Ebony and ivory

Geplaatst in Songs

Zwart met wit combineren, het mogen dan geen echte kleuren zijn, hun schakering zorgt wel voor het nodige effect. Zet een blanke naast een zwarte, dat valt op! Gecombineerd op die manier muziek maken, is ook apart. Dat moeten Stevie Wonder en Paul McCartney snel hebben doorgehad toen ze Ebony and Ivory opnamen. Wie ooit aan een klavier heeft gezeten, ziet meteen die combinatie van zwarte en witte toetsen voor zich die in dit liedje symbool staan voor de mensheid  in al zijn rassenverscheidenheid en toch kunnen samenleven. Een liedje dat klinkt als een droom!

Paul McCartney pikte ooit in een gesprek tussen muzikanten op dat je zou kunnen proberen alleen maar de zwarte toetsen in een liedje te gebruiken of alleen maar de witte. Dat zou kunnen, maar het samenspel tussen de zwarte en de witte levert nu net de mooiste melodieën op. Hij zou dit thema in een liedje verwerken dat hij nog nodig had voor zijn album “Tug of war”. Paul McCartney voelde meteen aan dat de tegenstelling zwart en wit het best kon werken als hij er een duet van maakte en mocht het kunnen een samenzang tussen een blanke en een zwarte zanger. Hij dacht dadelijk aan Stevie Wonder die hij negen jaar eerder zijn album “Red Rose Speedway” had cadeau gedaan waarop hij in braille “We love you” had laten prikken. Dat album werd in Amerika trouwens een nummer één in de albumcharts. Nu moest Paul nog proberen Stevie over de streep te trekken. Dat lukte via Irv Biegel een medewerker van Berry Gordy Jr van Motown Records. Die liep op zekere dag Wonder tegen het lijf toen die op bezoek was in diens kantoor in New York. Irv vertelde Stevie dat hij via de vader van Linda Eastman, de vrouw van Paul McCartney, vernomen had dat Paul een liedje aan het schrijven was dat hij graag samen met hem, Stevie dus, had ingezongen. De reactie van Stevie was achteraf: “I like Paul a lot. I think we have similar thoughts. I’m happy that we had a chance to meet each other for a greater period of time because it did give me a little more insight in the Beatles, on his feelings and on his life.

Tijdens de maand februari van het jaar 1981 vkiegen Stevie Wonder en zijn toenmalige vriendin naar het eiland Montserrat om daar in de studio van George Martin, die ook de productie voor zijn rekening nam, in te blikken. George had daar in Montserrat in 1979 zijn “AIR Studio” gebouwd, een studio die elf jaar lang toonaangevend zou zijn en waar onder meer Elton John, Eric Clapton, The Rolling Stones en Lou Reed hun platen opnamen. In 1989 raasde orkaan Hugo over het eiland zodat Martin zich genoodzaakt zag met zijn “AIR Studio” naar Londen uit te wijken. Nu, terug naar de opname van Ebony and IvoryOok al had McCartney de tekst en muziek in zijn eentje geschreven, toch kon Stevie zich volledig vinden in de lyrics en de melodie. De opname nam enorm veel tijd in beslag wat ook verklaart waarom de release van “Tug of war” zo lang op zich liet wachten. De mix werd diverse keren overgedaan. Het moest perfect klinken. Ook de opname van de video duurde ontzettend lang omdat beide heren hun agenda niet op mekaar kregen afgestemd zodat er op twee locaties moest worden opgenomen en de beelden nadien aan mekaar gemonteerd.

De 29ste maart 1982 werd Ebony and Ivory op single uitgebracht, in Engeland op het Parlophone-label, in Amerika op het Columbia-label. De 10de april van dat jaar staan McCartney en Wonder al op één in de Britse Top 40. Dat was McCartney voordien alleen maar gelukt met Mull of Kintyre en dan nog met de steun van zijn groep Wings. In Amerika waren ze dol op het nummer. Daar moest de 15de maart Vangelis en zijn Chariots of fire het onderspit delven en zou Ebony and Ivory zeven weken na mekaar op één blijven staan. Toen vond Human League het welletjes en nam de fakkel over met Don’t you want me. McCartney zou er nadien niet meer in slagen die superpositie in de Amerikaanse charts nog eens over te doen. In Nederland zat er geen nummer één in. Daar hield  Ebony and Ivory halt op de derde plaats. Alleen met Wings en Mull of Kintyre bereikte hij in 1977 de hoogste positie. Op een haar na stond Ebony and Ivory de 24ste april bovenaan in onze Top 30. Dat was McCartney in België ook alleen maar gelukt met Mull of Kintyre en in die stand zou nadien geen verandering komen.

Ebony and Ivory is dus ook terug te vinden op het album “Tug of war”, de vierde solo studio-cd van Paul McCartney nadat Wings was ontbonden. Hij ging bij een aantal collega’s aankloppen om hem te begeleiden, onder meer bij bassist Stanley Clarke, bij gitarist Eric Stewart van 10 CC die ook enkele backings verzorgt, bij drummer Ringo Starr en bij gitarist Carl Perkins die hier en daar mag meezingen. De 26ste april 1982 werd het album op de markt gebracht en zou onder meer in Engeland en Amerika bovenaan de albumlijsten geraken. Het jaar nadien mocht McCartney een Grammy in ontvangst nemen voor Tug of war ( getouwtrek) als Album of The Year. Op Tug of war schreef McCartney ook een nummer speciaal voor zijn kortelings overleden collega John Lennon If you were here today.  Hij reageerde hiermee op de nogal gepeperde kritiek die Lennon had neergepend in zijn song How do you sleep?.

tekst en research: Marc Brillouet

© 2012 Daisy Lane & Marc Brillouet