When a man loves a woman

Geplaatst in Songs

“Met twee op één tegel”. Dat was vroeger de titel van een laatavondprogramma bij Radio 2. Een titel die alles zegt en de lading ook volledig dekt. Juist ja, slows van de bovenste plank. Je hoeft nog maar de eerste noten van Du te horen en je weet al hoe laat het is. Aline is ook zo’n plaat en A whiter shade of pale ook, al zijn die aan mekaar gewaagd. Nog zo’n vloervuller – ik geef toe een slechte vertaling van floorfiller – is When a man loves a woman, een dijk van een slow van Percy Sledge.

Percy zong ontzettend graag. Hij was lid van het Gallillee Baptist Choir in Alabama en zong daarnaast ook bij The Esquires Combo. Dat waren meestal liedjes van The Beatles en The Miracles waar ze vaak mee optraden in plaatselijke clubs. Volgens Percy was zijn toenmalig vriendinnetje Liz de inspiratie voor zijn grootste hit When a man loves a woman.  Maar na een tijdje verhuist Liz richting New York. Percy is er het hart van in. Hij moet die avond optreden in de “Alabama Club” in Sheffield samen met The Esquires Combo, maar hij is verstrooid. Hij kan er zijn aandacht niet bij houden. Op een bepaald moment vraagt hij aan bassist Calvin Lewis en organist Andrew Wright, na een paar akkoorden te hebben afgesproken, of ze geen trage blues kunnen spelen. Daarmee brouwt Percy de komende zes minuten een melodie die uiteindelijk When a man loves a woman moet worden. Hier en daar geeft hij nadien in interviews toe dat dat melodietje al een tijdje in zijn hoofd zat en dat hij het eerst neerschreef en zong als Why did you leave me babyIn het publiek zit Quin Ivy, eigenaar van de platenzaak “Ivy’s Tune Town”, vlak tegenover ziin “Norala Studio”. Hij richtte die studio in 1965 op. Norala staat voor Northern Alabama. Quin motiveert Sledge het nummer verder uit te werken en ook aan de tekst te sleutelen. Hij vindt dat er een betere tekst bij hoort waarop Percy antwoordt: “When a man loves a woman, he can’t think anyway.” Dit is het! Dit moet volgens Ivy de titel van het nummer worden. Percy begint te schrijven en merkt dat de tekst als het ware uit zijn pen vloeit. In een gulle bui, omdat ze hem van zijn verdriet hebben afgeholpen, staat Percy zijn royalty’s aan zijn medemuzikanten Cameron Lewis en Arthur Wright af.

Een tijd later passeert Sledge Ivy’s platenwinkel en stapt binnen met de melding dat hij tevergeefs gepoogd heeft When a man loves a woman in de bekende Fame-studio op te nemen, maar dat lukte niet. Hun technicus Dan Penn adviseert Percy te gaan aankloppen bij Quin Ivy. Ivy neemt in zijn “Norala Studio” wel vaker songs op met artiesten die in de “Fame Studio” niet aan de bak kunnen. Hij werkt dan ook nauw samen met enkele vaste studiomuzikanten die voor Fame werken.

De 17de februari 1966 trekt Percy naar de “Norala Studio” zonder zijn trouwe begeleiders Cameron en Arthur. Zij worden vervangen door onder anderen drummer Roger Hawkins, contrabassist Albert Lowe, organist Spooner Oldham met z’n meteen herkenbaar Farfisa-orgel en gitarist Marlin Greene die samen met Quin de productie voor zijn rekening neemt. Het eindresultaat mag er wezen. Iets later laat Ivy die opname aan Rick Hall horen, de eigenaar van de Fame-Studio . Die is zo weg van het nummer dat hij het op zijn beurt laat beluisteren door Jerry Wexler van Atlantic Records. Nu valt het Wexler op dat de blazers een beetje vals klinken. Hij stuurt de originele tape terug met de vraag die partij opnieuw in te spelen, wat ook gebeurt, maar de banden worden verwisseld zodat die eerste opname opnieuw bij Wexler belandt. Zonder het nog eens te controleren, wordt van die opname de master aangemaakt en de singles geperst en het is dus die eerste versie met daarop die wat valse blaaspartij die uiteindelijk de hitversie wordt.

In de maand maart wordt When a man loves a woman op single gereleaset, de 28ste mei staat Sledge in de Amerikaanse Top Honderd op één. Het zal echter voor Percy bij die ene grote hit blijven. Warm and tender love doet het nadien niet onaardig en valt nog net binnen de Top 20. Take time to know her mag je een meevaller noemen, strandt op de elfde plaats. Sledge zal al die tijd trouw met zijn vrienden blijven samenwerken.

“When a man loves a woman” is ook de titel van de gelijknamige elpee die in 1966 op het Atlantic-label verschijnt met daarop onder meer My Adorable One, Put a lilttle lovin’ on me en Thief in The Night.

In Europa wordt Sledge een soort blijver.  Geen verzoekprogramma gaat er voorbij of When a man loves a woman duikt erin op. Ook het nummer My special prayer wordt hier een hit. In het najaar van 1969 slowt Sledge met deze single naar de vierde plaats van de Top 30. In Nederland zit er zelfs een nummer 1 in. In Amerika zelf klimt het nummer niet hoger dan de 93ste plaats. Om maar aan te geven hoe smaken per land kunnen verschillen.

In 1987 duikt When a man loves a woman op in de soundtrack van de oorlogsfilm “Platoon”. Datzelfde jaar wordt het nummer in Engeland opnieuw op single uitgebracht nadat het was gebruikt in een spot van Levi’s Jeans. Deze keer zit er voor Percy Sledge een tweede plaats in de Britse Top 40 in.

Van When a man loves a woman volgen er nadien veel covers, onder anderen van Jerry Butler, Art Garfunkel en Michael Bolton.

tekst en research: Marc Brillouet

© 2012 Daisy Lane & Marc Brillouet