Monday, Monday

Geplaatst in Songs

Je kwam ze niet vaak tegen in de jaren zestig, groepen die keurig verdeeld waren, evenveel mannen als vrouwen. The Mamas and the Papas waren wat dat betreft een schoolvoorbeeld. Ze telden twee dames in hun rangen: Ellen Naomi Cohen, beter bekend als Mama Cass Elliot, en Holly Michelle Gilliam. De mannelijke eer in de groep was weggelegd voor Dennis Doherty en het kloppend hart van de bende John Phillips.

Ellen, Michelle, Dennis en John hadden onderdak gevonden in Californië bij Barry McGuire die in 1965 een hit had gescoord met Eve of Destruction. Het was hij die het zingend viertal in contact bracht met Lou Adler van Dunhill Records die meteen in de ban was van zowel de manier waarop de groep zich kleedde als van hun samenzang. John Phillips had een aantal zelfgeschreven nummers klaar waaronder Somebody groovy, Hey girl, Straight shooter en nog een paar waarover zo meteen meer. Lou Adler zag het meteen zitten om samen met hen een elpee in te blikken met die nummers als basis aangevuld met songs als I call your name van Lennon en McCartney en Do you wanna dance van Bobby Freeman. Qua begeleiders tijdens de opname werd een beroep gedaan op onder meer Larry Knechtel op keyboards en basgitaar, Hal Blaine op drums, Joe Osborn op basgitaar en Peter Pilafian op elektrische viool. Technicus van dienst was Bones Howe.

Om Barry McGuire hun dank te betuigen dat ze bij hem mochten logeren, namen The Mamas and the Papas samen met hem het door John geschreven California Dreamin’ op. Zij zongen de backings en Barry de lead. Iets later zouden ze zijn stem van de band wissen en het nummer aan hun eerste elpee toevoegen. De eerste versie van hun eerste elpee die in maart 1966 werd gereleaset onder de titel ”If you can believe your eyes and ears” werd afgeleverd met op de hoes de vier leden van de groep aangekleed in bad gestopt met naast het bad een toilet. Dat vonden de Amerikanen van het goede te veel. Dus werd een nieuwe hoes gedrukt en een nieuwe elpee geperst met daarop de door The Mamas and the Papas ingezongen versie en een properdere elpeehoes. Opvallend is ook dat op die eerste hoes de groepsnaam anders werd gespeld The Mama’s and the Papa’s. Niet te verwonderen dat die allereerste vinylen versie uit 1965 intussen een collector’s item is geworden. Aanvankelijk noemden ze zich The Magic Circle, maar toen ze naar een documentaire over de Hell’s  Angels aan het kijken waren, hoorde John een van hen zeggen: “Some people call our women cheap. We call them mamas“. En daarmee was hun groepsnaam geboren.

Als eerste single uit hun elpee werd gekozen voor het nummer California Dreamin’ dat de 8ste januari 1966 in Amerika op single werd uitgebracht op het Dunhill-label. De single klom binnen de kortste keren naar de vierde plaats van Billboard’s Hot One Hundred. Twee maanden later werd het album “If you can believe your eyes and ears” uitgebracht en terwijl California dreamin’ nog in de hitlijsten stond, begonnen de radiostations almaar vaker het nummer Monday, Monday uit die elpee te draaien, een song ook al geschreven door John Phillips. De 9de april werd het nummer in ijltempo op single uitgebracht en de zevende mei stonden The Mamas and the Papas al op één nadat ze in de Amerikaanse Top 100 The Young Rascals waren gepasseerd die een week op één hadden gestaan met Good lovin’. Voor The Mamas and The Papas waren drie weken gereserveerd om bovenaan de Top 100 te blijven postvatten. Toen vond Percy Sledge het welletjes en kwam hen aflossen met When a man loves a woman. Monday, Monday wordt de enige Amerikaanse nummer één  voor The Mamas and the Papas.

In de Britse hitlijsten is  Monday Monday terug te vinden op de derde plaats. Een eind hoger dan California Dreamin’ dat iets eerder op de 23ste plaats in de Top 40 had halt gehouden. Monday, Monday klimt in de Nederlandse Top 40 naar de tweede plaats en in België zit er voor The Mamas and The Papas en Monday, Monday een nummer twee in, hun enige toptienhit overigens in ons land.

Misschien heb je het nooit gehoord, maar net als bij het nummer Good lovin’ van The Young Rascals eindigt Monday, Monday met een valse noot, net voor de coda. Niemand stoorde zich eraan en zo werd het dan ook op plaat gezet.

Het kon niet uitblijven of deze klassieker zou in veelvoud gecoverd worden. Je mag zelf kiezen: Petula Clark, Marianne Faithfull, Herb Alpert, Ed Ames, Neil Diamond, The Beau Brummels, Jay and the Americans, The Cowsills, The 5th Dimension enz… Nadien zouden The Mamas and The Papas in Amerika nog een aantal hits scoren, onder meer met: I saw her again, Words of love, Dedicated to the one I love en Creeque Alley.

Cass Elliot overleed de 29ste juli 1974, John Phillips de 18de maart 2001 en Denny Doherty de 19de januari 2007.

tekst en research: Marc Brillouet

© 2012 Daisy Lane & Marc Brillouet