Foxtrot

Geplaatst in Genres

Etymologisch gezien is het niet zo’n eenvoudige opgave te achterhalen waar de naam foxtrot vandaan komt. Sommigen beweren dat de danspassen vergeleken worden met de looppas van een vos , the trot of a fox. Wat vergezocht, vind je niet? Aanvaardbaar lijkt me de verklaring dat de dans vernoemd werd naar de acteur Harry Fox die voor zijn show ‘ Harry Fox and The Ziegfried Follies’ passen uit de al bestaande onestep en castle walk met elkaar combineerde. Dansjes die nu niet meer bestaan, maar waarin het rijzen en dalen van de dansers van belang was. Ook werden er elementen ontleend aan de ragtime en de twostep.

De foxtrot ontstond omstreeks 1910 in de Verenigde Staten. Die dans werd ook wel de go – as – you – please – dance genoemd. Zeg niet te snel dat de foxtrot is quickstep is of omgekeerd. De eerste wordt veel trager gedanst en is ook eenvoudiger. Ze horen wel beiden tot de ballroomdansen en duiken bijna altijd op tijdens stijldanswedstrijden. In Europa kwamen we de foxtrot pas na de Eerste Wereldoorlog op de dansvloer tegen. Om orde op zaken te stellen en in die wirwar van danspasjes niet te  snel het noorden kwijt te geraken, werden door de Engelsen de juiste passen en figuren bepaald. Er werd ook een nog langzamere vorm in het leven geroepen, de slowfox, en een snellere, de al eerder genoemde quickstep.

Het is vrij gemakkelijk een foxtrot aan te leren. Wel opletten dat je tijdens de zij- sluit passen niet begint te huppelen, want dat hoort niet. Het oogt niet mooi!  Door zijn eenvoud leent de foxtrot zich uitstekend tot wat we noemen, een instapdans. Het is één van de eerste dansen die in de dansscholen wordt aangeleerd. We hoeven immers nog niet al te veel op onze danstechniek te letten, alleen maar zien dat we tegen de klok in dansen en om te beginnen als heer met de linkervoet een halve pas vooruit zetten.

De allereerste foxtrots werden vooral op charlestonmuziek gedanst, maar al snel piktende bigbands op deze dansrage in en werd de ene swingende song in de maat 4/4 door de andere afgelost. Zo ontstonden op de dansvloer  klassiekers als ‘I’ve got you under my skin’, ‘Cheek to cheek’ , ‘You make me feel so young’, ‘Pennies from heaven’ , ‘I love Paris’ en ‘All of me’.

tekst en research: Marc Brillouet

© 2012 Daisy Lane & Marc Brillouet