeft. Hij drukt zijn onbegrip uit over het feit dat er nog altijd mensen zijn die misprijzend op de schlager neerkijken. Angelsaksische muziek, oké, maar té vaak voorbijgaan aan onze eigen artiesten is volgens de minister not done. Hij deinst er niet voor terug een reeks radio- en televisiemensen “een elitaire muziekkeuze” toe te dichten. De minister steekt dan ook in de media niet onder stoelen of banken dat hij vanaf het eerste uur fan van Laura Lynn was. Hij hoopt dat zij veel artiesten mag blijven inspireren zodat wij weer wat trotser op ons Vlaams muzikaal talent zullen worden.

Laura werd door de huisarts aangekondigd als een jongen, daar durfde hij heel veel op te verwedden. Een echografie was niet nodig, de symptomen spraken voor zich. Het zou weleens een tweeling kunnen zijn. Groot bleek de verrassing toen de achttiende juni 1976 Sabrina Tack in Ardooie in de wieg lag. De huisarts zat er dus compleet naast. Mama was maar wat blij met een dochter. Qua voornaam werd er getwijfeld tussen Sabrina en Cindy. Het werd uiteindelijk Sabrina! Voor de hand liggend ging Sabrina naar de kleuterschool in Ardooie. Zij weet nog goed dat zij graag in haar eentje speelde, veel vriendinnetjes had zij in die tijd niet. Na de kleuterafdeling stapt Sabrina over naar de rijksschool in Ardooie, maar na een jaartje houdt ze het daar voor bekeken en stapt over naar de gemeenteschool. Omdat mama druk bezig was als haarkapster, werd Sabrina voor een groot deel opgevoed door de meter van haar moeder, haar lievelingsoma, mémé genoemd. Toen zij nog op de lagere school zat, die vlak tegenover het huis van haar oma lag, kon zij vanuit de klas mémé in haar huis zien klussen en, als het even kon, zwaaiden zij door het raam naar elkaar. Dat waren toen jaren van pure verwennerij. Tussen papa en mama botert het na een tijdje niet meer zo goed. Zij besluiten te scheiden. Sabrina is zeven wanneer zij uit elkaar gaan. Zij gaat samen met mama bij mémé inwonen. De band met haar vader blijft zij onderhouden. Om de veertien dagen brengt zij hem een bezoekje. Tijdens de zomervakantie mag zij zelfs een maandlang bij hem doorbrengen. Na de scheiding wordt Sabrina een echte plantrekker die snel haar nieuwe draai vindt.

Op school is Sabrina geen hoogvlieger, eerder een geslaagde middelmaat met een afkeer voor wiskunde en een absolute voorkeur voor godsdienst. Ook gaat zij helemaal op in muziek. Dat vak kan haar bekoren als geen ander. Wanneer zij twaalf is, stapt zij over naar de nonnetjes Kindsheid Jesu in Ardooie, maar al snel heeft Sabrina door dat dit niet haar cup of tea is en houdt ze het daar na twee jaar voor bekeken. Aan het Sint-Jozefsinstituut in Tielt gaat zij de afdeling haartooi volgen. Mama is kapster en Sabrina lijkt dat ook wel leuk te vinden.

Muziek is intussen almaar belangrijker in haar leven geworden. Zij heeft één idool dat zij trouw volgt, Bart Kaëll. Zij is zelfs dolverliefd op hem. Vooral zijn liedjes Zeil je voor het eerst en De Marie-Louise spreken haar enorm aan. Sabrina wil zelf koste wat het kost artieste worden. Zij komt immers uit een muzikale familie en weet hoe leuk het is om op een podium te staan. Pépé, mama’s vader, heeft jarenlang een orkest gehad en Sabrina mag vaak mee naar zijn optredens. Mama is trouwens zelf ooit zangeres geweest bij The Kristo Stars. Zij werd in die tijd speels de Corry Konings van Ardooie genoemd. Na lang zagen mag Sabrina van haar ouders naar de Showbizzschool in Oostende, waar zij de lesuren deelt met Christoff, Filip D’haeze, Niels William, Vanessa Chinitor en Gunther Levi. Veel steekt zij op van haar favoriete leraren Jan Decleir en Ignace. In de namiddag wordt zij klaargestoomd als artieste en in de voormiddag moeten zij een vak aanleren, in haar geval schoonheidsspecialiste. Sabrina blijft drie jaar attent en intens alle lessen volgen en keert na een degelijke opleiding naar huis terug, al zal zij de jaren nadien spijt hebben dat zij geen echt diploma op zak heeft. Het mag misschien vreemd lijken, maar na haar opleiding kiest Sabrina ervoor in het playbackcircuit te stappen, eerst als een blauwdruk van Madonna, later van haar nieuwe idool Petra. Zij gaat ook stilaan zelf zingen met een voorkeur voor Vlaamse liedjes, want die taal ligt haar het meest na aan het hart. Zij wordt samen met haar vriendin danseres bij Hein Didioffzky, een neef van haar moeder, die met liedjes als Olé! Ola!, Dank u wel en Linda luid genoeg van zich liet horen. Hij zal nadien ook plaatjes opnemen onder zijn echte naam Didier Feys. Samen met hem is Sabrina te horen in het nummer Love Train, dat in 1992 op single verschijnt. Dance is dan al wat de klok slaat. Het succes blijft echter uit. Het was in die tijd eerder schnabbelen dan professioneel aan de bak komen. Haar agenda staat behoorlijk vol, reden tot klagen is er dus niet. Hopen op een hit is er al lang niet meer bij.

Wanneer de moeder van Didier Feys in 1999 overlijdt, trekt hij een streep onder zijn carrière. Sabrina timmert van dan af in haar eentje aan de weg. Er worden in de loop van de jaren negentig solosingletjes ingeblikt zoals Voor mij ben jij de top en in 1993 het dancegetinte Help, ik sta in brand. Wil je op zoek naar die plaatjes, zoek dan onder de naam Sabrina. Om aan wat extra geld te geraken, gaat Sabrina als rackjobster – rekkenvulster is nu eenmaal geen aantrekkelijke naam – werken in een modezaak. Zij vrolijkt die job wat op door ook de etalages te decoreren. Van 1999 tot 2004 blijft Sabrina in die shop werkzaam. In 2002 leert zij haar boezemvriendje Tonnie kennen.

Op de Showbizzschool had Sabrina Filip D’haeze leren kennen, die iets later de groep Swoop opricht. Hun manager is Patrick Vandewattijne. Hij weet dat Sabrina zingt en vraagt haar of ze niet eens een liedje in het Nederlands wil opnemen. Maar verder dan die vraag en een antwoord geraken zij niet. Er wordt wel voor een artiestennaam gekozen. Eerst gaat de voorkeur uit naar Lynn, maar dat vindt Sabrina iets té kort en bondig en dus wordt haar artiestennaam verlengd tot Laura Lynn. Iets later pikt Patrick opnieuw de rode draad en de vraag op, trekt met Sabrina naar de studio en blikt er een demootje in. Hij laat haar ook in het voorprogramma van Swoop optreden om wat meer ervaring op te doen. Met die demo van het nummer Je hebt me 1000 maal belogen, origineel op plaat gezet door Andrea Berg als Du hast mich tausendmal belogen, geschreven door Eugen Römer en vertaald door Dennis Peirs, stapt Patrick naar die andere Patrick die belangrijk in het leven van Sabrina zal worden, Patrick Busschots, eigenaar van het ARS-label. Na de eerste noot voelt Busschots dat hier goud in zit. Even later wordt beslist het nummer definitief in de Sterman & Cook Studio in Eeklo in te blikken. Je hebt me 1000 maal belogen wordt binnen de kortste keren een nummer één in de Vlaamse Top Tien in de maand april van 2005 en zal zo’n zesendertig weken na elkaar daarin genoteerd blijven, waarvan twaalf weken na elkaar op één. Een monsterscore! Goud is de logische bekroning. In de Ultra Top Vijftig zit er de negende april een tweede op plaats in. Laura moet er wel tegen kunnen dat de nationale zenders, met voorop Radio 2, haar in het begin negeren. Stilaan wordt toch toegegeven, want om dat immense succes kan zelfs de VRT niet heen. Binnen de kortste keren wordt zij ook de Vlaamse lieveling in “Tien om te Zien” bij VTM.

Dat succes kwam vrij plots, Laura kende geen minuut rust meer, de media eisten haar volledig op en zij geraakt over haar toeren, slaapt te weinig en krijgt met anorexia te maken. Maar zij wordt goed omringd. De kick van het succes waar zij al die jaren van gedroomd heeft, is een zoete troost in deze hectische periode. Zij weet wat haar als vedette te wachten staat. Plots staat Sabrina boven aan de affiche met deze keer Swoop in haar voorprogramma. Het kan snel verkeren. Samen met producer Phil Sterman wordt gedokterd aan een opvolger. Die schrijft hij samen met zijn echtgenote Lieve: Jij doet de wolken verdwijnen, waarmee zij aantonen dat zij precies aanvoelen welke richting zij met Laura uit willen. Het schlagergehalte blijft behouden. Bij ons zit er een regelrechte nummer één in en ook Nederland reageert, want zij is daar te gast tijdens een van de afleveringen van “TROS Muziekfeest op het Plein”. ARS weet dat er snel een album voorradig moet zijn en gaat op zoek naar twaalf geschikte nummers voor het album “Dromen”. Pierre Kartner mag het liedje Casanova aanreiken, op tekst van Benny Neyman is er de vertaling van Lost without your love, voorts ook Alleen is maar alleen en de Duitse hit Stimmen im Wind van Juliane Werding wordt Liever alleen. Tot ieders verbazing klimt dit album snel naar de Ultratop Album Vijftig. Veertigduizend exemplaren vinden hun weg naar de Vlaamse huiskamers met als kers op de taart een platina plaat. Omdat Radio 2 moeilijk achterwege kan blijven, belonen zij tijdens “Zomerhit” in 2005 Laura met de prijs “Hype van het Jaar”. Duidelijk een doekje voor het bloeden, maar Laura is blij dat zij op die manier toch de verdiende aandacht krijgt. Op het album “Dromen” staat ook het liedje Stille dromen, geschreven door Patrick Van Dijk en Maurice Van Den Langenberg, dat zij inzingt samen met het kinderkoor De Wielewaaltjes. Op single wordt dit eveneens een dikke hit. Laura steekt veel op van de zanglessen die zij van Wilfried Van Beveren krijgt. Iets eerder dat jaar is Laura meter geworden van de Davitamon-Lottowielerploeg. Op het einde van 2005 wordt er in een beperkte oplage een limited edition van de cd “Dromen” uitgebracht met daarop twee nieuwe nummers, Zonder jou en Een antwoord op mijn vraag, een nieuwe versie van Stille dromen en de “Laura Lynn Special” staat op een extra dvd. Opnieuw schittert het album op één in de Ultratop Album Vijftig. Uiteindelijk zullen van beide edities negentigduizend exemplaren over de toonbank gaan, wat Laura dubbel platina oplevert. Van het album wordt door VTM een special ingeblikt, die de derde december wordt uitgezonden.

Minister Geert Bourgeois praat met Laura de vierde januari 2006 in het Radio 1-programma “Wilde Geruchten” en laat nogmaals zijn sympathie voor haar blijken. Er wordt ook vrij snel gewerkt aan een album voor de Zuid-Afrikaanse markt en Laura neemt met zangeres Nadine, die in Zuid-Afrika al jaren een gevierde ster is, een duet op. Om promotie te voeren voor haar Zuid-Afrikaanse cd “Dromen”, trekt Laura in de maand juli 2006 naar Zuid-Afrika. Op dat album dus het duet To all the guys I loved before, dat zij met Nadine had ingezongen, en voorts liedjes als Jy het my duisend maal belowe, Jy laat die wolke verdwyn, Stille drome en Elke nag, enkele hits dus in het Afrikaans gezongen. Dat Zuid-Afrika zal echter bij de ene poging blijven, want Laura heeft het in Vlaanderen zo druk dat dit project naar de achtergrond verdwijnt. Op zoek naar een stevige hit bij ons bewerkt Phil Sterman de Duitse schlager Arrivederci Hans, ooit een hit in de versie van Rita Pavone. Moeiteloos zit er ook deze keer weer een nummer één in en dat negen weken na elkaar in zomer van 2006. Voor de hand liggend wordt deze single de trekker van het tweede album “Voor jou”. Ook deze keer wordt er in de Sterman & Cook Studio in Eeklo opgenomen. Omdat Laura in de pers qua populariteit nogal eens met Marva vergeleken wordt, komt haar platenfirma op de idee haar aan Marva te koppelen in een remake van de hit Rode rozen in de sneeuw. Voorts staat op het album de opgewekte schlager Vlinders in je buik, niet te verwarren met die gelijknamige hit van Mieke. Op de B-kant zingt Laura voor de aardigheid met haar moeder in duet Niemand laat zijn eigen kind alleen, dat bij ons in de Lage Landen eerder een hit werd in de versie van Willy en Willeke Alberti. Ook al reageert het publiek erg enthousiast op dit nummer, toch zal daar de eerstkomende jaren geen vervolg op komen. In de maand mei ligt het album “Voor jou” in de winkel. Vooraf zijn er al vijfendertigduizend exemplaren besteld, bij de voorstelling al goed voor een platina exemplaar. Opnieuw zit er een eerste plaats in de Ultratop Album Vijftig in en dat zes opeenvolgende weken. De cd-strook Jij bent de mooiste, geschreven door Jacques Verburgt en Raymond Felix, bekend van de hits die zij voor Sha-Na schreven, levert haar op single alweer een nummer één op in de Vlaamse Top Tien. Er zit tevens een hoogste notering in voor haar in de Ultra Top Vijftig, om precies te zijn de eerste juli 2006.

In de loop van de maand februari 2007 start Laura met haar tournee “Betoverd”. Iets later, de eenendertigste maart, staat zij op de planken van de Ethias Arena in Hasselt voor de tweede editie van het “Schlagerfestival” aan de zijde van Freddy Breck, Marianne Weber, Mieke en Koos Alberts. Het jaar voordien stond zij daar al te schitteren samen met Pierre Kartner, Jimmy Frey en Eddy Wally. Heeft Laura ooit een liedje opgenomen van Burt Bacharach en Hal David? Jawel, maar ik denk niet dat zij ook maar enig vermoeden had toen zij een hit scoorde met haar versie van Dans je de hele nacht met mij, in de zomer van 1966 in Nederland een nummer één voor Karin Kent. Dat liedje komt oorspronkelijk uit de film “What’s new Pussycat” en duikt daarin op als Marriage, French style. De zoveelste nummer één en tot haar eigen verbazing een nummer één in de Ultra Top Vijftig die ze de negende juni mag aanvoeren. In de maand juni van 2007 is er het album “Goud van Hier” met daarop een rist bewerkingen van liedjes die in Vlaanderen al eerder een hit waren geweest: Blijf je bij mij van Roger Baeten, De laatste dans van Anja, Oempalapapero van Marva en Helikopter US Navy 66 van Samantha, om er een paar te noemen. Ook dit album is goed voor platina. In de Ultratop Album Vijftig staat de cd twee weken na elkaar op één. Laura vindt het belangrijk dat zij de fans kan blijven verbazen, vandaar die idee eenmalig een conceptalbum op te nemen rond bekende liedjes van bij ons. Laura vindt het wel belangrijk die liedjes in een nieuw jasje te stoppen. Ook al is het album een voltreffer, er wordt beslist er geen vervolg aan te breien. Aan de pers laat Laura openhartig weten dat aan haar vierjarige relatie met Tonnie een einde is gekomen. In stilte is zij er kapot van. Tonnie was dan wel geen minnaar in de letterlijke zin van het woord, maar zij verloor aan hem wel een echte vriend, eentje die zij nog altijd mist. Tijdens de opnamen van haar nieuwste cd hadden zij in alle stilte besloten een punt achter hun relatie te plaatsen. Laura besliste intussen ook het qua optredens wat rustiger aan te doen en intensief zangles te gaan volgen om op die manier haar stem wat te sparen, want door de vele optredens kreeg die stem het de maanden voordien vaak hard te verduren. “Laura Lynn: goud” is de titel van de special die VTM de achtste september van dat jaar uitzendt. Uit dit album wordt ook Hasta la vista mañana op single uitgebracht. De productie voor dit album is deze keer in handen van Patrick Hamilton en het wordt opgenomen in The Globe Recording Studios in Loppem. Van haar livetour “Betoverd” wordt een dvd op de markt gebracht. Die dvd wordt door Story bij een van hun septemberedities aangeboden en toont de liveregistratie van het concert dat zij de tweeëntwintigste juni in de Zuiderkroon had ingeblikt.

De tweede november stelt Laura het duet Kom dans met mij voor, ingezongen samen met Frans Bauer. Het ligt voor de hand dat er op zeker wordt gespeeld. Het nummertje wordt geschreven door Emile Hartkamp, die tot dan toe Frans’ hitleverancier was. Frans staat op dat moment zowel in Nederland als in Vlaanderen aan de top van zijn succes en die samenwerking mist natuurlijk haar uitwerking niet. Het duet Kom dans met mij is ook te horen op een luxe-editie van het album “Goud” die als limited edition in de maand november verschijnt met in het totaal zeven nieuwe nummers plus haar liveshow “Betoverd” als extraatje op dvd. Om dat succes met Bauer in de Vlaamse Top Tien over te doen, wordt Al duurt de nacht tot morgenvroeg uitgebracht: zes weken na elkaar staan zij met hun tweetjes boven aan de Vlaamse Top Tien te kwelen dat het een lieve lust is. Vaker dan het haar lief is, krijgt Laura te horen dat zij haar succes ook in het buitenland moet uitproberen. Kijk maar naar Frans Bauer en André Hazes, hun is het ook in Vlaanderen gelukt als Nederlanders. Het blijkt iets moeilijker te zijn dan gedacht. De singles Je hebt me 1000 maal belogen, Casanova en Al duurt de nacht tot morgenvroeg worden bij onze noorderburen in 2006 en 2008 op single gereleaset, maar verder dan de tipparade geraakt Laura niet, voorlopig toch niet.

Na het singlesucces met Frans Bauer wordt er aan Emile gevraagd een twaalftal liedjes te schrijven, die uiteindelijk op de cd “Duetten” aanbelanden. De productie wordt door Emile Hartkamp verzorgd en ingeblikt in Caesar’s Palace Studio’s in Arnhem, de thuishaven van Emile. Vier weken na elkaar staat de “Duetten-cd” in de loop van de maand mei 2008 boven aan de Ultratop Album Vijftig. Ook de single Als ik de lichtjes in jouw ogen zie uit dat album geraakt moeiteloos in de Vlaamse Top Tien. In Vlaanderen wordt er van dan af over het “fenomeen” Laura Lynn gesproken. Zij geeft aan het schlagergenre een enorme boost. Haar oudere collega’s Willy Sommers, Bart Kaëll en Luc Steeno vinden hun derde hitadem terug en springen mee op de kar van het hernieuwde succes. Schlagers zingen is weer in, ook al volgt de VRT die koers nog steeds niet.

“Vegas” is de titel van de nieuwe show waarmee Laura in de maand januari van 2009 de affiche van de Lotto Arena inkleurt. Met het oog daarop zingt zij het liedje Las Vegas, maar daar zit geen echte hit in. Vrij snel volgt twee maanden later Oh wat een dag! op single, geschreven door Lov Cook en Phil Sterman, haar team van het eerste uur. Vijf weken na elkaar staat dat nummer boven aan de Vlaamse Top Tien. Lov en Phil nemen deze keer de productie opnieuw in handen en er wordt weer opgenomen in de Sterman & Cook Studio in Eeklo. Op de hoes laat Laura aan de fans weten dat zij hoe langer hoe meer gaat beseffen dat zij zichzelf gelukkig mag prijzen dat zij liedjes mag zingen voor een publiek dat haar nu al sedert enkele jaren steunt. Zij bedankt met klem haar platenfirma ARS en The Booking Agency die haar agenda regelen. In de lente van 2009 is er het album “In vuur en vlam”, dat niet zo’n sterk album blijkt te zijn als haar vorige. Een zevende plaats in de Ultratop Album Vijftig is de hoogste notering die er deze keer in zit. Omdat polonaises er altijd ingaan als gesneden koek, doet de single We dansen de zumba in de maand maart van 2010 wat ervan verwacht wordt en zit er ook deze keer voor Laura in de Vlaamse Top Tien een nummer één in. Een wat andere look en hoes, minder rooskleurig, maar met voorkeur voor zwart en donkerblauw siert het album “Eindeloos”, dat in het najaar van 2010 verschijnt. Sabrina staat vijf jaar op de planken als Laura Lynn en is al aan haar zesde album toe. Ook deze keer is de eer aan Phil Sterman om de productie voor zijn rekening te nemen onder het toeziend oog van Laura’s manager Ilia Beyers. De covers krijgen niet meer de bovenhand, het merendeel van de liedjes wordt door Lov Cook en Phil Sterman aangereikt. Iedereen is tevreden over het eindresultaat. Het album belandt uiteindelijk op de vierde plaats in de Ultratop Album Vijftig. Qua singleresultaat worden er minder successen geboekt. Met jou samen leven belandt op single en vooral Wat heb jij met mij gedaan? vindt een gretig publiek, want ook deze keer zit er opnieuw een nummer één in. Op tekst en muziek van Joris Devos en David Gailliaert mag zij in 2010 het Gordellied Fietsen, lopen, stappen afleveren. Dit is een heel andere Lynn dan we van haar gewoon zijn. Duidelijk gekozen om een zo breed mogelijk publiek aan te spreken en een liedje dat wél bij Radio 2 welkom is. Waar het publiek volop van geniet, is haar versie van Naar de kermis, dat zij samen met de in Vlaanderen razend populaire Romeo’s opneemt. Twee weken mag zij in de maand februari van 2011 met hen boven aan de Vlaamse Top Tien postvatten.

Het valt op dat, wanneer Laura aan anderen gekoppeld wordt, dat vaak resulteert in een zeer positieve eindscore. Waarom haar niet linken aan Matthias Lens, die sinds 2009 samen met Annelies Winten het accordeonduo The Sunsets vormde. In januari 2011 beslist Matthias echter solo te gaan nadat hij intussen een close vriendschap met Laura heeft gesloten. De vonken springen eraf in hun duet De kusjesdans, de elfde februari van dat jaar goed voor een eerste plaats in de Vlaamse hitlijsten. Opnieuw wordt er bij producer Phil Sterman aangeklopt voor het volgende album, dat als titel “Dat Goed Gevoel” meekrijgt. Laura is intussen zwanger en wil dat ook op haar nieuwe album laten horen. Als eerstvolgende single daaruit wordt gekozen voor Maar met alle Vlaamse meisjes. Het verhaal wordt saai, maar ook deze keer is het in de Vlaamse hitlijsten bingo, net als voor de daaropvolgende singles Parapapa, een vertaling door Lieve Decock van de hit van Flo Rida, en Wij vieren feest!, een bewerking van een Duits volksliedje op tekst van Dennis Peirs en muziek van David Vervoort. Wij moeten het weer toegeven, covers liggen Laura altijd goed en blijken haar de nodige hits op te leveren, want hoe meer hits, hoe meer zij wordt gevraagd om op te treden. Opvallend op haar album “Dat Goed Gevoel” is het liedje Eliana. Dat schrijven Lov Cook en Phil Sterman naar aanleiding van de geboorte van haar dochtertje Eliana, de negentiende september 2012. Het is tijdens de babyborrel enkele weken later dat Laura niet alleen haar nieuwe album, maar tevens haar dochter Eliana aan de pers voorstelt in het gezelschap van de trotse vader Matthias Lens. Zij gaan in Ardooie wonen. Laura volgt de carrière van haar man van dan af op de voet. Zij luistert regelmatig naar zijn albums. Vooral hun dochter is er verzot op.

In de loop van 2013 beslist manager Ilia Beyers in samenspraak met haar platenfirma ARS naar nieuw materiaal op zoek te gaan, want haar single Hup faldera, alweer een bewerking van een oeroude Duitse meezinger, doet het minder goed dan verwacht. Omdat Laura zowat het uithangbord van de Vlaamse schlager is geworden, prijkt zij in de maand april weer op de affiche van het “Schlagerfestival” in de Ethias Arena van Hasselt samen met haar collega’s Lee Towers, Christoff, The Sunsets, Luc Steeno en Salim Seghers. In 2010 mag zij ook de affiche sieren van “Rimpelrock” in Kiewit-Hasselt, waar zij de elfde augustus 2013 opnieuw haar opwachting maakt, deze keer aan de zijde van Engelbert Humperdinck, Natalia, Jan Smit, Frank Galan, De Romeo’s en Gérard Lenorman.

Ten huize van Lens-Lynn wordt het almaar drukker. De agenda’s moeten voortdurend naast elkaar worden gelegd, want Matthias start anno 2013 met een solocarrière en lanceert in de maand augustus van dat jaar zijn album “Matthias Lens” met daarop hoofdzakelijk vertaalde covers van hits zoals Pretty Belinda, Mademoiselle Ninette en Itsy bitsy teenie weenie. Een nieuw duet met zijn echtgenote staat er voorlopig niet op, maar dat kan nog komen, al hebben zij vrij snel samen beslist dat ieder vooral aan zijn eigen carrière zal werken. De achttiende april 2014 meldt haar platenfirma ARS met trots dat zij op één staat in de Vlaamse Top Tien met het nummer Jij en ik, een Nederlandstalige versie van “Atemlos” van Helene Fischer, de geschikte rode loper voor het nieuwe album.

Op de vraag of zij intussen rijk is geworden dankzij haar carrière en zich een aantal poetsvrouwen kan permitteren, reageert zij ontkennend. Zij treedt zo’n honderd keer per jaar op en de cd-verkoop is intussen aardig teruggelopen. Ook al heet zij Laura Lynn, toch raakt het haar telkens als de fans haar met haar gewone naam Sabrina aanspreken. Dan voelt zij zich ook als persoon gewaardeerd en niet alleen als zangeres. Dat geeft een enorme boost aan haar zelfvertrouwen. In het begin van haar loopbaan was zij erg schuchter omdat je je dan voortdurend moet bewijzen. Nu beseft zij dat zij best trots mag zijn op wat zij gepresteerd heeft. Zij weet nu al dat, wanneer haar succes voorbij zal zijn, zij het daar heel moeilijk mee zal hebben om dat te verwerken, al zal zij zich niet te goed voelen om dan te gaan werken. Wat zij wel nog eens graag zou doen, is een eigen muziekprogramma presenteren. Met schlagermuziek, waarom niet iets in de stijl van haar collega Lindsay bij Ment TV. Vroeger vonden de mensen schlager echt iets voor oudere mensen, maar nu komen jong en oud naar haar concerten kijken om er mee te zingen en plezier te maken. Tijdens ieder optreden geeft Laura het beste van zichzelf. Daarvoor soigneert zij zich nog elke dag: haar stem trainen, haar uiterlijk verzorgen en op zoek blijven gaan naar een geschikt repertoire. Of zij een zwak heeft voor iets wat zij niet kan weerstaan? Paprikachips eten tot zij er ziek van wordt.

Haar jarenlange vriendschap met Luc Steeno onderstreept Laura wanneer zij de zevenentwintigste mei 2014 de single Diep in je ogen uitbrengt, een zomerse single met veel hitpotentieel. Lieve Decock vertaalde speciaal voor hen deze vroegere hit van Tony Christie Oh mi amor. Bij de release vertelt Laura aan iedereen die het wil horen dat zij tijdens de zomermaanden samen met Luc vaak zal optreden op diverse Vlaamse podia en er zeker bij zal zijn tijdens de feesten rond zijn vijftigste verjaardag, de achtentwintigste juni van dat jaar. Zij weten dan nog niet dat er dubbel gefeest zal worden, want de zevende juni staan Luc en Laura met Diep in je ogen op één in de Vlaamse Top Tien en zullen daar een aantal weken blijven postvatten.

In een productie van David Vervoort brengt Laura in de zomer van 2014 een cover uit van Nur noch einmal schlafen van Anna-Maria Zimmermann op tekst van Cliff Vrancken. We feesten heel de nacht staat de zevenentwintigste september bij Radio 2 op drie in de Vlaamse Top Vijftig. Enkele maanden later pakt zij uit met het verrassende Dans. Weg is de typische schlager. Radio 2 pikt de single meteen op. De tweeëntwintigste november staat Laura er in de Vlaamse Top Vijftig mee op de zesde plaats.

De zeven-, acht- en negenentwintigste maart en de derde en vierde april 2015 siert Laura Lynn de affiche van de tiende editie van het “Schlagerfestival” in de Ethias Arena in Hasselt. Als gimmick treedt Laura daar op aan de zijde van Nathalie Meskens en Tine Embrechts alias Trampo Lynn en Zeppe Lynn oftewel The Lynn Sisters. Naar aanleiding daarvan verschijnt het album “Soldiers of love” met daarop tien covers van bekende meezingers, waaronder Eviva España, Laat de zon in je hart, Je bent niet hip, De allereerste keer en de single Soldiers of love. Voorts staan op de affiche van deze tiende editie Sam Gooris, Yves Segers, Willy Sommers, Sandra Kim, Luc Steeno en Christoff.

2015 wordt voor Laura een feestelijk jaar, want dan viert zij haar tienjarige carrière met vier jubileumconcerten: de tiende en elfde april en de zesde en zevende augustus in het Kusttheater “‘t Colisée” in de Kerkstraat in Blankenberge.  Het platenlabel Top Act Music bracht op 23 maart 2015 een feestelijke jubileumeditie van het album ” Jij en ik” uit met bonusnummers en, speciaal voor de fans, een DVD met daarop o.a. videoclips en unieke tv-opnames van haar grote hits zoals Je bent de mooiste, Naar de kermis, Je hebt mij 1000 x belogen en de recente nummer 1-hits Diep in je ogen en We feesten heel de nacht. Tegelijkertijd werd haar contract met Universal hernieuwd. “Laura is één van de leading ladies in de Vlaamse muziekwereld”, zegt Patrick Guns, general manager van Universal Music Belgium. “Haar muzikale carrière is met Universal verbonden en ik ben dan ook fier dat we in de toekomst samen aan de weg zullen blijven bouwen. We kijken uit naar de komende gezamenlijke projecten.” Uit handen van Patrick mocht Laura een gouden award ontvangen voor de verkoop van méér dan tienduizend exemplaren van het album  “Jij en Ik”. Met negen gouden awards, vijf platina awards, een dubbel platina en een driedubbel platina award, is dit dus haar zestiende die ze in haar carrière tot nu toe heeft gekregen.

Woensdag de vierentwintigste juni 2015 wordt in het gezelschap van Will Tura tijdens een persconferentie in Blankenberge de cd “Vlaanderen zingt Tura” voorgesteld. In een arrangement  van Hans Aalbers brengt Laura speciaal voor dit album haar versie van Mooi, ‘t leven is mooi. Haar feestjaar wordt voortgezet met de lancering op maandag de dertiende juli van Dat Gevoel, een vertaling van Das Gefühl van Andrea Berg, door haar geschreven samen met Dieter Bohlen.

De vierde maart 2016 ligt de nieuwe single Rechtop in de wind in de winkel. Met dit nummer neemt Laura bewust een wending in haar carrière. Voortaan werkt ze samen met producer Steve Willaert. Zij brengt dit nummer ook tijdens het Schlagerfestival in de “Ethias Arena” in Hasselt op 25, 26 en 28 maart en 1 en 2 april. Rechtop in de wind is meteen ook de aanloop naar haar nieuwe album. We kennen dit nummer, geschreven door Peter Koelewijn, reeds in de versie van Marga Bult (ex Babe-zangeres) die er in 1987 in Brussel mee deelnam aan het “Eurovisiesongfestival” en er een vijfde plaats mee behaalde. Winnaar werd toen Johnny Logan met Hold me now.

Vrijdag de 27ste mei 2016 ligt het nieuwe album van Laura Lynn in de winkel “Een nieuwe dag” en nieuw klinkt het album soweiso.  “Er is een nieuwe Laura Lynn te horen op het album”, zegt Laura zelf. “Nu ik de handen in elkaar sla met Steve Willaert, mijn nieuwe producer, heb ik muziek op een heel andere manier leren kennen .” De meest opvallende songs op dit album zijn een cover van Het is een nacht, je weet wel die monsterhit van Guus Meeuwis, Dokter Bernhard dat we nog kennen in de originele versie van  Bonnie St.Claire die daar in 1976 in de Lage Landen een vette hit aan overhield en dat Laura op dit album in duet met Kurt Rogiers zingt. Het meest in het oorspringend is wellicht haar akoestische versie van haar grote doorbraakhit Je hebt me 1000 maal belogen.

In 2017 brengt Laura twee covers op de markt. De 25 ste februari staat ze op plaats 14 in de Vlaamse Top 50 genoteerd met Kalispera Griekenland, een vertaling van een hit van G.G. Anderson. Laura zingt het voor deze gelegenheid in duet met Lindsay.

De 3de juni staat ze in diezelfde hitlijst op de 27ste plaats met Hemelsblauwe ogen, de vertaling van Himmelbaue Augen van haar Duitse collega Anna-Maria Zimmermann.

tekst en research: Marc Brillouet

© 2015 Daisy Lane & Marc Brillouet