To know him is to love him

Geplaatst in Songs

Toen in 2007 door platenfirma Universal het album ” Back to black” van Amy Winehouse in een luxe-editie werd uitgebracht, bleef ons oor vrij snel stilstaan bij één van de extra toegevoegde songs To know him is to love him van The Teddy Bears dat Amy het jaar voordien heel sober live had opgenomen, begeleid door een akoestische gitaar, meer niet. Wij weten intussen niet of Phil Spector, de man die het schreef, er een oordeel over geveld heeft en de mening van Amy over haar toch wel aparte versie kunnen we ook niet meer achterhalen, maar wél het enige echte verhaal dat achter dit liedje schuilgaat.

Spector zit tegenwoordig achter slot en grendel nadat hij in 2009 veroordeeld werd voor moord op Lana Clarkson in zijn huis in Alhambra, California in 2003. Lana was een soort mislukte nachtclubzangeres op wie Phil zijn zotte kuren kon botvieren. Hij was daarvoor al jaren bekend in het muzikantenmilieu om zijn ongecontroleerde uitspattingen in de studio en velen schuwden hem  voor zijn onvoorspelbare ups-and-downs die vaak de spuigaten uitliepen. Spector werd tot levenslang veroordeeld en zit opgesloten in The Corcoran State Prison.

 

Phil is van Joods – Russische afkomst en werd tweede kerstdag 1939 in de Bronx, New York geboren. Papa was een mislukt zakenman die tien jaar later zelfmoord pleegt. In 1953 verhuizen moeder en zoon naar Los Angeles. Hij gaat studeren aan de “Fairfax High School” waar hij samen met enkele medestudenten zijn liefde deelt voor het doowop geluid. Hij kende die stijl van zingen via hits als Gloria van The Crowns en Earth Angel van The Penguins. Tussen zijn toenmalige schoolgenoten merkt Phil nogal wat muzikanten in spe. Zanger Marshall Leib, saxofonist Steve Douglas die later op heel wat hits van Spector zal meespelen en drummer Sandy Nelson die een aantal solohits zal scoren waaronder het bekende Teen Beat. Op de nabijgelegen “Roosevelt High School” leert hij songwriter Lou Adler kennen samen met Bruce Johnston die we jaren later zullen terugvinden bij The Beach Boys. Zij zijn allen gek van zowat iedere single die op de DooTone en Specialty labels verschijnen.  Op die labels waagden in die tijd honderden, vooral  zwarte groepen, hun kans. Phil en zijn vrienden deden niets liever dan aandachtig naar die platen luisteren om ze vervolgens zo precies mogelijk na te zingen. Zij waren wel zo creatief om stilaan hun eigen liedjes te gaan schrijven.

Eén van die songs die Spector schrijft, is To know him is to love him. Hij baseerde zich voor de titel op het opschrift dat op het graf van zijn vader stond “To know him was to love him”.  Hij richt samen met Leib en Annette Kleinbard, medestudenten aan de Fairxfax High School, het groepje The Teddy Bears op, zo genoemd naar de gelijknamige hit van Elvis Presley. De taken worden mooi verdeeld: Annette mag- zij het tegen haar zin, want zij houdt niet van het liedje- de zanglijn voor haar rekening nemen terwijl Leib de backings zingt en Phil op de gitaar tokkelt. Aan Sandy Nelson wordt gevraagd in de achtergrond summier op de drums te roffelen. Phil neemt als achttienjarige de rol van producer op zich. Zij produceren in de lente van 1958 een demootje en krijgen na een auditie door eigenaar Lew Bedell van het Era label een contract aangeboden. Voor de definitieve opname die zij in de “Gold Star Studio” inblikken voor nog geen 75 dollar dubt Phil de zangpartij. Als B-kant wordt de song Don’t you worry my little pet opgenomen. In de maand augustus van 1958 wordt de single op het Era/Dore label uitgebracht. Omdat er voorzichtig van wal wordt gestoken worden er aanvankelijk maar vijfhonderd singles geperst. De plaat valt mondjesmaat in de smaak, maar een maand later wordt die hier en daar door enkele deejays, onder andere van radiostations in Noord-Dakota en Minnesota, opgepikt en kan de opmars naar de top van de Amerikaanse charts beginnen. Tegen half september 1958 zijn er zo’n twintigduizend exemplaren verkocht. Vooral hun optreden op de negenentwintigste oktober 1958 in de populaire tv-show “American Bandstand” van Dick Clark betekent hun grote doorbraak. De eerste december prijkt To know him is to love him op één in Billboard’s Hot One Hundred. Een paar weken later staan er anderhalf miljoen verkochte exemplaren op de teller. Het liedje klinkt zovele jaren later nog steeds als moet je het met zijden handschoenen in de porseleinkast plaatsen, té broos om zo maar ergens open en bloot te etaleren. Het staat  in schril contract met Spectors “wall of sound” die hij zal opvoeren in kanjers als You’ve lost that lovin’ feeling van The Righteous Brothers en River Deep-Mountain High van Ike en Tina Turner.

In Engeland doet de single er een aantal weken over om op het einde van de maande december 1958 tot op twee te geraken in de Britse Top Veertig.

Dat het liedje op grote schaal een hit werd, verbaasde zowat iedereen. Het is helemaal geen rocksong, je kan het ook geen echte slow noemen die smeekt om gedanst te worden. We weten zeker dat Phil toen al wist dat het nummer geen lang leven beschoren was in die zin dat hij het jaren nadien niet aandurfde het door één van zijn artiesten te laten coveren.

Spector wil na het succes van To know him is to love him zo snel mogelijk verlost geraken van het contract met Dore en neemt als tweede single Wonderful Loveable You en Till You’re Mine op. Hij sluit meteen nadien een deal met Imperial Records voor wie zij de elpee “The Teddy Bears Sing” opnemen. Aanvankelijk krijgt Spector slechts één week de tijd om te registreren, maar hij hield koppig vol en mag dan toch twee weken aan die plaat sleutelen om liedjes als Unchained Melody, My Foolish Heart, True Love en Tammy in te blikken. Hij wordt echter in de loop van die periode door zijn platenfirma als producer ontslagen omdat hij te veel noten op zijn zang heeft en vervangen door producer Jimmy Haskell. Dat album raakt uiteindelijk kant noch wal en enkele maanden later wordt de groep ontbonden. Annette geraakt wat later betrokken bij een zwaar auto-ongeval, herstelt en brengt iets nadien op het Imperial label de single Alibi uit onder de naam Annette Bard, zonder succes echter en gaat dan platen opnemen en songs schrijven als Carol Connors.

Phil Spector  is erg in zijn gat gebeten alss hij achteraf vaststelt dat hij slechts drieduizend dollar heeft ontvangen van de twintigduizend dollar waar hij meent recht op te hebben. Hij zal er in de toekomst nauwlettend op toekijken dat hij financieel beter tot zijn recht komt én dat hij zich toch maar best  niet meer als zanger profileert, maar wel als producer.

Voor hun elpee “True Love Ways” nemen Peter & Gordon in 1965 een bewerkte versie op van To Know Him Is To Love Him, zij passen de tekst aan en brengen het met succes op single uit als To Know You Is To Love You met op de B-kant I Told You So. Producers van dienst zijn Dave Dexter Jr. en John Burgess.  Peter & Gordon geraken er in de Britse Top Veertig mee tot op de vijfde plaats. Op het album  “Vinton” dat Bobby Vinton in 1969 uitbrengt in een productie van Billy Sherrill is de song eveneens te horen. Bobby zal het dat jaar ook op single uitbrengen met een vierendertigste plaats als hoogste notering in Billboard’s Hot One Hundred. Vergeten we vooral niet de beeldschone versie die de dames Dolly Parton, Linda Ronstadt en Emmylou Harris onder aanvoering van producer George Massenburg inzingen voor hun album “Trio”. Op single wordt het nummer, gekoppeld aan Farther Along,  in de maand januari 1987 uitgebracht. In de Amerikaanse countrycharts bereiken de dames de hoogste regionen.

tekst en research: Marc Brillouet

© 2015 Daisy Lane & Marc Brillouet