When I need you

Geplaatst in Songs

Slechts een week staan The Eagles in de maand mei van 1977 bovenaan de Amerikaanse charts met Hotel California.Dan vindt Leo Sayer het welletjes en gaat hen daar de drie volgende weken aflossen met een van zijn grootste hits When I Need You. Dat is niet zijn eerste kennismaking met de hitlijsten ginder, want hij had in 1975 al op de negende plaats gestaan met Long Tall Glassesook wel bekend als I Can Dance en het jaar daarop met You Make Me Feel Like Dancing zijn allereerste nummer één in de States. In zijn thuisland Engeland was hij al veel eerder van wal gestoken met het scoren van hits. Daarmee begon hij al in het najaar van 1973 met The Show Must Go On en het jaar nadien met One Man Band.Opvallend is dat hij door de Britten slechts één keer goed werd bevonden om bovenin de Top 40 post te vatten en wel met When I Need Youeen single die bij ons op twee halt houdt en ervoor zorgt dat de absolute top in onze Top 30 voor hem buiten bereik blijft. Onze noorderburen zijn dan weer helemaal kapot van Long Tall Glassesin de herfstdagen van 1974 goed voor een nummer één. When I NeedYou wordt door de Nederlanders met een derde plaats in hun Top 40 bekroond.

Geboren in 1948, was Leo van kind af aan bezeten door muziek. Zijn bio kan je uitgebreid op deze site lezen. Engeland ligt meteen aan zijn voeten, maar Amerika, dat is een ander paar mouwen. Daar zal het pas lukken met zijn vierde langspeler. Voor zijn album “Endless Flight” gaat Leo samenwerken met de bekende producer Richard Perry die eerder samenwerkte met onder anderen Barbra Streisand, Carly Simon, Harry Nilsson en Diana Ross. Perry doet niets liever dan met vocalisten samenwerken. Als geen ander voelt hij aan wat een stem nodig heeft: welke technische aanpak, maar ook welke begeleiding. Tot dan toe had Leo Sayer er steeds over gewaakt dat hij de liedjes mag aanreiken, maar daar gaat Perry verandering in brengen. Hij maakt van Leo Sayer een zanger, eerder dan een singer-songwriter, en daar heeft Leo het aanvankelijk best moeilijk mee. Stel je voor hoe Leo bij hun eerste afspraak zo fier als een gieter komt aandraven met een demobandje met daarop twaalf songs die hijzelf heeft geschreven. Niet één vindt Perry geschikt om op te nemen. Dat is een uppercut waarvan Leo even moet herstellen.

Perry stelt Sayer echter op zijn gemak en belooft hem dat hij een beroep zal doen op de beste songwriters die er op dat moment in Amerika rondlopen.  Richard is goed bevriend met Carole Bayer Sager, de mevrouw die verantwoordelijk is voor onder meer de hits Come in From the Rain en A Groovy Kind of Love. Het is zij die hem het liedje When I Need You voorstelt. Ze had het iets eerder geschreven samen met die andere bekende singer-songwriter Albert Hammond, zelf erg vertrouwd met de hitlijsten dankzij zijn hitsingles I’m A TrainThe Free Electric Band en It Never Rains in Southern California. Hammond neemt in When I Need You de muziek voor zijn rekening. De muziek was er eerst. Hammond was dringend op zoek naar een goede tekstschrijver. Het is zo dat hij bij Carole terechtkomt. Die weet dat Leo vaak moet optreden, veel op reis is en dat het dan moeilijk is om een relatie staande te houden. Met dit in haar achterhoofd schrijft ze When I Need YouHet is Albert zelf die het nummer in 1976 op zijn gelijknamige elpee zet. Richard Perry ziet wel wat in die song. Hij vertrekt van de bestaande versie van Albert Hammond en begint zoals we dat van hem gewoon zijn te sleutelen. Hij trekt met zo’n vierendertig muzikanten naar de studio waaronder kleppers als Nigel Olsson, Ray Parker Junior en Jeff Porcaro. Na een eerste opname fronst hij bedenkelijk de wenkbrauwen. Zijn entourage merkt meteen dat Perry niet tevreden is en dus laten ze hem ongestoord voortsleutelen. Leo laat zich onder meer begeleiden door toetsenist Booker T en wil het zingen in de stijl van Otis Redding. Booker T heeft met zijn groep The MG’s Redding vaak begeleid. Nadat Carole die versie heeft gehoord, durft zij hardop te reageren. Zij vindt die versie maar niets, te gewoon eigenlijk. Leo ziet dat ook in. Voor hem is deze samenwerking erop of eronder, want hij schreeuwde het al eerder van de daken, vooral na zijn eerste hits, dat hij een wereldster wil worden. Door het leven stappen als een doorsneezanger is aan Leo niet besteed. Hij had ook al laten horen dat hij als liedjesschrijver in de voetsporen van Bob Dylan wil treden, maar die droom had hij intussen op aanraden van Richard Perry stilaan laten varen. De opname wordt overgedaan, deze keer met de toetsenisten James Newton en Michael Omartian.

De 26ste februari 1977 wordt When I Need You op het Warner-label uitgebracht  met op de B-kant I think we fell in love too. De rest van het verhaal deed ik daarnet al uit de doeken. Op een bepaald moment dient Leonard Cohen een klacht in omdat hij vindt dat het nummer hier en daar lijkt op zijn compositie Famous Blue Raincoat, maar een musicoloog achterhaalt dat die melodie van Cohen aanleunt bij een compositie van Franz Schubert.

Na twee opeenvolgende nummer 1-hits gaat het voor Leo Sayer nadien wat bergaf. De single How Much Love tuimelt nog net binnen de Amerikaanse Top 20, maar van de singles Thunder In My Heart, Easy To Love en Raining In My Heart had hij in de Amerikaanse charts toch iets meer verwacht.

De zon begint weer te schijnen wanneer hij in 1980 op de proppen komt met More Than I can Say.Dat nummer was al eerder op plaat gezet door Bobby Vee. Die bracht het in 1961 op single uit op het Liberty-label. In zijn versie was die plaat goed voor een zestigste plaats in de Amerikaanse Top 100. Het nummer is geschreven door Jerry Allison en Sonny Curtis die voordien deel uitmaakten van de voormalige band van Buddy Holly, The Crickets. Het is Sayers producer Alan Tarney die het bewerkt en ervoor zorgt dat Leo Sayer ei zo na zijn derde Amerikaanse nummer één op het droge haalt, was het niet dat Kenny Rogers met een van zijn sterkste hits komt oprukken, Lady, dat met de eerste plaats en de eer gaat lopen. Nadien raakt Sayer in de hitlijsten kant noch wal meer. In de loop van de jaren negentig probeert hij een comeback te forceren, maar het werkwoord geeft het al aan, tevergeefs.

Gelukkig voor hem pikt in 2006 de Amerikaanse deejay en producer Meck zijn hit Thunder In My Heart op, bewerkt de song en zet het op plaat als Thunder In My Heart Again. In Engeland geraken ze er samen mee tot op de eerste plaats. Het jaar voordien had Sayer besloten Europa achter zich te laten. Hij trekt met hebben en houden richting Australië waar hij van de natuur en de opbrengsten van zijn auteursrechten geniet.

tekst en research: Marc Brillouet

© 2012 Daisy Lane & Marc Brillouet